Het is nu di sep 25, 2018 12:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mening en vragen over het beeld van heksen en hekserij
Geplaatst: do nov 10, 2011 2:23 pm 

ik ben nu ook bezig met mijn proefielwerkstuk..
dus ik weet hoe veel werk het is..
en bij deze; ook ik wil helpen:)

veel succes!

Geplaatst: ma nov 14, 2011 5:12 pm 

Dankje Desiree! Doe jij het ook over heksen, of totaal iets anders?

Morgen hoort het interview erop te staan, dan is hij goedgekeurd door de docent.

Geplaatst: di nov 15, 2011 8:52 pm 

Hier zijn de interview vragen! De eerste twee zijn wel basisvragen, maar de rest heeft echt met ons onderwerp te maken. Heel erg bedankt voor het invullen, hier helpen jullie mij heel erg mee! Je mag de vragen in een PM naar me sturen ivm privacy of andere redenen, maar je kan hem ook gewoon hier plaatsen. Ook mag je zo uitgebreid antwoorden ( of kort) zoals je zelf wilt!

1. Hoe bent u in aanraking met hekserij gekomen?

2. Hoelang bent u al geïnteresseerd in hekserij en waar komt die interesse vandaan?

3. Wat is volgens uw het typische beeld van een heks? (zwarte kleren, oude vrouw of juist een gewoon uiterlijk?)

4. Wat is uw mening over de heksenvervolgingen in de tijd van de Renaissance en Middeleeuwen?
5. Hoe omschrijft u zichzelf als een heks?

6. Waarom heeft u voor hekserij gekozen i.p.v. andere leefstijlen, en wat voor rust of voldoening geeft het? (indien van toepassing)

7. Hoe kijkt u tegen andere religies aan?

8. Vertelt u snel dat u een heks bent, of houd u het liever voor uzelf?

9. Wat zijn uw eigen ervaringen met een heks zijn? Hoe kijken mensen in uw omgeving tegen u aan?

Geplaatst: wo nov 16, 2011 8:28 am 

Ik vind het mooie vragen. Voor wanneer wil je ze het liefste binnen hebben?
Wil er best een keertje naar kijken maar nu lukt even niet.

Geplaatst: wo nov 16, 2011 4:45 pm 

Dankjewel! De vragen hoeven niet perse deze week ingevuld te worden, ik heb de resultaten voor 1 december nodig. In die tijd kunnen de vragen gerust geantwoord worden :).

Geplaatst: vr nov 18, 2011 9:53 am 

Ik gooi de antwoorden gewoon in het topic, ik kon het pm knopje niet vinden XD

1. Hoe bent u in aanraking met hekserij gekomen?
Mijn eerste aanraking met hekserij was toen ik een jaar of 15-16 was. Door een vriendin van mij had ik wat gelezen over wicca en wat dat inhoudt. Dat vond ik wel heel erg interessant. Zijzelf was echter vooral met de magische dingen bezig en trok dat in mijn ogen ook nogal ver door in het fantasy sfeertje (ze maakte liefdesdrankjes etcetera) en dat stootte mij nogal af.
Pas veel later ben ik via mijn beste vriendin weer in contact gekomen met hekserij, zij nam mij namelijk mee naar een meeting van dit forum. Daar ervaarde ik zoveel mooie dingen en het ritueel was voor mij zo'n magische ervaring, dat ik begon te denken dat hekserij misschien toch wél wat voor mij was. Toen ben ik veel gaan lezen en uitproberen en weet ik dat dit mijn pad is.

2. Hoelang bent u al geïnteresseerd in hekserij en waar komt die interesse vandaan?
Geïnteresseerd in hekserij ben ik eigenlijk altijd wel geweest. Vroeger als klein meisje vooral in de sprookjes heksen, tovenaars en feeën, later vond ik het concept heks en wat zij in de geschiedenis was (genezer, wijze vrouw) heel interessant. Ook na mijn ervaring toen ik 15-16 was (lees vraag hierboven), bleef ik het wel erg interessant vinden. Waar die interesse vandaan komt? Toen ik klein was, was het mystieke wat mij zo aantrok. Later was het vooral interessant omdat het anders was en ik mij anders voelde. Nu is het vooral dat ik heel veel respect en liefde voor de natuur heb en de krachten die ik voel bij de seizoenen en de maan.

3. Wat is volgens uw het typische beeld van een heks? (zwarte kleren, oude vrouw of juist een gewoon uiterlijk?)
Voor mij is er geen beeld meer voor een typische heks, ik ken er te veel. Ik vind het bijna altijd wel hele mooie mensen, op de een of andere manier stralen de heksen die ik ken iets anders, vriendelijker, zachter, rustiger, dan de meeste andere mensen die ik ken.

4. Wat is uw mening over de heksenvervolgingen in de tijd van de Renaissance en Middeleeuwen?
Ik zie dit als een manier van de heersende macht om meer macht te krijgen in een periode waar veel onrust onder de bevolking was en dus de heersende macht iets moest verzinnen om meer macht te krijgen. Dat verzinnen kwam voort uit behoefte aan macht en een angst voor het onbekende. De kerk kreeg steeds meer voet aan de grond, maar de bevolking was nog veel bezig met 'bijgelovige praktijken'. Dus dat moest weg, waardoor de bevolking niet meer hoefde na te denken over armoede, goed of fout. In plaats daarvan konden zij zich richten op de angst voor heksen en het vervolgen ervan.
Ik vind het verschrikkelijk dat het is gebeurd, maar het probleem is dat als het geen heksen zijn, zijn het wel joden, of moslims, of iets anders wat mensen maar moeilijk vinden te begrijpen en makkelijk om de schuld te geven.

5. Hoe omschrijft u zichzelf als een heks?
Ik ben een heks die zich vooral met het beleven van de natuur, de jaarfeesten en de volle maansvieringen bezig houdt. ik ben verder nog erg zoekende naar wat er meer of minder bij mij past en wat er allemaal bestaat.

6. Waarom heeft u voor hekserij gekozen i.p.v. andere leefstijlen, en wat voor rust of voldoening geeft het? (indien van toepassing)
Omdat ik hier in geloof. Als ik bezig ben met een ritueel, dan voel ik de energieën stromen en de kracht die het mij geeft (scepticus in mij zegt: al dan niet volgens placebo-effect).
Voor mij geeft het veel rust, omdat ik een soort steun voel vanuit de krachten die ik beleef. Dat zorgt ervoor dat ik makkelijker met problemen kan omgaan.

7. Hoe kijkt u tegen andere religies aan?
Ieder zijn eigen ding. Ik heb niets tegen andere religies, ik vind religie in het algemeen iets moois. Het geeft de mens iets om aan vast te houden. Ik vind het wel jammer dat sommige religieuze leiders proberen het zelfstandig denken van volgelingen in te perken en hen leiden volgens paden die meestal niets meer met religie te maken hebben.

8. Vertelt u snel dat u een heks bent, of houd u het liever voor uzelf?
Meestal houd ik het voor mijzelf, maar als het ter sprake komt, zeg ik het wel. Ten slotte zegt ook niet iedere christen bij het eerste gesprek dat ze christelijk zijn.

9. Wat zijn uw eigen ervaringen met een heks zijn? Hoe kijken mensen in uw omgeving tegen u aan?
Mijn ervaringen zijn verschillend. Sommige mensen vinden het helemaal prima en zijn er in geinteresseerd. Anderen zijn sceptisch of vinden het zelfs raar. Dat ik ook prima, ik kan mij daar namelijk wel wat bij voorstellen. Ik leg dan uit dat ik het zo voel en meestal is het voor die mensen dan wel prima.

Geplaatst: vr nov 18, 2011 7:18 pm 
Site Admin

Hey Yael,

Ik ga je binnenkort even mailen met de antwoorden :)

@ Dearfach, het PM-knopje zit als het goed is onderaan het bericht wat iemand getypt heeft (ik zie het daar staan, maar ik ben admin dus ik weet niet of het bij jou ook zo is :))

Liefs!

Geplaatst: zo nov 20, 2011 8:14 pm 

Dankjewel Dearfach voor het invullen, als ik het zo doorlees, ben ik er erg tevreden mee! en natuurlijk Kyra ook bedankt voor de moeite!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur