Het is nu vr sep 21, 2018 2:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: welk jaarfeest
Geplaatst: zo maart 23, 2014 4:37 pm 

met welk jaarfeest begint het jaarwiel?

in een boek las ik dat de schrijver het jaarwiel begon met yule.
In het algemeen begint het jaarwiel met sanhein.
En ik voel met het best om met imbolc of ostara te beginnen.

Berichttitel: Re: welk jaarfeest
Geplaatst: zo maart 23, 2014 6:16 pm 

Samhain is een winterfeest. In vroegere tijden begon men het jaar met de winter. Vandaar dat Samhain vaak als nieuwjaar wordt gezien. In de hekserij is dit overgenomen.

Joel is een lichtjesfeest. Het de langste nacht is voorbij, het licht komt terug. Het is een nieuw begin na de dood. Vandaar ook geen gek idee om hier het jaarwiel mee te beginnen.

En ja, wij kijken nu vaak naar de lente als begin van het nieuwe jaar. En ook 1 januari is heel gebruikelijk om het jaar mee te beginnen. Dan zou Imbolc een logische keuze zijn om het jaarwiel te laten beginnen.

Gelukkig is een wiel rond, dus ja, waar begint een wiel?

Geplaatst: zo maart 23, 2014 6:40 pm 

Luna Aradia schreef:
Gelukkig is een wiel rond, dus ja, waar begint een wiel?

Dat is precies waarom ik niet denk in termen van een "begin". Ik kijk juist naar de cyclus. In een boek moet een auteur inderdaad de keus maken: met welk jaarfeest begin ik? Daar maken ze dan verschillende keuzes in. Zelf zie ik 1 januari als het begin van het nieuwe jaar, omdat dit nu eenmaal gebruikelijk is in de huidige cultuur. Dat staat voor mij los van de jaarfeesten, die juist zo mooi laten zien dat alles geen begin of einde heeft.

Geplaatst: zo maart 23, 2014 8:39 pm 

Doorgaans wordt Samhain als Oud&Nieuw gezien. Echter, met Yule gaan de dagen lengen en gaat het wiel van het jaar (de Zon) weer draaien. Dan wordt dus pas magie gedaan om zaken op gang te brengen. Immers, Samhain is ook afsluiting, en niet te vergeten een dodenfeest.

In vergelijking met de Maan. Magie om zaken een zetje te geven doe je doorgaans met Wassende Maan, terwijl de cyclus toch echt met Nieuwe Maan begint.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: zo maart 23, 2014 11:30 pm 

Een cirkel heeft geen einde of begin. Yule zou een heldere keuze zijn omdat dat het meest donkere punt in het jaar is waarna het nieuwe licht terugkeert. Dan lift je ook nog eens mee op de omringende christelijke symboliek en officiele kalender.
Samhain wordt soms als begin genomen, maar eerlijk gezegd kan ik daar geen logische onderbouwing voor vinden, anders dan dat het in sommige boeken staat. Voor mij bleek dat niet te werken.
Ostara is een mooi begin van lente en nieuw leven, maar in zekere zin zou ook Oimelc dat kunnen zijn.

Tja, wat is wijsheid. Praktisch hebben we gewoon een jaarkalender, en magisch gezien beleef ik eigenlijk elk jaarfeest als een nieuw begin vanaf dat punt. Dat levert een heel interessante verdieping op.

Geplaatst: zo maart 23, 2014 11:37 pm 

Phaedrus schreef:
Een cirkel heeft geen einde of begin. Yule zou een heldere keuze zijn omdat dat het meest donkere punt in het jaar is waarna het nieuwe licht terugkeert. Dan lift je ook nog eens mee op de omringende christelijke symboliek en officiele kalender.
Samhain wordt soms als begin genomen, maar eerlijk gezegd kan ik daar geen logische onderbouwing voor vinden, anders dan dat het in sommige boeken staat. Voor mij bleek dat niet te werken.
Ostara is een mooi begin van lente en nieuw leven, maar in zekere zin zou ook Oimelc dat kunnen zijn.

Tja, wat is wijsheid. Praktisch hebben we gewoon een jaarkalender, en magisch gezien beleef ik eigenlijk elk jaarfeest als een nieuw begin vanaf dat punt. Dat levert een heel interessante verdieping op.

Dat is ook de reden dat ik deze vraag stel. Ik vind het dodenfeest sanhein onlogisch als 'begin'.
Voor mij begint het jaar, wel jaar dan ook met ostara. Altijd al zo geweest. Daarom begint mijn zelfbedachte kalender op 21 maart met ostara.

En is Oimelc een andere naam voor imbolc?

Laatst bijgewerkt door Merula op ma maart 24, 2014 7:33 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Geplaatst: zo maart 23, 2014 11:59 pm 

Merula schreef:
Dat is ook de reden dat ik deze vraag stel. Ik vind het dodenfeest sanhein onlogisch als 'begin'.

Volgens mij, maar correct me if I'm wrong, was Samhain historisch gezien helemaal geen "Keltisch Nieuwjaar", zoals het weleens genoemd wordt. Ik heb dat ooit iemand horen zeggen in een youtubefilmpje en diegene verwees naar de historicus Ronald Hutton, dus ik geloof dat dit klopt. Ik weet niet hoe het gekomen is dat mensen later zijn gaan denken dat Samhain vroeger een nieuwjaarsfeest was en dat we het dus opnieuw zo moesten/konden gaan vieren. Maar jouw idee om Ostara als begin van het jaar te nemen, vind ik best logisch.

Geplaatst: ma maart 24, 2014 2:46 pm 

Oimelc is Imbolc, inderdaad.
Keltisch Nieuwjaar, nog zo´n gewoonte die ik nooit heb gesnapt. Met samhain wordt een terugkeer uit de dood gevierd. Dat levert natuurlijk een mooie symboliek op wat betreft nieuw leven en verjonging. Maar in de natuur is dat dan nog ver te zoeken, want midwinter moet dan nog komen.
Volgens mij speelt hier ook weer de wil tot afzetten en anders zijn een rol. Het lijkt erop dat die fase een beetje verleden tijd begint te worden.

Geplaatst: vr maart 28, 2014 1:03 pm 

Ik zie imbolc als het begin van het nieuwejaar, en yule als een soort voorbereiding op het nieuw jaar. Het jaar begint in mijn ogen met nieuw leven, en tijdens imbolc zie je de eerste bloemen, wat in mijn ogen een nieuw begin is.

[ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur