Het is nu di jun 19, 2018 1:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hekserij en media
Geplaatst: zo jan 18, 2015 2:29 pm 

Hallo allemaal!
Ik ben momenteel bezig aan een essay over hekserij en media, toegespitst op hoe heksen, hekserij, en wicca worden benaderd in de westerse media en hoe dit het algemene beeld van wicca beinvloed. Ik vroeg me af mensen hier hun mening over willen geven.

specifiekere vragen zouden zijn:
- Vind je dat wicca goed beschreven wordt in de media ( ja: welke aspecten zijn goed. zo niet: hoe zou het beter kunnen?)
- Is wicca naar jouw mening genoeg vertegenwoordigd in de media, en waarom zou dit meer of minder moeten zijn?

Jullie zouden me erg helpen hiermee
Alvast bedankt :)

Berichttitel: Re: hekserij en media
Geplaatst: zo jan 18, 2015 8:39 pm 

Heb laatst een artikel gelezen over een kunstenaar die wicca-achtige dingen deed, maar die uitspraken deed die niet kloppen... daar kan Phaedrus je meer over vertellen ;)

Maar verder kan ik je er weinig over zeggen... ben eigenlijk te weinig bekend met het beeld dat de media schetsen.

Geplaatst: zo jan 18, 2015 9:22 pm 

Bedoel je echt alleen wicca of heksen/peganisten e.d. in het algemeen?

if you don't mind, I'll keep on going"

Geplaatst: ma jan 19, 2015 11:22 am 

IK zou het even groter houden en het ´hekserij´noemen. Wicca is van oorsprong een woord dat gebruikt werd als onderscheid van een specifieke traditionele stroming van moderne hekserij tegenover de veel vrijere beweging van hekserij en neo paganisme. Helaas gingen zoveel mensen zich Wicca noemen (het begrip is hier niet beschermd) dat voor buitenstaanders, laat staan de media, het verschil volledig uit beeld verdween. Tegenwoordig orberen we er iets van duidelijkheid in te houden door te spreken over ' traditionele Wicca' tegenover Wicca, waarbij het laatste begrip zo uitgehold is dat het alles en niets kan betekenen. Maar het blijft problematisch.
Dus in antwoord op je vraag, nee, ik vind dat het beeld dat de media laat zien niet okay. Dat komt ook doordat men voor interviews steeds weer een beroep doet op mensen die eigenlijk geen Wicca zijn, althans niet traditioneel. Maar het komt ook doordat de Wicca zelf niet thuis geeft als de media mensen zoekt. Dat heeft een goede reden, want we zijn helaas door schade en schande wijs geworden en weten dat de waarheid meestal toch vertekend wordt.
Wicca heeft de media niet nodig, maar er zijn egnoeg heksen ego's die niets liever doen dan bekend worden of hun zeker succes basseren op een hekserig imago. Noem ze maar op. Erg vermakelijk en leuk. Maar over Wicca wordt je via de media echt niet wijzer.

Geplaatst: ma feb 16, 2015 12:00 pm 

Bedankt voor de reacties! :roosje: Ook super dat jullie zo snel gereageerd hebben, ik heb er zeker wat aan gehad. Mijn essay is af en ingeleverd, nu is het wachten op de beoordeling :)
Liefs

Geplaatst: ma feb 16, 2015 3:51 pm 

Ik hoop voor je dat je een goed cijfer ervoor krijgt. Duim, duim!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur