Het is nu za dec 15, 2018 4:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vragen over Hekserij (PWS School)
Geplaatst: do nov 10, 2011 3:51 pm 

Hallo iedereen,

Wij zijn Britt Blom en Samira Rub, van 't Hooghelandt College, uit de regio Utrecht.
Wij zitten in ons eindexamen jaar en zijn bezig met ons profiel werkstuk, dat een groot deel uitmaakt voor onze examens.
Ons onderwerp van het profiel werkstuk is Heksen.

Wij doen onderzoek naar hoe de heksenvervolging tot stand is gekomen, over hoe het beeld van heksen is ontstaan en hoe de hedendaagse heks nu leeft.

Het lijkt ons heel erg interessant om een hedendaagse heks wat vragen te stellen, vandaar dat we hopen dat het jullie leuk lijkt om ons hierbij te helpen.

1. Wat zijn de belangrijkste uitgangspunten van hekserij?
2. Wat houdt een heksenkring precies in en moet je perse een heks zijn om hier aan mee te doen?
3. Wat is het verschil tussen wicca en hekserij?
4. Wat is de reactie van mensen als jullie zeggen dat je heks bent?
5. Hebben jullie veel te maken met vooroordelen die men over heksen heeft?
6. Hoe zijn jullie geinteresseerd geraakt over deze religie?
7. Wat voor soort rituelen voeren jullie uit?

Het zou ons heel erg leuk lijken als we een keertje met één van jullie mee zouden mogen naar een heksenkring voor ons eigen onderzoek. Om te ervaren hoe dit soort rituelen in de praktijk worden uitgevoerd. (dit is natuurlijk geen verplichting en als je dit liever niet hebt, hebben we daar alle begrip voor)

Alvast bedankt,
Britt Blom & Samira Rub

Berichttitel: Re: Vragen over Hekserij (PWS School)
Geplaatst: do nov 10, 2011 3:55 pm 

Hekserij is duidelijk een gegeerd onderwerp onder de PWS'ers :) Er is nog iemand die zich hiervoor heeft aangemeld...

Jullie laatste vraag is volgens mij een beetje lastig voor de heksen hier om hem te beantwoorden. Maar ik laat het aan hen over om uitsluitsel te geven :)

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: vr nov 11, 2011 8:49 am 

BrittSamira schreef:
2. Wat houdt een heksenkring precies in en moet je perse een heks zijn om hier aan mee te doen?

Vraag 1, 2, 3 en 7 kan je ook in de literatuur vinden en zijn grote antwoorden op te bedenken. Die ga ik dus even aan me voorbij laten gaan :)

4. Ik zeg het nooit eigenlijk. Ik zeg wel dat me interesses in de hekserij liggen en in de natuur. Maar zeg eigenlijk nooit echt 'ik ben heks'. Soms zijn mensen nieuwschierig en soms ook niet.
5. Nee ik woon blijkbaar in een omgeving waar het wel mee valt.
6. Geen idee meer hoe ik erop kwam om het boek 'heks' van Susan Smit te lezen maar daar is het wel begonnen denk ik.

Groetjes Nemo

Geplaatst: vr nov 11, 2011 3:23 pm 

Als je meer wilt weten over heksenvervolgingen, kan ik jullie het boek 'Heksen' van P.G. Maxwell Stuart aanraden. Ik vond het een heldere kijk op de heksenvervolgingen. Succes met jullie opdracht!

Geplaatst: vr nov 11, 2011 4:45 pm 

Ik ben geen lid van een coven, heb ook geen idee hoe het daar toe gaat. Rituelen doe ik niet echt aan. Kom niet verder dan een kaarsje of een wierookje branden. Ik probeer te leven met het ritme van de natuur en de maan. Maar dat is niet altijd even praktisch of mogelijk. Doe er niet moeilijk over als het mislukt. Verder hou ik me vooral bezig met de praktische kant, zoals het zelf maken van kruidenremedies, cosmetica e.d. Voor de spirituele zaken doe ik aan meditatie, lees veel boeken en pas ik Reiki toe in mijn leven.
Ik noem mezelf heks, maar er zijn hoogstwaarschijnlijk heksen die vinden dat ik dat niet ben. Een mens, en zeker een zichzelf heks noemend mens is moeilijk in een hokje te plaatsen.
Ik denk (maar daarover kun je óók van mening verschillen) dat het verschil tussen wicca en hekserij is dat wicca traditioneler en strenger is, vaak plaatsvind in een coven en dat hekserij een heel stuk losser is en niet gemakkelijk gedefinieert kan worden.
Mijn omgeving weet waar ik mee bezig ben, maar over het algemeen wordt dat niet echt gezien als hekserij. Ik hang het niet aan de grote klok, maar verzwijg het ook niet als het ter sprake komt. Je kunt aan mij niet zien dat ik een heks ben. Draag geen pentagram of andere heksachtige accessoires. In mijn huis ook geen altaar. Vooroordelen heb je overal en er zijn wel mensen die mij vreemd vinden of niet goed kunnen plaatsen. Dit geeft geen problemen.
Ik weet niet heel goed meer waardoor ik geïnteresseerd raakte in hekserij. Het was meer een langzaam proces in mijn ontwikkeling. Het boek "Heks" van Susan Smit heeft daar zeker aan meegewerkt. Ik kan het jullie van harte aanbevelen.

Veel succes met jullie werkstuk. En het zou fijn zijn als jullie laten weten wat het resultaat is!

Liefs,
LenaWiya

Geplaatst: ma nov 14, 2011 12:46 pm 

Bedankt voor jullie reacties,
We onderzoeken hoe de hedendaagse heks denkt over wicca/hekserij en hoe jullie omgaan met vooroordelen etc.
Vandaar dat we deze vragen stellen, in de hoop dat jullie ze allemaal beantwoorden, zodat wij een beeld krijgen hoe de indivuele heks hierover denkt, zodat wij kunnen kijken of hier onderscheid in is. Zodat we dit kunnen verwerken in het handelingsdeel van ons werkstuk.
Als je liever niet op deze publiekelijke forum wilt reageren kunnen jullie ons ook mailen op het volgende mailadres:

samirabrittpws@gmail.com

Heel erg bedankt!

Groetjes,
Britt & Samira

Geplaatst: vr nov 18, 2011 11:46 pm 

En je hebt ook je PM(s) bekeken, jullie private messages op het forum?

Geplaatst: za nov 19, 2011 3:40 pm 

We zagen net dat u ons een PM heeft gestuurd.
Heel erg bedankt!
We kunnen uw info heel erg goed gebruiken!

Groeten
Britt & Samira

Geplaatst: wo jan 25, 2012 1:50 pm 

BrittSamira schreef:

1. Hekserij heeft niet één uitgangspunt want hekserij is volgens het woordenboek: toverkunst/magick.
Het is in allerlei culturen op allerlei manieren terug te vinden maar opvallend is de connotatie van
hekserij als zijnde vrouwelijk.
2. Op vraag 2 heb ik geen antwoord.
3. Wicca is een godsdienst die haar oorsprong min of meer vind in het werk van Gardner.
4. Ik ben geen heks, ik ben een anglofiel.
5. Nee.
6. Door boeken, via de kleinere (soms oude) Europese godsdiensten.
7. Ik maak 'kunst'.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur