Het is nu di sep 25, 2018 10:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Litha 2017
Geplaatst: zo jun 11, 2017 10:19 am 

Zijn er hier mensen die Litha gaan vieren? En zoja, hoe doen jullie dit?
Als inspiratie vond ik het volgende:

"Litha rond 21 juni

Dit is het feest van de langste dag van het jaar, dat het midden of hoogtepunt van de zomer aangeeft.
Dit begrip van de seizoenen leeft voort in onze Midzomer. Onze voorouders in Noord-Europa vierden dit feest met veel vuur ter viering van het hoogtepunt van macht en kracht van de zonnegod Balder of Baldur.
Houten wielen werden brandend van de heuvels het dat ingerold. Magische kruiden worden verzamled, liefdedranken bereid, rituelen ter bescherming tegen kwaad, ziekte en ongeluk uitgevoerd.
De heksen vieren nu het geschenk van de natuur en de kracht van het leven."

Berichttitel: Re: Litha 2017
Geplaatst: za jun 17, 2017 7:00 pm 

Ik vind dit wel mooi om te weten over Litha, of Midzomer:

"De naam Midzomer is misschien een beetje vreemd, omdat deze datum tegenwoordig in verband wordt gebracht met het begin van de zomer. Maar de oude Kelten kenden slechts twee seizoenen: licht en donker, zomer en winter. Tijdens Midzomer vierden zij het hoogtepunt van de zomer, dus het midden van de lichte helft van het jaar.
De zomer zonnewende wordt in vele plaatsen over de hele wereld gemarkeerd door o.a. steencirkels, markeringen of tunnelachtige passages waardoor licht alleen tijdens de zonnewende schijnt. Dit toont aan dat de mensen deze dag belangrijk genoeg vonden en de moeite namen om de zonnewende te kunnen voorspellen en vastleggen."

Bron: http://www.thespiritofthegoddessis.nl/J ... tLitha.htm

Geplaatst: wo jun 21, 2017 7:14 am 

Wat een leuk onderwerp op deze Litha! Ik wens jullie allemaal een mooie en inspirerende dag. En ik ben benieuwd hoe jullie vandaag gaan doorbrengen.

Op jaarfeesten doe ik niet echt aan rituelen. Maar ik probeer wel altijd naar buiten te gaan en dan bewust(er) te genieten van alles wat leeft. 's Avonds kook ik wat uitgebreider, wat feestelijker. Vanavond ga ik pizza's bakken. Normaal maak ik het mezelf altijd makkelijk met een kant-en-klare bodem. Vanavond ga ik die zelf maken. Wish me Luck ;)

Geplaatst: wo jun 21, 2017 8:36 pm 

Dat klinkt leuk en lekker @ Wings. Is het gelukt met de pizza?

Ik moest overdag werken. Maar ik heb bewust een omweg genomen op de terugweg. Om net als jij te genieten van het buiten-zijn.

Geplaatst: do jun 22, 2017 11:47 am 

Dankjewel @ Genevieve! Ja hij was lekker. Bijzonder ook om wat bewuster te koken dan het normale gehaast van me.

Hoe gaan jullie om met de periode tussen de jaarfeesten? Kijk je dan terug? Of juist vooruit?

BB

Geplaatst: do jun 22, 2017 5:47 pm 

Wings schreef:
Hoe gaan jullie om met de periode tussen de jaarfeesten? Kijk je dan terug? Of juist vooruit?

Ik ben nog maar net (opnieuw) begonnen om me hiermee bezig te houden.
Ik denk beide antwoorden wel.
Dat je je de periode rondom het jaarfeest richt op waar dat feest voor staat.
En dat je dan met het vorderen van de tijd gaat toeleven naar het volgende jaarfeest.
Als een soort wiel dat niet stopt maar rustig blijft draaien.

[ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur