Het is nu ma jul 23, 2018 4:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: lammas-graanpoppetjes
Geplaatst: zo jul 19, 2015 6:55 pm 

Bij deze wil ik even met jullie delen hoe ik Lammas dit jaar denk te vieren :).

Op dit moment staan er in mijn kast twee potjes. Op stukjes papier schrijf ik vervolgens tussendoor al de goede en slechte dingen op waar ik op dit moment vruchten van pluk. In het ene potje doe ik de "slechte oogsten". Dit kan gaan over het niet nakomen van beloftes die je eerder hebt gemaakt, slechte gewoontes die je blijft doen,... In het ander potje gaan de briefjes met "goede oogsten". Dit kan gaan over iets dat je verwezenlijkt hebt, trots op bent, een angst die je hebt overwonnen,...

Tijdens Lammas bak ik gebakjes met wat fijne muziek. Tijdens het eten van de baksels maken we twee graanpoppetjes en overlopen we onze oogsten van dit jaar. In één graanpoppetje steek ik de briefjes met de goede oogsten, in het andere poppetje de briefjes met de slechte oogsten. Het graanpoppetje met de slechte oogsten zullen we verbranden. Dit om de slechte oogsten niet meer mee te hoeven dragen en ons ook te zuiveren van deze lasten. Tijdens het verbranden van het poppetje maak ik dan nieuwe beloftes voor mezelf om bepaalde dingen anders aan te pakken. Het poppetje met de goede oogst breng ik terug naar het veld waarvan ik de graanhalmen heb gehaald voor de poppetjes te kunnen maken. Hiermee wil ik de traditie van de boeren van vroeger verder zetten. Zij strooiden namelijk ook een deel van hun beste oogst terug op het veld om zo een goede oogst voor het volgende jaar te verzekeren. Terwijl ik het poppetje terug in het veld leg, bedank ik de krachten voor de mooie vruchten die ik heb mogen plukken en vraag ik hun om volgend jaar weer mooie dingen te mogen ontvangen.

Blessings

Berichttitel: Re: lammas-graanpoppetjes
Geplaatst: zo jul 19, 2015 9:29 pm 

Wat een mooie manier, ik denk niet dat ik dat dit jaar zal doen, maar ik hoop wel volgend jaar. Ik weet niet zeker hoe ik Lammas dit jaar ga vieren. De dag ervoor is het nieuwe maan, Blauwe Maan. Dus ik denk dat ik die twee zal combineren. Ik hoop om vrij te krijgen van werk en dan de nacht van vrijdag op zaterdag buiten te zijn. De hele nacht opblijven, de zonsopgang en zonsondergang zien en dan hopelijk 24 uur op blijven om van de zomer dag te genieten. Of heel vroeg in de ochtend, op een bijzonder plekje in het park in mijn buur te mediteren, en gewoon te luisteren, hoe alles ontwaakt. Ik wil ook graag een brood bakken, of gewoon vers brood kopen, misschien mijn eerste tomaatjes en aubergines oogsten, misschien zelfs paprika's. Waarschijnlijk doe ik nog een ritueel, en een tarot legging. Lekker rustig aan doen.

Geplaatst: ma jul 20, 2015 8:18 pm 

wat een ontzettende mooie manier vulpus.
bedankt voor het delen. misschien dat ik zoiets ga doen. heeft me wel op een idee gebracht.

Geplaatst: za jul 25, 2015 1:26 pm 

Erg mooi =)

Ik vier het zelf door naar Castlefest te gaan en daar iets aan de Wicker te offeren. Klein dus eigenlijk, maar toch. =)

Geplaatst: ma jul 27, 2015 1:31 am 

Mooi dat je de traditie in ere houd, en het klinkt alsof het boerenland niet ver uit jou buurt is? :)

Zelf wil ik ook.. noem het maar 'brood' gaan maken. Als het lukt tenminste. Niet het 'brood', maar om
graan zien te plukken. Dan volgt de rest, heel simpel; -het graan/tarwe (deels) vermorselen. -beetje
mengen met water. -het op een pannetje doen. - op het vuur zetten.. en voila, oeroude brood!
Zout, gist en ervaring? no way! Maar het is dan ook, behalve een traktatie, simpel en voedzaam.

Geplaatst: ma jul 27, 2015 9:50 am 

Wat een mooie manier! Dit brengt ook mij op ideeën :)

Groetjes Hibou

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur