Het is nu vr jun 22, 2018 5:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: onderzoek Bachelorthesis
Geplaatst: ma jun 10, 2013 1:49 pm 

hallo,
(als het op de verkeerde plek staat hoor ik het graag)
Ik ben een derdejaars bos en natuurbeheer student uit Wageningen, en ben bezig met mijn bachelorscriptie.
hiervoor heb ik het onderwerp natuurbeleid en paganisme uitgekozen. Ik onderzoek hoe paganisten tegen het huidige natuurbeleid aankijken en wat hun ideaal beeld is. Deel van mijn onderzoek is enqeutes (met behulp van focusgroepen) onder verschillende paganisten. De antwoorden worden anoniem behandelt.
Ik zou graag willen weten of mensen hieraan mee willen werken, en bereid zijn (om in een groep) een enqeute af te laten nemen door mij.

met vriendelijke groet,
Marieke Spekreijse
marieke.spekreijse@wur.nl

Berichttitel: Re: onderzoek Bachelorthesis
Geplaatst: ma jun 10, 2013 3:41 pm 

Gaat dat via internet, zo'n enquête invullen? Want dan wil ik best meedoen.

Geplaatst: ma jun 10, 2013 3:45 pm 

Als het over internet gaat, wil ik ook best wel deelnemen.

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: ma jun 10, 2013 3:54 pm 

Hee, ik doe wel mee :)
Ik heb je net een mailtje gestuurd.

Geplaatst: ma jun 10, 2013 4:18 pm 

Ik wil zeker meedoen als het over internet gaat. Want in real life gaat moeilijk worden voor de Belgjes onder ons :)
Daarnaast vind ik het een erg boeiende studie dat je volgt!

Groetjes Hibou

Geplaatst: ma jun 10, 2013 5:50 pm 

Hoi Marieke,

Stuur maar toe, die enqeute.

Geplaatst: vr jun 14, 2013 10:32 am 

Die enquete mag je mij toesturen.

Geplaatst: ma jun 17, 2013 2:56 pm 

hey

helaas richt mijn onderzoek op Nederland en niet op België. helaas zijn belgen dus uitgesloten van dit onderzoek(sorry, ik moet ergens een grens trekken)
Hierbij de Enqeutte als er opmerking zijn over de vragen(onduidelijkheiden etc.) hoor ik dat ook graag.

groetjes Marieke

Enquette:

Wat is je geslacht?
Wat is je leeftijd?
Welke vorm van paganisme hang je aan?
Hoe vaak komen jullie in de natuur?
Hoe vaak komen jullie in de natuur voor rituelen?
Wat voor activiteiten doe je de resterende tijd en hoe vaak per activiteit?
Zijn er heilige plekken voor jullie in Nederland? Zo ja, welke plekken zijn dit dan?
Is er specifieke natuur nodig voor jullie rituelen?
Zijn er voldoende mogelijkheden voor je om je rituelen uit te voeren in de natuur? Zo niet, wat ontbreekt er dan?
Letten jullie tijdens het kiezen van een plek op de mogelijke ecologische gevolgen van een ritueel?
Als blijkt dat een plek de natuur fragiel is, maar deze plek is wel een goede plek voor rituelen, wat is belangrijker het ritueel of de natuur?
Zouden jullie mee willen werken aan beleidsvorming van een gebied (onder begeleiding van professionals?)
Wat zouden jullie wensen zijn bij het realiseren van een gebied?
De overheid wil dat de maatschappij, dus bedrijven en particulieren, meer verantwoordelijkheid nemen in het natuurbeleid. Is dit een goede maatregel? Of moet bescherming en beleid bij de overheid blijven liggen? Waarom?
De nationale natuur netwerk is een beleidsmaatregel om verschillende natuurgebieden te verbinden met elkaar, dit is beter voor de ecologie en overleven van soorten. Door de bezuinigingsmaatregelen wordt de hoofdstructuur waarschijnlijk verkleind. In hoeverre ben je het eens met deze maatregel? Waarom?
Door nationale en internationale beleidsafspraken moet soms een landschap omgevormd worden naar een ander landschap (bos dat heide wordt gemaakt) om de biodiversiteit (variatie in planten en dieren) te beschermen. In hoeverre ben je het eens met deze maatregel? Waarom?
Staatsbosbeheer heeft recentelijk natuurgebieden moeten verkopen, in hoeverre ben je het eens met deze maatregel? Waarom?
Mag Staatsbosbeheer houtkap vergroten om hun inkomen te vergroten? Waarom wel/niet?
Mag Staatsbosbeheer houtkap gebruiken om het bos diverser te maken zodat er meer planten en dieren kunnen leven? Waarom wel/niet?
Wat voor natuurbeheer heeft de voorkeur, de natuur zijn gang laten gaan of actief de natuur te beheren om de biodiversiteit(verschillende planten en diersoorten) en variatie in ecosystemen(zoals bos &heide) te beschermen? Waarom?

Geplaatst: ma jun 17, 2013 10:08 pm 

Ik heb je gemaild met antwoorden op je vragen :D .

Geplaatst: wo jun 19, 2013 9:51 am 

Je moet mijn mail ook ontvangen hebben nu. Ben heel benieuwd naar het resultaat, en vooral of er een vervolg gaat komen. Ik denk dat er wel heksen zijn die interesse hebben in gesprekken met beleidsmensen op natuurgebied. In Rotterdam is een initiatief van paganisten die ergens in het openbaar een plek willen hebben om rituelen te doen. Ik heb ook mensen elders in het land daarover horen praten, maar dat was niet concreet. De vraag was nog of het wel een goed idee is om zo'n plek te hebben, want je trekt er ook wel de aandacht mee van mensen. Ook van mensen die er misschien naar je ritueel komen kijken zonder eraan te willen deelnemen. Ook van die figuren die er met een spandoek en toeters bij komen staan, en die je laten weten dat hun god het niet goed vindt.
Wij - heksen, paganisten - willen graag na zonsondergang in het bos onze rituelen kunnen houden. Vaak staat er wel een bord dat dat niet mag, maar waar kun je dan terecht? En als je een ontheffing van de regels wilt vragen, hoe kom je er dan achter wie je dat moet vragen? Als vertegenwoordiger van de PFI Nederland zou ik heel graag mee willen praten met beleidsmensen.

En ik vind het ook goed dat je vraagt of we rekening houden met de natuur, en wat we belangrijker vinden: onze belangen of die van de natuur. Ik heb wel eens gezien dat iemand de uitgedoofde (echt uitgedoofd, al koud en druipend van water) weggooide terwijl we nog buiten waren. Dat was toevallig de enige keer dat we in een echt natuurgebied waren geweest. Het was al aan de rand van het gebied, vlak bij de weg, maar ik schrok ervan. Want houtskool is ook mest, en dat wil je in een natuurgebied niet hebben. Straks staan er alleen nog brandnetels, omdat er teveel voeding in de grond zit, dat wil je niet op je geweten hebben! Hij wist dat niet. Ik denk dat er wel meer dingen zijn velen van ons niet weten. Dat er redenen zijn waarom je 's avonds niet in een bos mag komen, zoals dat de dieren dan ongestoord kunnen rusten. Contacten tussen 'Pagans' en natuurbeheerders kunnen naar twee kanten het begrip vergroten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur