Het is nu di okt 23, 2018 6:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Herten 'overlast' in Noord Holland
Geplaatst: di okt 20, 2015 9:24 pm 

Je maakt een duinwandeling en daar zie je ze dan, een stoet met herten. Je ziet ze niet zelden, maar vaak. Herten hebben in het duin geen natuurlijke vijanden, ze planten zich ongestoord voor. Daar herten een natuurlijke angst hebben voor mensen en roofdieren lijken ze de mensen iets meer toe te naderen. Dit kan zo zijn dat deze herten namelijk een probleem gemeen hebben met ons, namelijk de overbevolking.

De herten moeten dus deels worden afgeschoten om de stand in pijl te houden. Nou hoorde ik dat de partij van de dieren daar tegen is. Ikzelf ben pro-natuur en ben eerlijk gezegd slechts voor datgene wat het beste is voor dier en milieu. De partij van de dieren is tegen het deels afschieten van de herten, maar als het beter zou zijn voor de hert dan moet de partij van de dieren toch juist een voorstander zijn voor het deels afschieten van herten? Hierbij gaat het mij dus om het rationeel nadenken dat de natuur op pijl moet worden gehouden. Immers is de winter in aantocht en krijgen de herten tijdens hun overpopulatie meer kans op hongersnood. Zo niet, dan sta ik er uiteraard niet achter dat deze herten deels worden afgeschoten. Evenzo moet je wel denken, het wildseizoen komt eraan en dat levert wat cash op.

Ik heb wel eens gehoord dat er plannen waren om wolven te laten loslopen in het duin. Naar mijn idee een goede plan, want wolven zijn bang voor mensen en je kunt er gewoon in het duin wandelen. Echter kan dit in een overbevolkt land evenzo een probleem zijn, en heden zullen de problemen door massapopulatie alleen maar verergeren, maar de herten zouden hierdoor in stand worden gehouden. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken? Deels afschieten uit humaniteit en voor orde, of laten leven en afzien?

Hoe dan ook, daar ik als natuurliefhebber ook niet alle verstand van natuurzaken heb, zal het mooi zijn als iemand deze discussie beter zou kunnen verwoorden. Ik leg `m slechts op tafel en het is actueel.. Actueel? nee, ik meen niet de hertenbiefstuk :P

Berichttitel: Re: Herten 'overlast' in Noord Holland
Geplaatst: wo okt 21, 2015 3:39 pm 

Als er een overpopulatie is, zullen die herten uiteindelijk vanzelf wel doodgaan denk ik (idd door voedseltekort e.d.) Aan de ene kant heb ik dan zoiets, laat de natuur het zelf regelen, maar aan de andere kant kan die dieren misschien wat leed bespaard worden als ze worden afgeschoten. (Ik ga er dan even vanuit dat dit 'goed' gebeurt.) En als daar dan geld aan verdiend kan worden, wat mogelijk weer in natuurbehoud gestoken kan worden, is dat alleen maar mooi meegenomen.
Ik hoop dan trouwens wel dat de herten wel 'gebruikt' worden, dus opgegeten e.d.

if you don't mind, I'll keep on going"

Geplaatst: wo okt 21, 2015 4:01 pm 

Op zich zouden ze de herten ook naar een ander gebied kunnen verplaatsen, waar ze minder zijn. Het idee van de wolven vind ik wel echt goed. Ik vind dat het eens tijd wordt dat er wat meer wilde dieren in NL zijn.

Dus ik zou zeggen: verplaatsen, wolven, of gewoon laten gaan. De natuur doet het zelf wel. Geldt ook voort e grote populaties konijnen, dan komen er allemaal ziektes, gaat de helft dood en de rest leeft verder. Is ook wat minder tijdverspilling, of tijdens het jachtseizoen, de jacht openen. En dat er 1 hert per persoon/husihouden is ofzoiets dergelijks,

Geplaatst: wo okt 21, 2015 4:37 pm 

Ik heb er nauwelijks verstand van, maar ben niet in principe tegen het afschieten van herten... als het er te veel zijn kun je inderdaad zeggen dat voedselschaarste het op ten duur wel zal oplossen, maar dat kan wel weer betekenen dat de herten een bepaalde grassoort of boomsoort of weet ik veel bedreigen en dan is dát weer een ding. Altijd lastig om hier een grens te trekken.

Geplaatst: wo okt 21, 2015 5:09 pm 

Er is ergens in nederland een stuk grond wat in beheer is en waar door slecht beheer er nu ook te veel herten en paarden zijn. Was laatst nog in de krant ofzo... Als deze dieren doodgaan aan honger is dat niet een natuurlijke dood aangezien ze opgesloten zitten. Ze kunnen niet weg om eten te zoeken. Het is dus een langzame marteling. Doodschieten zou diervriendelijker zijn. En dan dit elk jaar bijhouden. Dan schiet je per jaar mss 20 dieren af ipv dat er nu 100 de hongersdood tegemoet gaan.

Dus ik denk afschieten of verplaatsten, maar niet laten verhongeren.

:roosje:

Geplaatst: vr okt 23, 2015 4:45 pm 

Erg lastige kwestie. Mensen hebben zo'n enorme invloed op de natuur dat die helemaal uit zijn balans is, dat wij dan weer moeten proberen die in balans is niet zo gek maar de manier waarop steekt me ook een beetje.
De natuur is keihard, een populatie wordt wel in stand gehouden door roofdieren maar moet de mens dan als roofdier gaan spelen? Ik denk juist dat we ontwikkeld zijn met genoeg denkvermogen om andere oplossingen te bedenken zoals sterilisatie...of gaat dat ook al te ver?

Geplaatst: za okt 24, 2015 12:59 pm 

Sterilisatie doen ze wel bij katten (en ik dacht ook honden). Laatst was trouwens ook iets in het nieuws over verwilderde katten waar niet gesteriliseerden tussen zitten en zich voortplanten. Deze worden in de vrije natuur of op boerenlanden afgeschoten, omdat deze katten volgens jagers geen nut dienen in het wild. Herten vallen dan weer onder nuttig wild en daarin planten de besten onder de herten zich voort. Een jager zou dan ook kennis moeten hebben van deze dieren door niet een moederhert te schieten en liefst herten die gebreken/ zwaktes vertonen. Dit past ook in de natuurwet van "survival of the fittest".

Geplaatst: za okt 24, 2015 1:45 pm 

Blijft een moeilijke discussie. Ik ben absoluut voorstander van laat de natuur zijn gangen gaan. Dus niet ingrijpen, want alles controleert zichzelf. MAAR
Een hele grote MAAR hieraan is, wij (België en Nederland) zijn zo dichtbevolkt dat wij een rechtstreekse en grote impact hebben op de natuur waardoor deze niet meer in staat is om zichzelf te regelen. Hiervoor hebben wij instanties die de natuur verantwoord (en met veel kennis en wetenschap) een handje helpt. Door bijvoorbeeld dennenbomen te kappen en de loofbossen terug te laten groeien (oorspronkelijk bestonden hier enkel loofbossen, de dennen zijn slechts geplant voor de mijnbouw destijds).
En daar ben ik ook met eens, zo behoud en creëer je ecosystemen die hier thuis horen en kan de natuur tegen een beetje ademen.

Dan over de herten zelf, en eigenlijk gaat dit niet enkel over herten maar ook over alle andere grote zoogdieren (denk maar aan de vos!), wij gaan hier sneller willen ingrijpen en sneller effect van zien juist omdat het zulke grote dieren zijn. Al die kleine insecten daar kijkt niemand naar om (terwijl die juist vaak ontzettend belangrijk zijn in ecosystemen). Dus wat zien de mensen: oei te veel herten, laten we een deel afschieten. Oei te weinig herten, laten we ze met rust laten. En dat vind ik persoonlijk fout. De natuur kan zichzelf regelen, zelfs wanneer wij zoveel impact hebben op hun leefgebied. En ja soms heb je jaren dat er veel herten sterven, dat is ook de natuur. Wij zien niet graag dieren lijden en dat is heel menselijk dat je ze wilt helpen, zeker omdat de grootste doodoorzaken bij die dieren juist door de mens veroorzaakt worden. Maar een hertenpopulatie kan zichzelf goed in stand houden. Het probleem is echter dat ze tegenwoordig de kans niet meer krijgen om een stabiele populatie op te bouwen. De meesten sterven te vroeg en een deel wordt afgeknald. Dus je krijgt meer en meer jonge dieren maar geen oudere dieren meer. De jonge dieren hebben vaak nog geen weerstand opgebouwd tegen bepaalde ziektes en sterven sneller. Een of ander systeem regelt dan dat die herten gaan paren aan een hoger tempo en dat er per jaar meer herten geboren worden. Met als gevolg dat de mens er wéér meer gaat afschieten. Snoei geeft bloei.

Edit: Wickie: je kan geen appelen met peren vergelijken. Honden en katten zijn gedomesticeerd en kan je dus niet vergelijken met wilde dieren.

Geplaatst: zo okt 25, 2015 10:43 pm 

Daar heb je zeker gelijk in, Hibou. Verwilderde katten zijn uiteraard geen wilde dieren die zomaar in het natuursysteem bij ons thuishoren. Ik probeer soms inderdaad vergelijkingen te zoeken. Zo kijk ik bijvoorbeeld (offtopic) hoe gewetensvol het is op de wijze hoe ik over de overbevolking denk. Je beschrijft het mooi en ik vertrouw zeker dat moedernatuur zichzelf kan redden. Hierbij denk ik ook na over de inbreng van de mens, daar wij ook in zekere zin een speciale natuurfenomeen zijn.

Snoeien is bloeien, zoals je zegt. Dat bleef wel even in mijn gedachtes rondhangen. Ik moest gelijk denken aan een zin uit de bijbel; en zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen smeden. Heeft er vrijwel niets mee te maken, maar goed. Ik moet geloof ik mijn bed opzoeken :mrgreen:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur