Het is nu vr dec 14, 2018 6:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Esbat planting moon
Geplaatst: do mei 15, 2014 7:57 am 

Gisteravond heb ik samen met mijn Wiccazuster (zoals ik haar zo onderhand wel liefkozend mag noemen), en haar hierin ontzettend geïnteresseerde man (hij was wel in de cirkel aanwezig, maar stond zeg maar op het vakje 'Slechts op bezoek ;) ) onze eerste echte esbat gevierd. We hebben het lekker huiselijk gehouden, en niet al te groot. Ook omdat we nog steeds samen een beetje zoekend en vooral lerend zijn :) Deze (voor mij nieuwe) ervaring wil ik graag met jullie delen:

Na het trekken van de cirkel hebben we allereerst onze Tarot ingewijd. Wij doen beiden aan deze vorm van divinatie, dus leek het ons wel gepast om deze in onze Wicca overtuiging in te wijden. Vervolgens hebben we een broodkrans gezegend en daarvan gegeten.

Omdat deze maan de plantende maan is, en dus een maan van zaaien, had zij het leuke idee om voornemens op papier te zetten voor dit jaar, deze voor te lezen in de cirkel om vervolgens in een keteltje te verbranden, samen met wat rode klaver en houtsnippers die overgebleven waren van het maken van onze wands. En alsof het zo moest zijn: zodra alles een beetje goed brandde, trok het wolkendek boven het IJmuidense duinlandschap open, en scheen een grote maan in al haar volle glorie haar van de zon verkregen licht over ons heen. Een prachtig iets om mee te maken!

Als laatste hebben we een kort smudge ritueel gehouden, met als uitgangspunt het weer in balans krijgen van de emoties. Dat was voor mij de eerste keer om gereinigd te worden, als wel als het reinigen van iemand. Wat een vreemde, maar fascinerend mooie gewaarwording om daadwerkelijk iemand's energie te voelen bij het reinigen! Daarna nog even nagepraat, de cirkel opgeruimd, en onder het waakzame oog van de volle maan ben ik weer huiswaarts gelopen.

Mijn tweede echte viering, en weer ging ik naar huis met een vredig gevoel. Het klopte. Het was juist. In Bijbelse termen: Lecter zag dat het goed was :mrgreen: Daarover gesproken: hoewel mijn hoofd af en toe moeite heeft met het rationeel accepteren van deze rituelen omdat mijn hoofd nog wel eens blijft hangen in de dingen die we allemaal geleerd hebben over geloof zoals het algemeen geaccepteerd is, maar mijn gevoel stelt hem dan heel gauw gerust door te vertellen dat het juist is, dat het klopt :) Ook een voor mij vreemde gewaarwording, maar zoals ik onlangs in een boek mooi omschreven vond: het is een gevoel van thuis komen :)

Blessed be all. Moge jullie alle goeds toekomen onder deze maan, en de vele manen die nog gaan komen.

Martin
'Lecter'

Berichttitel: Re: Esbat planting moon
Geplaatst: do mei 15, 2014 8:04 am 

En volgens mij zie ik nu pas dat dit eigenlijk in het subforum hoort. Hmm... enthousiasme, sorry! :mrgreen:

Geplaatst: do mei 15, 2014 9:32 am 

Dank voor de beschrijving Lecter. Gisteravond was inderdaad een zeer fraaie, heldere volle maan.

Geplaatst: do mei 15, 2014 10:02 am 

Geen dank :) Ik merk dat ik het leuk vind mijn ervaringen hierin te delen met gelijkgezinden :) En inderdaad, wat een maan gisteren! :D

Geplaatst: do mei 15, 2014 1:50 pm 

Wij hadden een nogal vreemd einde van ons ritueel. Toen we na afloop nog wat rondhingen aan het water met een goed glas wijn en genoten van de maan kwam er opeens een auto aanrijden met snoeiharde gabbermuziek. Er sprongen twee gasten uit die vroegen of we ze met de maan wilden fotograferen. Als dank boden ze whiskey en cocainelijntjes aan. We hebben vriendelijk bedankt en onze glazen leeg gedronken met deze onverwachte achtergrondmuziek. Toen we weg wilden fietsen kwam echter de politie erbij. Die vroeg nota bene wat wij daar uitspookten en zij ons dat we snel op moesten rotten. De auto met trippende gabbers werd verder genegeerd.

We hebben besloten dat deze plek wellicht toch iets minder geschikt is om ´s nachts bijeen te komen. Je maakt wat mee in de Amsterdamse havens :-)

Geplaatst: do mei 15, 2014 1:52 pm 

Klinkt als een erg mooie ervaring! Dankje voor het delen, ik denk dat ik vandaag de esbat ga vieren, gister kon ik jammer genoeg niet :(.

Geplaatst: do mei 15, 2014 6:07 pm 

Super mooi verhaal! Nu snap ik waarom ik niet kon slapen! Ik houdt me (nog) niet bezig met de maanstanden, maar ALTIJD als het volle maan is kan ik niet slapen en het hangt ook nog eens af hoe sterk die is..

Geplaatst: do mei 15, 2014 8:52 pm 

Een volle maan heeft een sterkte? Dat wist ik niet, maar ik heb precies hetzelfde! Ik kan nooit slapen tijdens de volle maan.

Geplaatst: do mei 15, 2014 10:08 pm 

Well, ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen? Soms, voelt het zo? Ik kan het heel moeilijk uit leggen haha!

Geplaatst: ma mei 19, 2014 2:32 pm 

Zou dat te maken kunnen hebben met hoe groot de maan is? Daarmee bedoel ik denk ik meer: de afstand tussen maan en aarde? Want hij was best groot aanwezig afgelopen volle maan :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur