Het is nu wo jun 20, 2018 6:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zwarte Pieten discussie
Geplaatst: vr okt 17, 2014 10:50 pm 

Want vinden mensen hier van de hele Zwarte Pieten kwestie die de laatste jaren in Nederland ongekende proporties aanneemt? Toch wel nieuwsgierig naar wat jullie er allemaal over denken in tijden van kaas en stroopwafelpieten.

Berichttitel: Re: Zwarte Pieten discussie
Geplaatst: za okt 18, 2014 10:29 am 

Ik vind het stom dat ze dat nu na jaren van sinterklaas rascistisch gaan vinden.
Sinterklaas heeft ze werk gegeven dus is een werkgever.
De zwarte pieten werken graag voor de sint dus ik zie geen probleem.
het is gewoon weer de staat die stom wil doen.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: za okt 18, 2014 1:00 pm 

Ik vind het idioot. Ik vind het helemaal niet racistisch, ik ben een kleurling (niet zwart, niet wit, tussenin) dus als iemand mag zeggen dat al die mensen die het racistisch tegenover hun ras vinden het land maar uit moeten ben ik het wel. Mijn vader is tegen zwarte piet, maar hij heeft nooit sinterklaas gevierd! Al die mensen die er tegen zijn hebben het nooit gevierd! Anders zouden ze weten dat het gemiddelde kind de zwarte piet leuker vind dan sinterklaas, sinterklaas is een beetje intimiderend namelijk.

Straks zeggen ze dat de niet gelovige kerst ook moet stoppen, aangezien het vervelend is tegenover de mensen die niet grooter dan 1.20m kunnen worden, aangezien de kerstman allemaal dwergen als slaven heeft.

Geplaatst: za okt 18, 2014 7:48 pm 

NewWicca schreef:
Ik vind het stom dat ze dat nu na jaren van sinterklaas rascistisch gaan vinden.

Dat is niet waar, het protest is al veel langer aan de gang.
Zie hier een korte geschiedenis van Piet (waarin overigens nog stappen overgeslagen zijn, want er was al vóór 1980 kritiek op Piet, maar enfin..) http://app.nos.nl/datavisualisatie/zwarte-piet/

Ik vind het geen idiote discussie. Dat er kleurlingen (om jouw term te gebruiken, Mele) zijn die niks tegen Piet hebben, wil nog niet zeggen dat er nog nooit een kleuring in aanraking gekomen is met racisme dat verband houdt met Zwarte Piet. Sterker nog, er duiken steeds meer verhalen op van mensen die het als kind al als kwetsend hebben ervaren.

En wat is er mis met een moderne aanpassing van Piet? Zoals je kunt zien als je de bovenstaande link aanklikt, is het uiterlijk van Piet echt niet al eeuwen lang hetzelfde. Cultuur verandert. De samenleving verandert. Waarom mag Piet niet meeveranderen?

Er is niks mis met een Regenboogpiet of voor mijn part een Kaaspiet... en zolang de kinderen maar cadeautjes krijgen, zullen ze geen last hebben van een verandering in het uiterlijk van Piet... een mooi kinderfeest blijft het heus wel.

Geplaatst: za okt 18, 2014 8:08 pm 

Nog los van alle ophef over deze kwestie zijn het nu vooral volwassenen die zich erg druk aan het maken zijn. Ik weet echter uit ervaring dat het de kinderen helemaal niets uitmaakt hoe Piet eruit ziet. Een blauwe Piet verandert niets aan heel het feest. Wat dat betreft zouden de vastgeroeste volwassenen een voorbeeld kunnen nemen aan de kinderen.

Er is in het verleden trouwens ook genoeg ophef geweest over Sinterklaas zelf. De protestanten zijn lang niet altijd even blij geweest met deze katholieke bisschop, en de katholieken zelf hebben zich hard gemaakt om het kruis op de mijter weg te krijgen om verwarring met een echte bisschop te voorkomen.

Uiteindelijk is de Sint natuurlijk een omgebouwde Odin, en zijn de Pieten duivelse demonen die door de goede god in toom gehouden worden. Later werd dit de heilige die het kwaad beteugelde, en nu is het kwaad een soort zwarte clown geworden en de heilige een economisch weldoener. En dat is erg recent, want in mijn jeugd waren de Pieten nog erg duivels en trad de Sint wel degelijk als redder op.

Ik heb daarover nog een leuke anekdote. Wij wisten als kinderen dat er met die Sint iets raars was, en we gngen bij elkaar te rade wat er niet zou kloppen. Zou kwamen wij achter de waarheid. Sinterklaas was toch een bisschop? En de bisschop die komt uit Den Bosch, dat had de pastoor immers aan ons uitgelegd. Ze maakten ons iets wijs met dat verhaal over Spanje, want als de Sint uit de St. Jan kwam, dan moesten die Pieten wel geschminkte misdienaren zijn! We hebben dat maar niet aan onze ouders verteld om ze de schok te besparen.

Geplaatst: za okt 18, 2014 8:27 pm 

Ik ken veel kinderen die bang zijn voor het idee van een groen iemand die hun snoep aanbied, dus dat lijkt me geen goed idee. Verder zijn er natuurlijk mensen die vervelende en/of discriminerende opmerkingen kunnen maken over alles, meestal gaat het niet alleen om het ras van iemand maar om het hele pakket.

De meeste mensen die ik ken, die gepest werden om hun huidskleur, werden of albino's of apen (boku) genoemd, dit zal denk ik niet worden verholpen door de apen of albino's genetisch te manipuleren of verbannen uit nederland. Ik vind het allemaal onzin, ook omdat je een verklaring moet verzinnen waarom de zwarte piet opeens groen is geworden, en wat gebeurt er met al die films die eerder werden uitgebracht, daar zijn alle pieten toch ook zwart van het roet? Kinderen kijken ook nog wel gewoon oudere films, dus die zien dan de zwarte piet en dan blijft het gepest aandegang.

Geplaatst: za okt 18, 2014 9:44 pm 

Ook hier dus weer de gevarieerde reacties die je overal op dit onderwerp krijgt.

Persoonlijk ben ik geneigd het te houden als het is. Ik vind niet dat het racistisch bedoelt is, en eerder zo overkomt op iemand die het feest niet kent. Ik ken allerlei mensen die er mee opgegroeit zijn maar geen stereotyperend beeld van mensen uit bijv. Afrika door Zwarte Piet. Ik heb btw twee nabije familieleden die zegmaar zouden kunnen lijden onder het Zwarte Piet verschijnsel, maar beiden willen het juist houden zoals het is. Anyway, that is mijn ervaring ermee natuurlijk. Maar ik denk niet dat het (nog, waarschijnlijk is het dat wel geweest zoals Phaedrus al beschreef) een racistisch stereotyperend beeld is, en natuurlijk ben ik zelf een beetje nostalgisch naar de goede herinerringen die ik er als kind aan heb...

Geplaatst: za okt 18, 2014 10:55 pm 

Ik vind het een lastige kwestie. Ik vind het jammer dat de oorsprong een racistisch beeld geeft. Voor mij is dit als kind niet zo geweest. Ik heb nooit nagedacht over Piet als slaaf. Ik vond Piet stoer, hij was lenig en creatief (maakte me aan het lachen) en daarom veel leuker dan die ouwe vent op dat paard. Ik denk dat het feest en vorm ervan gedurende de tijden zich aangepast heeft. En wellicht is wat aanpassen niet erg. Ik vind het idee van een Piet die zwarte roet vegen op zijn gezicht heeft en niet per definitie helemaal zwart is best een goed idee. Voor mij was Piet zwart omdat hij elke keer door die schoorsteen moest. Dat werd bevestigd door de vaak slecht opgemaakte Pieten. ;). Dus vind ik het een mooie middenweg om bijvoorbeeld Pieten te hebben die niet helemaal zwart zijn. En zo blijft het verhaal wel in zijn vorm en is Piet niet ras gebonden. Ik vind het te ver gaan om Pieten groen, paard en rood te maken. Daarmee sla je de plank mis in mijn ogen.

Wat ik jammer vind is dat er voorbij wordt gegaan aan het beeld dat kinderen ervan hebben. Het is nu een volwassenen discussie, terwijl het om een kinderfeest gaat.

Geplaatst: za okt 18, 2014 10:59 pm 

Daar ben ik het wel mee eens Wolfje. Ook ik ben opgegroeid met een zeer positief beeld van de Pieten.

Volgens mij was er vorig jaar een onderzoek onder de kinderen en wouden ze juist bijna allemaal dat het zo bleef. En ook vind ik de kaas en stroopwafel pieten wel iets te ver in de veranderingen gaan. Doe het dan in ieder geval zo ja, met de vuile schoorsteen gezichten...

Geplaatst: za okt 18, 2014 11:20 pm 

Aan de persoon die mij een serieuze boel leeswaar heeft gegeven.
het spijt me dat ik dat niet wist dat ze er al langer mee zitten.

Ik zal het anders moete verwoorden... ik vind het gewoon raar dat ze het al een 2jaar op het nieuws zeggen terwijl het probleem al langer bestaat.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur