Het is nu zo jul 22, 2018 10:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Zwarte Pieten discussie
Geplaatst: za nov 01, 2014 3:04 pm 

Ben hem ook aan het zoeken NewWicca!

Geplaatst: za nov 01, 2014 4:23 pm 

Jammer dat ze de like-button hier hebben.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: ma nov 03, 2014 10:52 am 

Al twee jaar kent Rotterdam een krampus loop. Ik weet niet precies wie er achter zitten, wel dat het vanuit de heidense community georganiseerd wordt in een poging om Sinterklaas weer terug te brengen tot de oude traditie. Op zijn minst door de oude traditie naast de nieuwe versie te kunnen zetten.
Dit jaar sluit Amsterdam zich aan, en zal op de dag van de intocht van Sinterklaas de oude Jordaantraditie van de intocht van de Sunderklaas uit de as herrijzen in de vorm van een Zwarte Sunderklaas op een paard met acht poten. Zwarte Klaas is een Krampus traditie, en hij is geen vriendelijke oude man met cadeautjes. Hij is de afstammeling van Wodan en zal met zijn duistere leger van pieten en monsters in alle kleuren en vormen een tocht houden door de stad. De Sunderklaas heeft in Amsterdam tot halverwege de jaren 50 bestaan, waarna hij verdrongen werd door de sint. Zwarte Klaas trdities in Nederland hebben overleefd op de Waddeneilanden en in het Noorden, dus verdwenen zijn ze nooit uit ons land.

Ik denk niet dat dit oorspronkelijk te maken heeft met de huidige discussies. De Krampus herleving is al zeker tien jaar aan de gang, en de aandacht ligt hier meer op het afschaffen van de goedheiligman dan de Zwarte Piet. Ik denk ook zeker dat er plaats moet zijn voor beide tradities naast elkaar. Wellicht kan de herleving van de Sunderklazen en Krampus bewegingen het venijn uit de discussie halen. Het leek mij zinnig om dit in deze discussie te vermelden, en ik ben zelf enorm nieuwsgierig naar hoe het er uit gaat zien. Er zijn een paar mensen van mijn groep bij betrokken, maar ik hoorde er pas dit weekend van.

Wij hebben onze dochter al vanaf het begin grootgebracht met de Wodan traditie en haar verteld dat Sinterklaas iets van de mensen is die in heiligen en Jezus geloven. Dat heeft nooit problemen opgeleverd. Misschien omdat ze weining beeld heeft bij wat een heilige eigenlijk is.

Geplaatst: ma nov 03, 2014 10:59 am 

Doe mij toch eerlijk gezegd maar de christelijke Sint... al zou ik er geen problemen mee hebben als de twee tradities naast elkaar bestaan.

Geplaatst: ma nov 03, 2014 5:32 pm 

Ik kende sunderklaas en krampus niet (nouja, krampus van de serie Grimm, maar dat telt niet). Ben het meteen even op gaan zoeken, en kwam dit: Oude sunderklaas tegen op wikipedia. Als dit een betrouwbare tekst is, wat altijd een beetje de vraag is met wikipedia, wordt sunderklaas op de eilanden nog steeds gevierd.

Ik vind het interessant om te zien dat dit soort feesten zo lokaal kunnen zijn. Zelf kom ik uit een regio waar Sint Maarten groots gevierd wordt, ik kon bijna niet geloven dat dit in Leiden en omstreken vrijwel niet gevierd wordt. Hier is 3 oktober dan weer groot, Leids ontzet, en halloween wordt hier ook steeds meer gevierd.

Geplaatst: ma nov 03, 2014 6:29 pm 

Ik ken de begrippen Sunderklaas en Krampus niet, maar ik vind het een leuk idee dat het feest weer wat meer Wodan invloeden krijgt. Iedereen die ik ken, kent alleen de christelijke oorsprong van het feest... Toch jammer...

Van de hele zwarte pieten discussie wordt ik alleen maar heel erg moe. Ik hoop dat het ze tussen het discussieren en het creeeren van een media-circus door nog lukt om er een leuk feest voor de kinderen van te maken. Met of zonder Piet, en wat voor kleur die man dan ook heeft... Ik ken eigenlijk ook geen andere ouders die het wel wat kan schelen in mijn omgeving.

Geplaatst: vr nov 07, 2014 2:33 am 

Leuke clip! :D :heks: zo vrolijk :)
https://www.youtube.com/watch?v=h3OvmHDOSp8

En verder nog een interessante link van deze site waarin we zonder de pieten discussie on topic kunnen blijven
http://www.beliseheksenforum.com/viewtopic.php?f=23&t=7076

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur