Het is nu di jun 19, 2018 3:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vrijwilligersdagen bij Eleoflora
Geplaatst: za jun 02, 2012 2:04 pm 

Korte introductie: Wellicht interessant voor mensen die meer willen leren over planten en kruidengeneeskunde en die dit in de praktijk willen leren. Heb je hier totaal niets mee, lees dan vooral niet verder... ben je nieuwsgierig, zou ik zeggen, kijk even of het onderstaande wat voor je is!

Beste lezer,

Eleoflora is opzoek naar vrijwilligers om te helpen in de kruidentuin. Onze tuin begint nu een "volwassen" vorm te krijgen waardoor er meer werk is. De tuin gaat steeds meer tijd vragen. Gezien Eleoflora nu ook meer consulten en workshops geeft en daarnaast alle kruiden zelf kweekt en verwerkt om op markten en in de webshop te verkopen wordt dit een zwaardere belasting. Daarom is het tijd om de hulp in te roepen van enthousiaste vrijwilligers.

Welke werkzaamheden zijn er?
-Zaaien, stekken en verplanten.
-Oogsten van kruiden, bloemen en vruchten.
-Kruiden in bosjes binden om te drogen.
-Zaden verzamelen.
-Snoeien en het verzorgen van de planten.
-Ongewenste planten (onkruid) verwijderen.
-Grondbewerking
-Het ritsen van reeds gedroogde kruiden.
-Kruiden wegen en het in zakjes doen voor thee (verkoop voor webwinkel en op marken).
-Olie en zalf maken.
-Siroop en Jam maken.

Wat krijg je er voor terug?:
-Kennis over kruiden; ik vertel je uiteraard tijdens de werkzaamheden hoe de planten verzorgd worden, hoe ze groeien en hoe ze geneeskrachtig te gebruiken zijn.
-Ervaring op doen in biologisch-dynamisch tuinieren. In de praktijk leer je toch het meeste!
-Ervaring in het bereiden en drogen van kruiden en fruit.
-Wie weet dat er hier en daar een stekje of een zaadje over is voor je eigen tuin!
-Tijdens het plukken van fruit lekker wat mee snoepen of wat meenemen voor jezelf als er voldoende fruit is.
-Gezellig een paar uurtjes werken in en met de natuur waardoor je de seizoenen en moeder aarde beter leert kennen en berijpen.

Welke vrijwilligers zoek ik:
- Je moet respectvol omgaan met de natuur.
- Een actieve houding is zeer prettig. Uiteraard houden we tussendoor pauze om bij te tanken.
- In de tuin werken vraagt om doorzettingsvermogen en enthousiasme. Ook de minder leuke dingen zoals onkruid verwijderen zijn onderdelen van het vrijwilligers werk. Uiteraard probeer ik het zo goed mogelijk te verdelen tussen leuk en minder leuke klusjes.
- Je bent niet bang voor hommels, bijen, slakken, spinnen of andere insecten. (Mensen met allergie voor bijen moeten zeker voorzichtig zijn).
- Activiteiten kun je niet zelf kiezen. Het ligt er maar net aan wat er te doen is op de tuin.

Welke dagen en tijden:
-Ik stuur een mailing rond wanneer ik vrijwilligers zoek. Dit zal vooral in de lente, zomer en begin van de herfst zijn. In de winter is er geen vrijwilligerswerk noodzakelijk gezien de tuin dan in rust is.
-Je kunt zelf ook data aangeven wanneer je tijd over hebt om te helpen. Dan kijk ik of er rond die periode voldoende te doen is voor vrijwilligers. Dagen mogen zowel door de week als in het weekend zijn.
-Tijden van de werkzaamheden kunnen op afspraak worden geregeld. Houdt er rekening mee dat het in de zomer behoorlijk heet kan zijn tussen 11.00 uur en 14.00 uur in de middag.

Wat moet je meenemen:
-Voldoende drinken en eten.
-Kleding dat vies mag worden
-Oude schoenen die vies mogen worden.
-Wat zakjes voor als er wat plantjes, fruit of wat zaadjes over zijn om mee te nemen (dit is uiteraard geen garantie dat er daadwerkelijk wat over is).
-Zonnebrandcreme en iets om je hoofd te beschermen tegen de hitte. (We willen niet dat je een zonnesteek krijgt!)
-Er is een "alternatief wctje" aanwezig, maar verwacht er niet teveel van.
-Alle gereedschappen voor in de tuin zijn aanwezig.

Locatie tuin: Lelystad. Ik kan je ophalen vanaf het station in Lelystad
Locatie verwerking kruiden en fruit: Dronten, busverbinding is zeer goed zowel vanuit Zwolle, Harderwijk als Lelystad. Vanaf December 2012 is er ook een station in Dronten

Aanmelden kan via dit bericht of via de e-mail. eleoflora@upcmail.nl
(Er hebben zich momenteel al 6 mensen opgegeven als vrijwillger.)

Bij de aanmelding van voor mij bekende mensen is het zowieso geen probleem dat zij als vrijwilliger zich opgegeven. Ken ik je nog niet persoonlijk wil ik wat vragen stellen over wie je bent en of je geschikt bent voor deze vrijwilligersdagen, is niet eng, ik bijt niet, maar zoals je begrijpt kan ik niet iedereen zomaar op mijn tuin toelaten ;)

Groene groetjes
Eleonora

ps: De allereerste vrijwilligersdag ik op 24 juni a.s! Als je jezelf opgeeft mail ik je waar en hoelaat je er moet/mag zijn.

Berichttitel: Re: Vrijwilligersdagen bij Eleoflora
Geplaatst: ma jun 04, 2012 2:11 pm 

Klinkt wel heel erg leuk allemaal; leuke activiteiten om samen te doen met interessegenoten. Dat zullen leuke dagen worden. Helaas woon ik in niet in de beurt, dus ik houd het maar bij mijn eigen moestuintje.

Geplaatst: ma jun 04, 2012 4:04 pm 

Het klinkt echt super leuk, ik zit alleen met mijn werk en school. Ook is het helemaal niet in de buurt :(
Dus helaas

Days turn to years, the clock ticks on...

Geplaatst: ma jun 04, 2012 8:34 pm 
Site Admin

Oh schat als ik dichterbij zou wonen, zou ik het zo doen! Maar voorlopig wordt dat 'm niet... Hoop dat je iemand vindt! :)

Liefs!

Geplaatst: wo jun 06, 2012 9:18 pm 

Dankjewel voor jullie leuke reacties. :D
Tot nu toe hebben 6 hoopvolle vrijwilligers zich al opgegeven. Ik zit dus niet zonder!
Op de mailinglist staan momenteel 10 deelnemers. Je kunt je ook opgeven voor de mailinglist. Dan houdt ik je op de hoogte wanneer de vrijwilligersdagen zijn. Je kunt dan altijd kiezen om wel of niet te gaan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur