Het is nu do aug 16, 2018 8:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Artikel over heksen en Samhain
Geplaatst: di sep 09, 2014 9:56 am 

Hoi heksen,

Ik had er al iets in mijn voorstelrondje over gezegd, maar nu komt het puntje bij paaltje.
Voor een artikel voor mijn opleiding (Journalistiek) ben ik op zoek naar solitaire heksen of een coven bij wie ik mag meekijken tijdens hun Samhainviering. Hierbij hoort ook een interview. Het thema van het artikel is 'de moderne heks'.
Het artikel wordt in principe niet gepubliceerd, of ik moet er zo tevreden over zijn dat ik probeer het bij de weekendbijlage van de Stentor te slijten. Dan vraag ik je van tevoren natuurlijk om toestemming. En je krijgt het artikel uiteraard te lezen voor ik het inlever, ter feitencontrole.
Oh ja, en om praktische redenen zou het geweldig zijn als er heksen in het zuiden van Overijssel of het noorden van Gelderland zijn. Maar iets verder is ook geen probleem.

Wie oh wie? :)

Berichttitel: Re: Artikel over heksen en Samhain
Geplaatst: do sep 11, 2014 10:01 am 

Je vraagt wel erg veel in een keer. Wat mij altijd het meest inetresseert (en ik heb in de loop der jaren regelmatig interviews gegeven, zij het meestal anoniem) is waarom mensen kiezen voor zo'n uitgekauwd onderwerp. Wie ben je, wat doe je, wat is hekserij, de vragen zijn al duizend keer gesteld en volop overal te vinden. Niemand schiet er ook iets mee op om alle algemeenheden voor de zoveelste keer te herkauwen.
Daarom daag ik je uit om te komen met een interessante nieuwe invalshoek, waar ook iets van eigen gedrevenheid uit blijkt.

Geplaatst: do sep 11, 2014 10:23 am 

Daar ben ik het niet mee eens. De reden dat ik voor zo'n 'uitgekauwd' onderwerp kies, is omdat ik merk dat er nog steeds heel veel niet bekend is over hekserij. En het is natuurlijk ook een uitdaging om een 'uitgekauwd' onderwerp toch op een boeiende manier te brengen. Met een major Tijdschriften en minor Storytelling heb ik bepaalde technieken in huis waarmee ik dit kan doen. Verder heb ik het alleen over het thema gehad, niet over de precieze invalshoek. Dit wil ik zo open mogelijk proberen te laten zodat eventuele verrassende wendingen makkelijker verwerkt kunnen worden.
Het klopt dat antwoorden op deze vragen overal zijn te vinden - op internet. Dit is een artikel voor de zaterdagbijlage van De Stentor en kan op deze manier een publiek bereiken dat nooit over dit onderwerp nagedacht heeft. Voor hen is het wel iets nieuws. ;)

Geplaatst: vr sep 12, 2014 8:25 am 

Mijn ervaring is dat de meeste mensen die ik spreek toch behoorlijk goed op de hoogte zijn over moderne hekserij en Wicca. Ik heb een dochter van 7 op school, en de ouders die ik daar tref zijn goed geinformeerd. Nu is dit wel Amsterdam, dus wellicht ligt daar een verschil. Maar ik denk ook aan de vele items en series op televisie en in tijdschriften die de afgelopen jaren heksen in allerlei soorten en maten hebben opgevoerd. Zelf heb ik ondertussen ook al aardig wat interviews gegeven, en ja, zelfs een paar keer om die reden iemand bij een jaarfeest te gast gehad. Maar het kwam altijd weer op hetzelfde neer: wat ben je, wat doe je, en laat eens wat zien.
Mijn laatste interview was een uitzondering. Ik sprak met een kunsttheorethicus die wilde ingaan op het verband tussen kunst, vormgeving en rituele praktijk. Kijk, dat was iets heel anders en heeft zelfs tot een nieuwe vriendschap geleid omdat we bleken te werken vanuit dezelfde principes en uitgangspunten. Dit om aan te geven dat er vele invalshoeken zijn van waaruit je hekserij kunt benaderen.
De meeste interviews tonen een heks als iemand die een beetje buiten de samenleving staat, of dit nu is door uiterlijk (fraaie shoots), gebruiken (spannende verslagen) of opvattingen (provocerende uitspraken). Maar ik word zelf altijd lichtelijk geirriteerd als de nadruk weer op het anderszijn komt te liggen. Als maffe kunstenaar okay, dat is mijn vak, maar als medemens houd ik er niet van als een bezienwaardigheid gezien te worden.
Verre van een discussie aan te willen gaan hoop ik dat dit een beetje duidelijk maakt hoe ik, en voor zover ik weet de meeste van mijn collegae in the craft, hier tegen aan kijken.
Ga ervan uit dat voordat je mee mag doen met een jaarfeest of ander soort ritueel je toch op zijn minst een soort vriendschappelijke band zult moeten hebben opgebouwd met de betrokkenen. Natuurlijk zijn er andere open rituelen genoeg, maar die hebben vanzelfsprekend vaak een andere agenda.

Ik wil hier trouwens best wat dieper op ingaan, maar dan liever via een PB contact. Zelf heb ik jarenlang voor een tijdschrift medekunstenaars geinterviewd dus ik ken de praktijk ook van de andere kant, alsook de ethische morele problemen die je tegen kan komen bij het bepalen van je eigen positie als wel dan niet neutrale observateur dan wel deelnemer. Ik merk het wel.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur