Het is nu za dec 15, 2018 8:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Imbolc 2015
Geplaatst: zo jan 25, 2015 1:40 pm 

Gewoon uit nieuwsgierigheid...

Wat zijn jullie plannen voor het komende jaarfeest?

Voor mij heeft Imbolc van alle acht de jaarfeesten op dit moment de minste "persoonlijke betekenis." Ik voel er weinig bij, zal ik maar zeggen. Dit jaar ga ik een soort open viering bijwonen, een initiatief van de groep waar ik momenteel deel van uitmaak. Hoe dat vorm gaat krijgen, weet ik nog niet precies en het zal dus tot op de dag zelf een verrassing blijven of ik echt "in the mood van het feest" zal raken. Bij sommige jaarfeesten kies ik ervoor om naast de groepsviering nog een eigen invulling eraan te geven, maar voor Imbolc gaat dit denk ik niet gebeuren.

Berichttitel: Re: Imbolc 2015
Geplaatst: zo jan 25, 2015 2:47 pm 

Ik heb het zelf, ik heb niet echt iets met Imbolc. Wat ik ter ere van Imbolc houd, is een enorme schoonmaak (we zijn net verhuisd) en actiever zijn, een paar goede voornemens nog echt in mijn systeem te zetten. Misschien een klein ritueel, misschien een persoonlijk 'begin' doen met iets wat ik al lang wilde (zoals school, gezond(er) leven, klusjes, meditatie, meer lezen, het gebruikelijke denk ik ;) ). Ik zal die dag naar mijn eerste concert gaan, dus dat wordt denk ik wel leuk :). De dag erna, zal ik waarschijnlijk een lange wandeling met mn hond maken.

Berichttitel: .
Geplaatst: zo jan 25, 2015 3:22 pm 

.

Laatst bijgewerkt door Elora Willow op ma maart 09, 2015 5:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Geplaatst: zo jan 25, 2015 11:45 pm 

Wat ik met Imbolc binnen om en buiten om religie doe, dat zie ik dan wel weer. Voor mijzelf zie ik de maanden van januari en februari als tijden om er voor te zorgen dat je huis voor de lente alvast paraat is voor de zomer. Dit omdat ik zomers weinig aan mijn huis doe overdag. Je gaat immers niet graag zitten opruimen in je hok als het buiten 30 º C zonneschijn is. Zo ook met studie`s zoals bijvoorbeeld een buitenlands taal, anders zit je straks op vakantie met je gebakken peren te praten :mrgreen: Ik hoop dan ook dat de Imbolc periode zo langzaam aan mogelijk voorbijgaat :lol:

Geplaatst: ma jan 26, 2015 10:28 am 

Imbolc, of Oimelc zoals wij het het noemen, is het feest van nieuw begin. Van de kiem die begint te groeien diep in de aarde, het einde van de duisternis en de potentie van een nieuwe periode van licht en groei. Oimelc is een agrarisch feest, in tegenstelling tot de astronomische feesten die op vaste data zitten, is het hier dus veel meer afhankelijk van gebeurtenissen in de natuur. Nu is het weer tegenwoordig aardig van slag, maar de eerste narcissen bloeiden al in het Vondelpark en dat is nu typisch zo´n trigger die aangeeft dat het moment gekomen is om de duistere periode achter ons te laten.
Ik beleef de meeste jaarfeesten op die manier, reflecteren en observerend naar wat er buiten in de natuur gebeurt. De rituele viering is hier een afspiegeling of bevestiging van.
Er is echter nog een belangrijk verschijnsel dat samenhangt met Oimelc, en dat is carnaval. De vasten komt er aan, dwz het opgeslagen voedsel is bijna op, en voor de laatste zware loodjes aan gaan breken wordt alles nog eens op de kop gezet. De dwaasheid aan de macht, de rollen omgekeerd. Het is dit aspect dat wij al een aantal jaren proberen te integreren in ons jaarfeest. Dit aspect zal dan ook centraal staan in onze viering dit jaar. Door omstandigheden zal dit jaar de viering samenvallen met de avond van ons Amsterdamse heksencafe, maar ook dat past eigenlijk prima in het thema. Een nieuw begin met de deuren open, nieuwe mensen, nieuwe kansen, niemand weet of de winter nog even langs zal komen, maar voorlopig zetten vieren we het einde van de duisternis.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur