Het is nu do nov 15, 2018 5:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Europa op zijn Grieks
Geplaatst: di nov 08, 2011 10:41 pm 

Hallo allen,

In deze tijd van gerommel binnen Europa, een bijna failliet land (ehm, huh? Das nieuw) de laatste mislukte poging van Papandreou om een referendum als democratische daad aan zijn volk voor te leggen, na een staaltje onvervalste intimidatie richting hem door het duo Merkel en Sarkozy, word ik onherroepelijk als een magneet naar onze historie getrokken.

Wikipedia
Etymologie
'In de oude Griekse mythologie, was Europa een Fenicische prinses die door Zeus in de gedaante van een Hemelstier werd ontvoerd en naar het eiland Kreta werd meegenomen, waar zij haar zoon Minos baarde. Voor Homerus was Europa (Grieks: Ευρώπη) een mythologische koningin van Kreta, niet een geografische benaming. En omdat zij een Fenicische prinses was, is reeds volgens de Griekse geschiedschrijver Herodotus deze mythe niet de oorsprong van de naam van het continent Europa.

Tegenwoordig gaat men ervan uit dat de naam Europa een geografische oorsprong heeft: in de oudste tijden was Europa in het gebied van Boötië tot aan Macedonië de naam van een aardgodin en kwam deze naam daar ook als plaats- en riviernaam voor. Nadat men eerst het noordelijke deel van Griekenland met de naam Europe is gaan aanduiden, werd dit vervolgens de naam voor het hele vasteland van Griekenland en uiteindelijk voor het hele Europese vasteland zoals dat door de Hellespont en de Bosporus van Azië en door de straat van Gibraltar van Afrika gescheiden was.

De term Europa wordt over het algemeen afgeleid uit de Griekse woorden die breed (eurys) en gezicht (ops) betekenen. Een minderheid, echter, ziet een Semitische of Fenicische oorsprong, afgeleid van het Semitische woord erebu dat "zonsondergang" betekent of het Fenicische woord ereb dat "avond" betekent.[2] Vanuit een gezichtspunt van het Midden-Oosten gaat de zon onder in Europa: het land in het westen, het zogenaamde avondland.'

'Het zogenaamde avondland', prachtig he.

Hoe opvallend in de huidige gang van zaken ook het volgende van
Online Encyclopedie:
1.referendum 'Uitspraak: refəˈrɛndʏm het -woord referenda Zelfst. Naamw. keer dat de bevolking mag stemmen over een plan van de regering `een referendum houden`
Het referendum is de meest gebruikte vorm van directe democratie.'

Wikipedia
Democratie
'Democratie is een bestuursvorm. Het Nederlandse woord[1] stamt af van de Griekse woorden δῆμος (dèmos), "volk" en κρατέω (krateo), "heersen, regeren" en betekent dus letterlijk "volksheerschappij". Dit houdt in dat het volk zelf stemt over de wetten, zoals in het oude Athene, of het volk verkiest vertegenwoordigers die de wetten maken, zoals in België en Nederland.

De oudst bekende democratie was die van Clisthenes in Athene in de Griekse oudheid, hoewel die nog niet sterk leek op wat wij ons tegenwoordig bij het woord democratie voorstellen. Zo mochten vrouwen, slaven, metoiken (vreemdelingen, "medebewoners") en armen in Athene niet meebeslissen.

In de Nederlanden werden de eerste stappen tot democratie zichtbaar bij het Charter van Kortenberg in 1312.'

Het lijkt een opengebroken cirkel te gaan worden met een einde aan het 'oude Europa'. Ik ben benieuwd wat al deze veranderingen gaan brengen. En tegen de achtergrond van onze historie krijgt het een extra dimensie wat mij betreft.

Liefs,
Aphro

Berichttitel: Re: Europa op zijn Grieks
Geplaatst: wo nov 09, 2011 12:53 am 

Ik ben wel blij met de intimidatie van de EU jegens Griekenland, want als Griekenland uit de EU was getreden had dat kunnen bijdragen aan verminderde stabiliteit in de Europese Unie en misschien wel een terugval in het Europa van voor de wereldoorlogen.
Dan zou namelijk Griekenland in één klap buiten alle regelgevingen van de EU vallen, met als gevolg enorme achteruitgang op de huidige situatie, want erger dan failliet dat kan zeker. Ook zou dit betekenen dat over enkele jaren geen korrel meer over is van beroemde ruïnes als die van de Acropolis in Athene en die van Delphi en Olympos. Deze ruïnes worden namelijk grotendeels in stand gehouden door subsidies van de EU.
Of het nu hun land is of niet, ik moet er niet aan denken de Grieken over zoiets te laten beslissen over wat door velen nog als de bakermat van onze beschaving wordt gezien. En niet voor niets de bakermat van de democratie en de bakermat van het bewijs dat democratie niet werkt als in 'de macht aan het volk'.

De cirkel in europa en waarom deze doorbroken wordt snap ik niet helemaal, alles ligt ondanks de spanningen nog aardig op de voorspelbare lijn, vind ik. ^^

Geplaatst: wo nov 09, 2011 10:56 am 

Ik denk dat Democratie een (gevaarlijk) myth is.
En een Referendum is kiezen A of Z, geen C, D, E, etc. Dus, ze geven jou de mogelijkheiden om te kiezen tussen wat ze jou bieden. Niet kiezen wat jij echt wil.

Papandreou is eigenlijk ook een show clown, zoals zijn vader en grootvader, allemaal eerder aan de macht. Moet ik denken aan Bush Jr, aan zijn vader, en Prescot Bush...maar ja... mensen willen gewoon niet zien dat politiek is niet gedaan in 4 of 8 jaar, maar wel een agenda van generaties en gezinnen is, zoals in de mafia...

Greeks mytho is heel leuk, maar romeinse oude trukjes zijn nog steeds in ons samenleving, zoals de "Divide and Conquer". Het is ook gebeurd in het verleden met Warschaupact Vs Navo.. en eigenlijk na 40 jaar de meeste landen van het Warschau Pact werden een deel van de Navo, die nou lekker zijn in Midden-Oosten "dividing" met hun spelletjes oorlogen "in de naam van vrede en democratie".
Tito van Yugoslavia wou niet een deel zijn van Navo of Warschau, dus Yugoslavia werdt vervolgens later ook lekker in stukjes gebroken (en Nato zit er nog steeds in Kosovo). Natuurlijk nu EU zegt dat zelfs Servie en Montenegro welkom zijn. Divided...so it´s time to conquer.

Wat wordt van het oude Europa? Het wordt economisch onder leiding van China. En langzaam langzaam veroverde door de grote Macht achter dit wereld agenda. De geboorte van Europa als een politieke alliantie was niet een toeval, maar een lange planning, zoals deze crisis. It's time to reap what they sowed.

Geplaatst: wo nov 09, 2011 12:05 pm 

De EU is gebouwd op het monetaire stelsel en met de huidige veranderingen op dat vlak, zal dat ook veranderen. En daarmee de geschiedenis, waar ik overigens niks op tegen heb. :)
No growth without destruction, shakti/shiva.
Ook de 'Romeinen', zijn momenteel in opspraak. Ik zie dit zelf niet als toeval, zie er een onderliggende onomkeerbare stroom in en ben heel benieuwd hoe deze periode achteraf (over een jaar of 1000) in de geschiedenisboekjes en de nieuwe mythes staat beschreven. :)
Misschien wel met Chinese Draken! :mrgreen:

Liefs,
Aphro

Geplaatst: wo nov 09, 2011 12:20 pm 

(Ahh de romeinen ;) ik moet nu denken wat zou Julius Caesar denken van Berlusconi :o Maar Caligula zou hem zeker als een bff zien :twisted:)

Geplaatst: za nov 12, 2011 11:28 pm 

Nou, bff, ik denk dat onze 'grote vriend' Caesar de Romein Berlusconi toch een beetje als een 'pussy' zou bombarderen dat ie het zo snel heeft opgegeven sinds hij per vanavond geen premier meer is blijkbaar (ben nog niet overtuigd van het einde van zijn invloed, het gaat me net iets te makkelijk).
Maar de rest van Italië en de wereld viert een beetje feest. Ook al is nog niet duidelijk wat den opvolging gaat zijn. Een grote econoom heb ik begrepen. Ben en blijf erg benieuwd naar deze voortzetting van deze 'klucht'.

Liefs,
Aphro

Geplaatst: zo nov 13, 2011 12:30 am 

Het is goed dat je niet overtuigd bent :P Berluchy zat niet daar bij toevaal, hij was al een member van maconnerie in de jaren 70. En niet een heel leuk groep ook...
De volgend die komt zal dezelfde achtergrond hebben, helaas.

Ik zou je aanraden de clip op dit linkje, met een lekker rode wijn en pindas :)

http://www.spinetv.net/mag/2010/Aug/16/ ... nic-lodge/

En wat een prachtig Kuan Yin je hebt er!!

Geplaatst: zo nov 13, 2011 12:01 pm 

'k Heb 't gezien het tijdstip met wat een lekkere kop koffie en beschuit bekeken en ja, er zijn natuurlijk allerlei onderliggende (ver-)banden die wij als brave goegemeente niet echt meekrijgen als we er niet wat meer induiken. Maar dat zijn wel machtige onderstromen en ik heb het idee dat er heel wat personen klaar staan om hun ding te doen. En zóveel hebben met religie te maken, of worden onder de dekmantel van religie gedaan...jammer. Om maar eens een understatement te maken. Rare jongens, die Romeinen. ;)

Als wij als heksen en ander betrokken gespuis nou iets meer georganiseerd waren, konden ook wij onze stempel wat meer drukken. :)

Frankrijk ('t hexagon :mrgreen: ) heeft die religieuze onderstroom veel minder naar mijn weten en Sarkozy heeft nou ook niet echt iets van Napoleon weg. Meer t schuffeltje van Merkel. Die twee zie ik meer als de madre & padre van Europa momenteel, waar ik meer vertrouwen in heb dan die strakke Italiaanse gezichten en lange jurken. En de 'eurokinderen' gaan steeds meer hun eigen puberige gang, wat weer zeer passend is bij crisistijden, dus ik ben benieuwd hoelang die eurolijm nog werkt.

Hebinoonanoko schreef:
En wat een prachtig Kuan Yin je hebt er!!

Dank je wel!! Ben ook erg blij met 'r, heb nog iets van haar te leren. :)

Liefs,
Aphro

Geplaatst: zo nov 13, 2011 9:19 pm 
Site Admin

Ja, ben benieuwd hoe het zal gaan lopen... een directe democratie wellicht? Alleen hoop ik dan wel dat vrouwen ook mogen meebeslissen ;) Voel me altijd zo belangrijk als ik een kruisje in een vakje zet in zo'n stemhokje. Vooral trouwens na het zien van de film 'Agora' (aanradertje).
De 'grote macht' achter alles... oei oei ik ben zo benieuwd, of die ontmaskerd wordt (wellicht ten dele), of er meer mensen zich er bewust van gaan worden. We worden zo massaal om de tuin geleid allemaal. Maar ik heb wel het gevoel dat steeds minder mensen er genoegen mee nemen, steeds meer zelf op zoek gaan naar de waarheid. Maar wat vind je dan, en hoe waar en/of gemaakt is datgene wat je vindt dan? Blijf het ingewikkelde materie vinden. En ondertussen stroom ik lekker mee ;)

Liefs,

Kyra

Geplaatst: ma nov 14, 2011 12:30 am 

Hebinoonanoko schreef:
Ik denk dat Democratie een (gevaarlijk) myth is.
En een Referendum is kiezen A of Z, geen C, D, E, etc. Dus, ze geven jou de mogelijkheiden om te kiezen tussen wat ze jou bieden. Niet kiezen wat jij echt wil.

Papandreou is eigenlijk ook een show clown, zoals zijn vader en grootvader, allemaal eerder aan de macht. Moet ik denken aan Bush Jr, aan zijn vader, en Prescot Bush...maar ja... mensen willen gewoon niet zien dat politiek is niet gedaan in 4 of 8 jaar, maar wel een agenda van generaties en gezinnen is, zoals in de mafia...

Greeks mytho is heel leuk, maar romeinse oude trukjes zijn nog steeds in ons samenleving, zoals de "Divide and Conquer". Het is ook gebeurd in het verleden met Warschaupact Vs Navo.. en eigenlijk na 40 jaar de meeste landen van het Warschau Pact werden een deel van de Navo, die nou lekker zijn in Midden-Oosten "dividing" met hun spelletjes oorlogen "in de naam van vrede en democratie".
Tito van Yugoslavia wou niet een deel zijn van Navo of Warschau, dus Yugoslavia werdt vervolgens later ook lekker in stukjes gebroken (en Nato zit er nog steeds in Kosovo). Natuurlijk nu EU zegt dat zelfs Servie en Montenegro welkom zijn. Divided...so it´s time to conquer.

Wat wordt van het oude Europa? Het wordt economisch onder leiding van China. En langzaam langzaam veroverde door de grote Macht achter dit wereld agenda. De geboorte van Europa als een politieke alliantie was niet een toeval, maar een lange planning, zoals deze crisis. It's time to reap what they sowed.

Dit is zo uitgesproken,

maar op een bepaalde manier zo waar!

kudo's voor jou! :mrgreen:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur