Het is nu ma dec 17, 2018 3:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: hooggevoelig
Geplaatst: do aug 08, 2013 8:05 pm 

Beste lezers,

Alvast bedankt voor de interesse!

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik zit met een probleem. Sinds ongeveer een jaar ben ik er na een flinke geschiedenis bij de GGZ en door gesprekken met een psychologe, het lezen van boeken en artikelen achter gekomen dat ik best wel gevoelig ben. Ik heb veel van de kenmerken die passen bij hooggevoeligheid (ik hou niet zo van stempels en hou het dus graag bij eigenschappen of karaktertrekken) Om een lang verhaal kort te maken, ik ben al van jongs af aan erg zelfbewust, me zeer bewust van sferen, gevoelens van anderen en heb veel oog voor details die anderen meestal niet direct in het oog springen. Ook ben ik erg gevoelig voor geluid (mijn moeder kon bijvoorbeeld nog niet beneden stofzuigen toen ik als baby boven lag te slapen omdat ik het dan uitgilde. Ik ben altijd bang geweest voor vuurwerk en had een hekel aan overkomende straaljagers. Aangezien ik vlakbij een militaire vliegbasis ben opgegroeid was het vaak raak :)) Ook geuren en weersomstandigheden zijn van grote invloed om mijn gevoel en ben ik overgevoelig voor kleding die knelt of prikt (het liefst draag ik losjes vallende kleding). Nu zou je zeggen stel je gewoon niet zo aan en negeer het maar het lastige is dat dit echt mijn humeur beïnvloed zonder dat ik me direct bewust ben van de oorzaak (juist omdat je vaak van jongs af aan in deze westerse maatschappij wordt geleerd lichamelijke signalen min of meer te negeren en gewoon door te gaan)

Gelukkig ben ik er inmiddels achter dat ik erg gevoelig ben voor mijn omgeving waardoor ik me regelmatig verward voel. Nu lees ik veel over dit onderwerp om er meer grip op te krijgen (oftewel mee om te leren gaan) maar ik merk dat ik dit ontzettend lastig vind. Ik ben nieuwsgierig aangelegd en heb een brede interesse die maakt dat ik me vaak als een soort spons voel. Ik lees erg veel omdat ik graag mijn kennis wil verbreden maar het probleem hierbij is dat ik heel moeilijk kan filteren in die zin dat alles invloed heeft op mijn emoties. De informatie gaat a.h.w. met me op de loop.
Daarnaast heb ik een klein sociaal leven. Wanneer ik met een vriendin of kennis afspreek neem ik vaak emoties over of heeft de sfeer die er heerst zoveel invloed op mijn emoties dat ik me regelmatig vreselijk ontheemd voel wanneer ik thuis kom (alsof ik mezelf niet meer ben) Ik vind dit erg naar en vaak duurt het een aantal uur en soms wel een hele dag voor dit over is. Ik ben niet sociaal angstig maar heb wel angst voor de gevoelens die ik overneem.

De mooie kant van deze eigenschappen is dat ik ook mijn emoties heel makkelijk positief kan beïnvloeden door bijvoorbeeld muziek te luisteren, aromatherapie etc en dat ik erg ontroerd kan raken van dingen maar toch zou ik erg graag leren hoe ik beter om kan gaan met de negatieve kant ervan. Zoals ik al schreef heb ik best wel een geschiedenis bij de GGZ. Ik heb namelijk al sinds mijn 15e last van eetstoornissen (ben inmiddels 30) In beknopte zin komt het er op neer dat het niet of juist wel veel eten voor mij een manier is om niet te voelen (iets waar ik blijkbaar ontzettend veel behoefte aan heb wanneer ik wordt overdonderd door gevoelens) Ik ben dus erg zoekende naar manieren om er op een andere manier mee om te gaan i.p.v. een eetgestoorde gewoonten.

Sorry voor het warrige verhaal! Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en anders hoor ik het graag :)
Ik hoop dat er meer mensen zijn die hier ervarig mee hebben (ik ga niet uit van kant en klare oplossingen, daar geloof ik inmiddels niet meer zo in maar ik hoop dat iets me weer een stukje verder kan helpen)

Erg bedankt!

Blessed be!

Jolyne

Berichttitel: Re: hooggevoelig
Geplaatst: do aug 08, 2013 9:01 pm 

Ik ga proberen om mijn bericht zo gestructureerd mogelijk samen te stellen en om een duidelijk antwoord te geven.

Ik herken me ontzettend hard in je verhaal. Ik ben altijd al een heel gevoelig persoontje geweest, zeker als kind. Ik heb snel last van geluiden (straaljagers zijn echt verschrikkelijk! ik duw altijd mijn oren dicht wanneer ze overkomen) en licht. Het is zelfs zo dat ik, wanneer het zonnig is, mijn ogen niet volledig kan open doen. Vandaar dat ik ook nooit op foto's sta want mijn ogen zijn altijd dicht genepen.
Net zoals met de kleding, nu heb ik daar niet zoveel last van maar natte kleding kan ik niet verdragen. Zodra ik natte kleding heb of zelfs een natte bikini wil ik zo snel mogelijk iets anders en droog aantrekken.
Ook dat oog voor detail, zelfbewust, noem maar op het is herkenbaar.
Maar bij mij ligt de gedachten erachter anders dan bij jouw denk ik, ik ben iemand die altijd al geweten en vooral aanvaard heeft dat ik gevoeliger ben dan de rest. Dat is liever alleen in mijn bedje kruip of wat tv kijk na een druk dagje en dat ik geen feestbeest ben voor dagen achtereen. Hoewel de meeste vrienden van me en ik denk ook mensen van het forum hier me dat niet zouden toeschrijven want ik ben een kei in het verbergen van wat ik voel, wanneer iets niet oké is voor mij maar wel voor de rest dan hou ik mijn mond of probeer ik subtiel toespelingen te maken dat ik liever naar huis zou gaan bijvoorbeeld maar niemand merkt het op meestal. Ik kan me ook amuseren hoor, en meerdere dagen achtereen maar ik heb na een tijdje toch echt mijn rust nodig. Ik ben een erg sociaal iemand, in het begin wel wat verlegen maar tussen vrienden niet te stoppen. Maar de meeste vrienden zien me maar voor een paar uur of voor een dag of twee en dan is het allemaal oke meestal.
En ik denk dat velen het gewoon niet snappen waarom ik soms rust nodig heb terwijl anderen maar kunnen blijven doorgaan, ik krijg gewoon veel meer prikkels binnen dan anderen onder ons. Ik merk vaak dingen op die anderen niet opmerken al heb ik al geleerd hoe ik mezelf kan afschermen voor de emoties van anderen zodat ik zelf niet uitgeput raak van hun emoties en stemmingen.

Met eten heb ik ook vaak problemen, niet dat ik een eetstoornis heb of zo maar als ik honger heb dan verander ik echt in een kreng en ik heb snel last van mijn maag als ik stress heb wat dus ook gevolg heeft op mijn eetpatroon en uiteindelijk op mijn gewicht.
Nu omdat ik dit allemaal al zo lang weet en aanvaard heb zou je denken dat ik er prima mee om kan en geen probleem heb, maar dat is net het punt de laatste tijd. Ik heb al vaker dingen over hoog sensitieve personen opgezocht en ik weet 'dat ik er een ben' maar ik plak die stempel toch niet op me, want het klinkt direct zo negatief omdat ik gewoon wat gevoeliger ben dan de rest. En toch ben ik er nu veel over aan het opzoeken en vooral oefeningen om er mee om te gaan want de laatste tijd krijg ik zoveel lichamelijke symptomen vanwege stress waarvoor ik nooit geen problemen had. Het begint te veel te worden en mijn normale dagelijkse leven begint er door beïnvloed te raken dus zoek ik nu ook hulp voor hier beter mee te leren omgaan zodat ik mijn dagelijkse stress-niveau terug naar beneden krijg en weer kan doen wat ik wil.

Nou aan mijn bericht heb je eigenlijk niets haha maar ik lees hier mee naar oplossingen en ervaringen :) En als het je iets lijkt dan wil ik ook gerust wat meer over mij delen met jouw in prive-berichten ofzo, misschien hebben we nog iets aan elkaar of gewoon eens een babbel.

Groetjes Hibou

Geplaatst: vr aug 09, 2013 11:45 am 

Nou ik reageer ook weer haha :)

Ik herken me erg in het verhaal van Hibou. Ik merkte dat ik iets meer oog voor detail had toen de mensen op mijn school niet merkten wanneer iemand bijvoorbeeld alleen wilde zijn ofzoiets. En dat ik nu nog steeds erg bang ben voor vuurwerk, ik houd er wel van om naar te kijken als ik me achter iemand kan verstoppen, en mijn oren kan bedekken, zelf zou ik ze nooit aansteken maar dat klopt misschien door het feit dat ik altijd al een super voorzichtig kind ben geweest (denk aan: nee ik ga geen jongens pakken meisjes ofzoiets spelen want dat doet pijn en het is raar, ik vind het niet fijn als iemand aan me zit, de gedachte van n 5 jarige lolz). Verder kan ik niet naar buiten kijken als de zon schijnt, maar dat ligt misschien aan t feit dat er iets niet klopt met mn ogen, en het druppelen van water of het tikken van de klok stoort me, net zoals stofjes in de lucht lolz en natte kleding is HEL ik kan t gwn niet aan, ik ben nog liever bloot, ff wachten totdat ik weer opdroog. Ik dacht eerst dat ikhet syndroom van asperger had of autistisch was, totdat ik besefte dat men het fijn vind om met me te praten en ik altijd super vrolijk ben en meestal weet wat te zeggen (alhoewel ik stotter en vaak woorden vergeet). Ik kan altijd goed inschatten waar de grenzen van mensen zijn en ik kan voelen, zien, horen hoe iemand zich voelt, dus ben ik op school de psycholoog. Ik ben altijd al heel gevoelig geweest (denk aan: huilen bij de tekenfilm Nemo, nu nog steeds haha, echtheel vervelend als ik met iemand n tekenfilm kijk haha) en ik begrijp mensen best vaak. Ik heb geleerd om mijn gevoelens te beinvloeden en als het moet, hun niet meetetellen in beslissingen, al ga ik wel vaak op mijn gevoel af, en meestal heb ik het goed. Men dacht eerst dat ik autistisch was, omdat ik t slecht kon vinden met *de akelige apen in mijn klas* (mijn groep 5 benaming voor klasgenoten) en altijd met volwassenen optrok, uiteindelijk bleek dat ik op t randje van hoogbegaafd was, maar ik ben eerder onderbegaafd, wat mijn vrienden kunnen vaststellen haha, maar ach, t feit dat ik nooit huiswerk moest maken vind ik fijn :D (de docenten vonden t nie erg haha). Ik speelde rechtertje met mijn ouders als ze weer eens ruzieden (ze gaan scheiden, god bless them). Ik kan me weer niet vinden in het feit dat de meeste hooggevoelige mensen hun emoties niet goed kunnen temmen, zal ik zeggen want ik ben juist altijd erg observerend geweest. Dus mijn conclusie: een goed oog voor detail

Nou een lang stuk tekst met de uitleg waarom ik NIET hooggevoelig ben haha. Heb ook geen syndroom van asperger omdat ik t sociaal erg goed kan vinden en het niet erg vind als mn plannen overhoop worden gehaald, ik ben best impulsief, en dus ook niet autistisch wat ook best fijn is om niet te zijn denk ik :). Misschien heeft iemand een andere diagnose voor mijn gedrag haha. Ik ben gewoon normaal, normaal is lekker saai dus ik vind t prima :D.

A hui hou, -Mele

Geplaatst: za aug 10, 2013 10:16 am 

Wat ik je kan aanraden is om eens het boek van Elaine Aron - Hoog sensitieve personen te lezen.
Aan de hand van verhalen en uitleg kan jij deze gevoeligheid als kracht en gave gaan zien. Doordat je nog niet goed weet wat je ermee kan doen of ermee om te gaan kan het soms nog een last zijn (en neem maar van mij aan: I've been there ;) )

Heel belangrijk is, is dat jij je leert afsluiten op momenten dat jij even geen zin hebt om gevoelens van anderen over te nemen. Hierdoor leer jij dus hoe je deze gave kan gebruiken en soms te nuanceren. Juist wanneer je Wilt dat je emoties overneemt om te ontdekken hoe een ander is kan je het dan weer 'aan zetten' om het zo maar even te zeggen.

Ik vind het erg jammer dat een hoog sensitief persoon(HSP) een negatieve lading heeft. Van de ene kant is het juist héél fijn dat je er een stempel op kan plakken en er dus mee aan de slag kan, ondanks dat het zich bij ieder uniek uit. Wanneer je niet zo weten wat je hebt is het pas lastig.

Inmiddels werk ik veel met HSP om het in mijn voordeel te laten zijn, lukt niet altijd want als ik heel moe ben kan ik me ook n iet altijd afschermen van een ander. Mocht je (en anderen) willen kan je mij wel een berichtje sturen zodat ik je een hele simpele oefening kan sturen die je kan gebruiken als je in een groot gezelschap bent en je merkt dat er teveel binnen komt :)

Geplaatst: za aug 10, 2013 2:03 pm 

Ik heb over dit onderwerp al eerder hier op het forum gepost.
Hier volgt de link viewtopic.php?f=7&t=7690

:D

Geplaatst: za aug 10, 2013 2:56 pm 

Pfoe.. ik herken wel een aantal dingen in de verhalen hier.. overgevoelig voor licht.. hekel aan natte kleding (nu ook wel een stuk minder.. ik werk me regelmatig in het zweet dus dan wen je eraan :P), voor vuurwerk was ik ook altijd bang (tot ik in een rockband kwam, nu maakt herrie me niets meer uit :P ik sta ermee op en ik ga ermee naar bed.. en het feit dat we carbid gaan schieten met die grote melkbussen ieder jaar heeft ook wel geholpen tegen die angst voor vuurwerk)

Toch blijft er wel het puntje dat ik dénk dat ik gevoelens snel overneem.. terwijl dat vaak niet zo is, dan schat ik mensen helemaal verkeerd in. Ik voel dan bijvoorbeeld een soort kilte terwijl die er helemaal niet is. Mijn intuïtie klopt van geen kanten.

Wel kan ik mensen die ik net ken binnen de kortste keren compleet analyseren (vandaar ook dat ik niet veel spreek in real life.. ik zwijg en observeer liever, om daarna werkelijk al mijn bevindingen op te schrijven/uit te typen in de vorm van gedichten, verhalen, columns, topics, etc.. men wil niet weten hoeveel duizenden woorden er op mijn pc, op papieren en op het internet staan).

Als ik beelden zie van échte rampen waarbij écht mensen doodgaan, dan kan ik ook nog wel eens vochtige oogjes krijgen.. evenals bij de epische outro's van één of twee nummers.. of bij extreem mooie momenten in films. Bij horrorfilms en thrillers en dergelijke lach ik me echter altijd kapot.

Nog iets waar ik last van heb is dat ik me snel ongemakkelijk of bedreigd voel als de sfeer op een plek niet helemaal prettig is.. dan ga ik als het ware in verdedigingsmodus (hele tijd rondlopen met gebalde vuisten.. of klaarstaan om uit te halen met mijn gitaar als het op het podium is)

Maarja.. ik vermoed dat ik niet echt hooggevoelig ben ofzo.. heb er gewoon een paar trekjes van. Stempeltjes heb ik al genoeg, sommige heb ik er zelf opgeplakt, andere zijn me tegen mijn zin gegeven. Het zij zo, de wereld is nu eenmaal niet anders :) Live and let die.

Geplaatst: za aug 10, 2013 6:40 pm 

voorzover ik weet (gebaseerd om skype) kunt ge best veel babbelen pup haha

Geplaatst: wo aug 14, 2013 2:45 pm 

Bedankt voor jullie reacties! Grappig dat velen hier gevoeliger lijken dan anderen! Op zich ook niet gek dat je het dan meer in de spirituele hoek gaat zoeken en hier terecht komt. Althans voor mij betekend dat vooral met je gevoelsleven bezig zijn (je geest of onbewuste zelf) en minder met je ratio. Al heeft spiritualiteit vaak een zweverig imago, voor mij vallen veel puzzelstukken op hun plek en ik vind er dan inmiddels niets zweverigs meer aan ( integendeel!)
Wat ik alleen merk is hoe ik mijn gevoel de afgelopen jaren ontzettend heb verwaarloosd waardoor ik problemen heb gekregen. Nu ik alles meer toelaat weet ik vaak niet hoe ermee om te gaan en grijp ik vaak weer naar oude overlevingsstrategieën a.h.w. Dat maakt dat ik me regelmatig in de war voel. Hoe ik er voorheen mee om ging was absoluut niet goed en destructief maar mijn gevoel compleet uitschakelen was soms wel makkelijker.

Ik heb een aantal boeken gelezen waar ik veel aan heb gehad (weet zo even de schrijvers niet meer uit mijn hoofd) alles was zeer herkenbaar en er stonden ook goede tips in hoe met bepaalde situaties om te gaan. Een aantal oefeningen ging over hoe je kunt zorgen de energie/ emoties van anderen niet over te nemen d.m.v goed aarden bijv. Zoals Elena ook schrijft is dat heel belangrijk. Maargoed lastig vind ik het nog steeds omdat ik me er nog niet altijd zo bewust van ben (dan kom ik thuis van een afspraak en voel ik heel raar, niet mezelf en is het dus eigenlijk al te laat) maargoed oefening baart kunst denk ik dan maar :)
Toevallig was ik gister met mijn dochter bij de bibliotheek waar een van de medewerkers bezig was met het inruimen van boeken. De hele tijd voelde ik me gespannen en erg zelfbewust. Na een tijdje nadenken wist ik waarom ik me zo gespannen voelde. Misschien een belachelijke reden hoor maar deze vrouw had ons dat hele tijd (ongeveer een halfuur) nog helemaal niet aangekeken. Dus geen oogcontact, geen lach, niets. Op dat moment wist ik dus niet wat ik van deze vrouw moest denken (meestal heb je na een fractie van een seconde contact al door wat je van elkaar vindt, hoe verhoudingen liggen etc) maar in dit geval wist ik dat dus niet en daar voelde ik me onzeker en bijna ongewensd door. Wat Emilio ook schrijft over het analyseren van situaties en het observeren van mensen herken ik erg bij mezelf. Ik wil denk ik altijd weten waar ik sta en hoe anderen tegen dingen of mensen aankijken. Het zit ik in mijn karakter. In dit geval zou het fijn zijn dat ik me minder aantrek van deze vrouw (en minder invul)
Ik was vroeger al extreem verlegen (ik herrinner me nog heel goed de drukke verjaardagsfeesten van mijn oma waar ik bijna heel de avond onder de tafel zat omdat ik zo bang was dat mensen tegen me zouden praten) achteraf ben ik altijd bang (overgevoelig) geweest voor de spanning die contact soms met zich meebrengt.

Geplaatst: zo aug 18, 2013 11:19 am 

Ik ben zelf ook hooggevoelig, maar ik heb gewoon manieren gevonden om rust in mijn hoofd te creëren, zoals bijvoorbeeld gewoon gaan kleuren, of muziek luisteren of gewoon op bed gaan liggen en genieten van de stilte.
Maar inderdaad ik heb het ook altijd al gemerkt, en ik reageer soms heftiger op situaties dan andere mensen zouden doen, maar de mensen om me heen die weten dit en houden daar rekening mee, en eigenlijk heb ik er dus niet zoveel last van.

Geplaatst: zo aug 18, 2013 3:06 pm 

Dat is fijn! Mooi dat je er zo mee on kunt gaan! Ik zelf vind het nog best lasrig maar dat komt denk ik ook omdat ik het nog maar pas weet en ik mezelf onbewust heel verkeerde manieren heb aangeleerd om eemee om te gaan. En zoals met veel dingen die je jezelf hebt aangeleerd gaat er best veel tijd overheen om het weer af te leren. Maar verder ben ik best positief hoor :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur