Het is nu vr jun 22, 2018 8:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mening en vragen over het beeld van heksen en hekserij
Geplaatst: di nov 01, 2011 12:23 pm 

Hallo iedereen!

Voordat ik meteen allemaal vragen stel, zal ik me maar snel even voorstellen! Ik ben Yael, 17 jaar en erg geintresseerd in hekserij en alles wat hier mee te maken heeft. Ik zit nu in mijn examen jaar en moet daarom een groot werkstuk maken, een Profielwerkstuk. Dit doe ik samen met een vriendin, die ook erg geintresseerd is in hekserij. Het onderwerp was dus al snel gevonden: Het beeld van heksen en hekserij door de eeuwen heen.

Mijn vraag was dus of iemand interesse heeft om me hierbij te helpen! Ik hoop hierdoor niet het doel van het forum te verpesten, maar gewoon enige informatie verkrijgen. Zelf heb ik me erg verdiept in hekserij, met name de geschiedenis. Alleen viel het me op dat dus veel bronnen geschreven waren door de Christelijke kerk, en ik zou graag de kant van de heksen/wiccans willen horen. Het is niet erg veel wat ik wil weten, maar zoals eerder genoemd zou ik graag willen weten hoe jullie opkijken/keken tegen de heksenvervolgingen in de geschiedenis, het beeld wat je hebt bij een heks ( de meeste mensen die zich niet hebben verdiept in hekserij hebben als antwoord gegeven: oude vrouw met puntmuts, kat etc.) en waarom je het pad van de heks hebt gekozen! Nog korter samengevat: een klein interview.

Dit hoeft niet heel erg uitgebreid te zijn, maar gewoon de basisinformatie en over jullie mening kom ik al een stuk verder. het mag anoniem zijn. Ook ga ik geen antwoorden verdraaien en mag het document/stuk gelezen worden voordat ik het in mijn werkstuk ga toevoegen.

Alvast erg bedankt voor de moeite!

De reacties mogen uiteraard in deze topic geplaatst worden, maar ook is mijn mail altijd toegankelijk: ocian71@hotmail.com

Groetjes,
Yael

Berichttitel: Re: Mening en vragen over het beeld van heksen en hekserij
Geplaatst: di nov 01, 2011 2:37 pm 

Ik denk dat je om te beginnen eerst eens de zoekfunctie moet gebruiken van dit forum.
Wij kunnen jou allemaal 1001 antwoorden op jou vragen geven; maar al deze antwoorden zijn ook hier te vinden. Daarbij zijn er ook eerder mensen geweest met vragen voor werkstukken en scripties dus zoek die topics ook even op zou ik zeggen! :) Ik denk dat je dan echt al een heel eind komt.
Er zijn veel interessante discussies geweest afgelopen jaren op dit forum; ook dat zou jou een beeld geven van de heks zoals hij of zij werkelijk is. Mocht je nog extra vragen hebben waarvan je de antwoorden niet kan vinden kan je deze vragen altijd als een soort interview hier neer zetten :)

Nog een tip voor je profielwerkstuk (heb er zelf eens een moeten maken voor de HAVO) Probeer je probleemstelling wat minder algemeen te maken; want de vraag die je nu hebt ; 'het beeld van heksen en hekserij door de eeuwen heen' gaat zoveel info voor je opleveren dat je door de bomen de heksen niet meer ziet ;) hihi.

Heel veel succes met je profielwerkstuk Yael! En mocht je extra hulp nodig hebben mag je mij altijd een berichtje sturen natuurlijk!

Liefs Elena

Geplaatst: di nov 01, 2011 2:49 pm 

Ik weet het niet hoor, maar informatie van een forum halen is toch iets anders, dan een interview. En meningen kunnen in de tussentijd ook nog eens verandert zijn, doordat men nu meer weer en/of ervaring heeft. Lijkt me logisch dat Yael om een interview vraagt. Als je het zonde van je tijd vind hoef je daar natuurlijk niet aan mee te doen, maar je hoeft niet voor anderen te oordelen of te antwoorden en Yael met een kluitje het riet in te sturen.

Geplaatst: di nov 01, 2011 3:05 pm 

Welkom Yael!

Ik denk dat Elena wel heel bruikbare tips heeft gegeven. Een interview plaatsen kan natuurlijk altijd. Misschien kun je dat hier gewoon doen, dan is er nog een kans dat er onderling nog gereageerd wordt, wat weer interessante informatie en fijn leesvoer kan opleveren. (Ik vind het zelf ook altijd leuk om te lezen wat anderen - mits ze het willen delen natuurlijk - antwoorden, en er eventueel ook zelf op te reageren. :) )

Succes met je pws in elk geval!

@Haagje: natuurlijk kan een interview heel nuttig zijn, en kunnen meningen inderdaad veranderen. Maar om een start te maken is het doorspitten van dit forum echt wel een goede tip, naar mijn mening. Waarom hebben we Erik (En Kyra) anders zo lang laten zwoegen om alle informatie van het vorige forum over te zetten? Alle informatie samen op dit forum geeft wel een goed beeld van de algemene gedachte van heksen over heksen en aanverwante zaken, het is immers een documentatie van vele jaren, van vele personen. (Niet slechts 1 of 2 meningen in een korte periode.)
En zoverre ik kan zien probeert Elena verder enkel te helpen, dus geen kluitjes en geen riet.

Candace/Marjolein

Geplaatst: di nov 01, 2011 3:11 pm 

@Haagje; Ik heb geen oordeel ergens over geveld, jammer dat jij dat zo ziet. Ik heb alleen een helpende hand aangeboden omdat ik weet hoe moeilijk het is om een profielwerkstuk te maken aangezien ik dat zelf ook heb moeten doen. Helemaal als je ook achtergrond informatie wilt in plaats van enkel alleen meningen. Want op meningen mag zo'n profielwekrstuk niet berustten. Daarbij staat er zo'n schat aan informatie op dit forum dat het zonde is om daar geen gebruik van te maken en ik wilde Yael alleen een beetje wegwijs maken. Als er toch gekozen wordt voor een interview, zoals ik zei, kan dat absoluut hier geplaatst worden; EN heb ik aangeboden om eventueel nog te helpen daarmee.

Dus 1. ik zie je punt niet en 2. het gaat hier om een werkstuk voor Yael; en niet om jou mening over mijn geschreven stuk dus laten we On-Topic blijven. Dus beter dat er op Yael wordt gereageerd want daar gaat het tenslotte om.

@Candace; dank je voor wat je zei:)

Geplaatst: di nov 01, 2011 3:16 pm 

Dat zou in andere gevallen ook een heel bruikbare tip zijn, maar niet voor dit doeleinde. Mensen en meningen veranderen nu eenmaal. Leren we niet steeds om in het moment te zijn, en niet teveel te grijpen naar verleden of toekomst. Voor een onderzoek is het tijdstip nu eenmaal belangrijk. Een onderzoek gaat vrijwel nooit over wat zich in het verleden heeft afgespeeld, maar over je mening nu op dit moment. Dit advies geven enkel omdat Kyra en Erik veel werk hebben verzet is dus niet gepast. Wat overigens niet uitsluit dat Erik en Kyra veel werk hebben verzet en dat leden daar veel aan kunnen hebben. Maar elke keer als mensen met een vraag komen, hen naar het verleden verwijzen, helpt nu ook niet echt om nieuwe ervaringen van mensen te krijgen die jij zo graag wilt lezen.

Geplaatst: di nov 01, 2011 3:25 pm 

@ Elena
Aangezien Yael duidelijk aangeeft dat hij opzoek is naar meningen van anderen, die hij via interview wil verkrijgen, lijken mij mijn opmerkingen zeer terecht. Hij vraagt ons namelijk niet om informatie over wat er in het verleden is gebeurt, hij heeft zich daar n.l. al in verdiept, hij vraagt ons om onze mening.

Leuk dat je hem wilt helpen, maar je moet niet projecteren wat jezelf zou willen weten, met wat een ander wilt weten.

@ Yael
Stuur maar een interview, per email.

Geplaatst: di nov 01, 2011 3:37 pm 

Jeetje Haagje, niet te moeilijk doen hoor. :roll: Ik probeer alleen maar te helpen en dat zal Yael vast respecteren. Dat jij dat anders ziet is jou probleem.
Laten we even afwachten wat Yael heeft te zeggen en wat de exacte vragen van Yael zijn; want die zijn erg belangrijk om een gedegen onderzoek te hebben.
En een mening van bijvoorbeeld 2 weken terug zal weinig verschillen van een mening van nu; dus alsnog bruikbaar en leesbaar op dit forum. Zoals Yael zei 'hekserij door de jaren heen'.

Maargoed; ik heb weinig zin in een discussie met jou hierover Haagje.

Succes met je profielwerkstuk Yael :mrgreen:

Geplaatst: di nov 01, 2011 3:54 pm 

Meid ik heb geen probleem, ik heb een mening waar jij een probleem mee hebt.

Geplaatst: di nov 01, 2011 5:17 pm 

Hoi Yael,

Wat leuk zo'n onderwerp. Heb je al vragen opgesteld? Zoals al gezegd baken het goed af anders kom je met teveel informatie.
Ik vind de tip om rond te kijken op het forum zeker geen verkeerd idee. Het kan altijd extra aanzet geven tot vragen :)
Er was altijd ergens op het forum de mogelijkheid tot het plaatsen van een interview. Maar even geen idee waar die is. Dus ik zou zeggen plaats je vragen in dit topic, dat verlaagt soms de drempel voor mensen om het in te vullen als ze weten wat je wilt horen :)

@ Elena en Haagje, misschien kunnen jullie via de PB verder ingaan op jullie nieuw gevormde discussie. Ik denk dat het hier de aandacht afleidt van het topic zelf.

Liefs Nemo

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur