Het is nu di jun 19, 2018 1:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Terugkerende droom over een doolhof
Geplaatst: do nov 14, 2013 3:18 pm 

De laatste tijd (ik weet niet meer hoe lang geleden dit begon) heb ik af en toe een droom waar steeds weer hetzelfde doolhof in voorkomt. Het is een doolhof in een donker, ondergronds gangenstelsel. De eerste 1 of 2 keer dat ik het droomde ging ik daadwerkelijk het doolhof in. Het was daar doodeng, ik kan me alleen niet meer goed herinneren waarom. Ik heb ook niet gedroomd dat ik eruit kwam.
Later droomde ik dat we met een groep naar dat doolhof gingen, het was in die situatie een attractie. Maar ik kon me wel herinneren dat ik er eerder in was geweest, en hoe bang ik toen was geweest. Toch ging ik mee. Voor we in het doolhof kwamen, waren er acteurs die een soort toneelstukje deden, waarbij we steeds weg moesten rennen voor iets wat achter ons aankwam. Uiteindelijk was ik alleen met een blinde jongen, en we moesten ons verstoppen achter een soort hele grote paddenstoelen voor iets wat ons kwaad wou doen (ik kan me de details niet herinneren).

Van de week droomde ik opnieuw van het doolhof, dit keer was ik gevlucht voor een groep mensen waarmee ik was, al weet ik niet meer waarom. Het was in een soort middeleeuwse setting. Een meisje hielp me om me te verstoppen, en leidde me naar het doolhof. Ze zei dat ik daarin moest. Maar ik herinnerde me het doolhof nog, en durfde er absoluut niet in. Toen werd ik wakker.

Nu vraag ik me af wat deze dromen kunnen betekenen. Over het algemeen geloof ik niet in vaste betekenissen voor vaste symbolen in dromen, omdat volgens mij iedereen een eigen betekenis geeft aan die dingen. Maar hier kom ik zelf niet echt uit, dus misschien heeft iemand anders een idee?

if you don't mind, I'll keep on going"

Berichttitel: Re: Terugkerende droom over een doolhof
Geplaatst: ma nov 25, 2013 1:35 pm 

O, echt een hele ingeweikkelde droom ;) Zelf geloof ik wel erg in de betekenis van dromen en de toekomst, maar nu zal ik het ook niet weten? Iets met keuzes ofzo? Stellen die personen misschien belangerijke mensen in jee leven voor?
Ik weet wel dat het niet mogelijk is voor je hersenen om personen in dromen te `bedenken` het zijn altijd personen die je wel eens eerder hebt gezien, grappig he?
Veel sucses, Liefs Aurora

Geplaatst: ma nov 25, 2013 10:18 pm 

Er zitten erg veel symbolen in, maar voor nu zou ik me beperken tot de hoofdlijn: het doolhof.

Het zou kunnen staan voor je donkere kant.

1. Je verkent het doolhof, maar vindt het eng. Je komt er ook niet meer los van (eruit).

2. Je kent het doolhof en er zijn aspecten (jezelf, anderen?) die zorgen dat je verstopt voor de gevaren die er loeren. De blinde jongen, wat betekent hij? Niet oordelen over de duisternis? Ik denk aan tarotkaart De Dwaas.

3. De aspecten die je voorheen voor de gevaren lieten vluchten, zijn nu zelf het ding waar je voor wegloopt? Waarom? Was het niet waar wat ze beweerden? Wat het inderdaad allemaal een toneelstuk. En wie is dat meisje? Een aspect van jezelf? Ze leidt je naar het duister en probeert je ervan te verzekeren dat het veilig is daar. Maar je gelooft haar niet. Waarom geloof je haar niet?
Waarom ben je bang? Omdat het je niet meer losliet voorgaande keren? Als het duistere doolhof een deel van jou is, waarom accepteer je dat dan niet? Zijn er dingen in je schaduw waar je bang voor bent of die je liever niet ziet?

Jouw duisternis behoort jou toe, niet andersom.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: di dec 03, 2013 4:56 pm 

Dank voor de reacties. Ik ben er nogsteeds niet helemaal uit, ik wacht af tot ik er nog een keer van droom. Ik heb nagedacht over de personen in mijn droom. Het meisje leek nog het meest op Arya uit game of thrones. En het gezicht van de jongen kan ik me nog wel ongeveer herinneren, maar ik kan hem echt niet plaatsen.
Over de symboliek heb ik ook nagedacht, maar op het moment is er niet heel veel duisternis in mijn leven. Dat is er wel geweest, maar nu gaat het juist heel goed. Misschien is het iets wat gewoon nog ergens 'verstopt' zit, wat ik altijd bij me draag.
Ik ben weleens bang dat ik weer ga worden zoals ik was, misschien heeft dat met de angst te maken. Al heb ik niet het idee dat ik er de laatste tijd nog veel bij stil sta.

if you don't mind, I'll keep on going"

Geplaatst: di dec 03, 2013 6:14 pm 

Ik bedoel eigenlijk de Schaduw in de leer van Jung. Hij stelt dat in je schaduw niet alleen de 'slechte' dingen bevinden, maar ook aspecten van jezelf die nog in het licht moeten treden (talenten bijvoorbeeld). Daar doel ik dus eigenlijk op.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: wo dec 04, 2013 3:53 pm 

Ik weet nog helemaal niet zo heel erg veel van dromen (ben er wel mee bezig) maar een doolhof zou in mijn ogen betekenen dat je ergens naar opzoek bent, maar het lastig is om te vinden, en je eigenlijk niet weet waar je moet beginnen met zoeken.
Ben je misschien ergens naar op zoek?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur