Het is nu vr dec 14, 2018 5:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Halloween? dat bestaat hier niet!
Geplaatst: vr okt 30, 2015 7:29 pm 

Om te beginnen weten wij wel wat Halloween is. Los van de oorsprong, de betekenissen en Amerikanisering is het gewoon een superleuk feest. Maar die feest wordt niet in doodsaaie gemeentes zoals in IJmuiden gevierd. In Italië viert men wel Halloween en uiteraard ook in Amerika. Ook in Zuid Holland schijnt men dat meer te vieren (klopt dat?) en daar ben ik best jaloers op :x In mijn hele kindertijd heb ik nooit die leuke feestdag gevierd en gekend :( Wel kan ik mij herinneren dat de vrije school zoiets vierde. Die zat tegenover mijn school. Ik zat op de protestantse school.
Feesten zoals kerst vind ik minder leuk. Halloween is zo leuk, verkleden en zo! :D ..maar nooit gedaan :| Daarbij nog is de shit waarin ik tussen woon behoorlijk bekrompen, bij ons is alles zo ... saai ... In plaats van Halloween hebben wij wel gelukkig Sint Maarten. Daarin lopen kinderen dan met lampionnen rond en halen snoep. Helaas begint ook dat soms af te nemen. Ik zorg er altijd voor dat ik snoep heb! Maar als niemand langs komt, hé :( Toch lijkt me Halloween veel leuker met het verkleden en zo. En Halloween is niet alleen maar een feest voor kinderen (met of zonder ouders), zoals met Sint Maarten. Hoe oud of jong je ook bent, Halloween is voor iedereen! :D Maar bij ons niks dus :|

Bestaat Halloween wel bij jou?

Berichttitel: Re: Halloween? dat bestaat hier niet!
Geplaatst: vr okt 30, 2015 8:07 pm 

Nee bij ons bestaat het niet. Heb het ook nooit gekend en ook nooit het gevoel gehad dat ik iets miste. Feestdagen genoeg, en ook mogelijkheden genoeg om je te verkleden (daarvoor hoef je echt niet te wachten tot een feestdag). Wel heb je hier halloween-tochten en van die dingen maar rondgaan van deur tot deur doet men niet.
De halloween-tochten ben ik wel mee opgegroeid, voornamelijk omdat onze straat (zandweg) altijd onderdeel is van de tocht. Vroeger waren ze echt heel eng, het natuurgebied hier tegenover stond toen nog vol met oude verlaten gebouwen van het leger en daar deden ze veel mee. Nu is dat allemaal weg en mag je niet veel lawaai maken in het natuurgebied (en gillen dat sommigen deden! Kon je kilometers ver horen). De afgelopen jaren hebben we dan ook meegeholpen aan de tocht in plaats van hem te lopen. Dat is ook heel fijn.
Maar buiten dat kennen we het niet. Gelukkig dat we nu al sinds 2009 Samhain vieren en dat is een mooie traditie geworden.

Geplaatst: za okt 31, 2015 11:54 am 

Bedoel je Halloween of Samhain? Ik bedoel....tja...misschien lomp van mij maar je vraagt met kerst ook niet aan een christelijke of ze nog Yule hebben gevierd..;) Alhoewel je natuurlijk altijd dingen kan mixen....Veel dingen gaan ook heel goed samen omdat ze een overlap hebben...Veel symboliek bij Halloween en samhain is bv hetzelfde maar bij Halloween gaat het meer om het feest en bij Samhain om de betekenis en persoonlijke processen (kort door de bocht) Waarom vraag je naar Halloween en niet naar Samhain? Misschien heb je zelf meer met Halloween? :)

Halloween wordt in de stad waar ik woon wel gevierd. Niet super uitbundig maar een paar huisjes hier en daar hebben pompoen versieringen etc in het raam. Maar ja, het kan ook om Samhain gaan. In sommige wijken gaan er ook kinderen langs de deur voor snoep. Dat is duidelijk halloween. En er zijn hier en daar ook wat kinderactiviteiten, allemaal gericht op griezelen en verkleden. Dus ja, ik zie het om me heen hier en daar wel gevierd worden. Ik vind het allebei leuk om bij aan te schuiven maar hangt af van wat ik er mee wil want ik zie Halloween echt gewoon als een soort carnaval maar dan anders. En als ik behoefte heb aan diepgang dan sta ik stil bij Samhain. Het staat voor mij ook meer symbool voor rust en bezinning, dingen die ik graag nastreef.....dus dat :)

Geplaatst: za okt 31, 2015 4:11 pm 

Ach ben opgegroeid met de Amerikaanse versie en dat was echt leuk hoor. Natuurlijk niets te maken met het oude Samhain, het is een commerciële versie van de door Christenen 'gekuisde' All Hallow's Eve natuurlijk.
Hier in Nederland, tja het komt langzaam op maar het is soms zo knullig of enkel gericht op kinderpartijtjes. In de US zie je zo enorm veel voor volwassenen, wordt het echt groots gevierd en dat mis ik hier.

Qua diepgang, het is voor mij sowieso al een bijzondere dag om meerdere redenen. Ritueel heb ik al gedaan, dat doe ik altijd van 30 op 31 oktober. Ik bedank dan voor alle goede dingen die ik heb mogen ontvangen en vraag dat er over mijn geliefden gewaakt wordt. Ook worden bij mij de overledenen herdacht, niet in rouw maar op een positieve life-affirming manier. :)

Geplaatst: za okt 31, 2015 7:33 pm 

Erebus schreef:
Hier in Nederland, tja het komt langzaam op maar het is soms zo knullig of enkel gericht op kinderpartijtjes. ......

ja, dat dus ....naja! terwijl ik dit schrijf werd er aan de deur gebeld.."je snoep of je leven!" haha, dat was dan wel weer leuk. Blije kinderen zijn altijd leuk. :mrgreen:

Geplaatst: za okt 31, 2015 8:49 pm 

Ik bedoel niet Samhain, nee. Die viering is inderdaad persoonlijker en ik ben ook blij dat er een Halloween is om de mensen te onderscheiden met de (al dan niet onwijs leuke) Amerikaanse feest tegenover de mensen die werkelijk Samhain vieren. Samhain zie ik dus als spiritueel. Een zeer mooie dodenviering waarin ik mij er ook best graag feestelijk voor opmaak als ik deze tezamen vier. Als ik deze alleen vier dan doe ik dit heel simpel met een gebed (en misschien een ritueel) om deze nachtdag te eren en ook mijn geliefden en voorouders, maar vooral ook mijn pad in het bestaan.

Zoals Erebus beschrijft is Halloween hier inderdaad nogal knullig. Zoals ik van tv vernomen had viert in Amerika vrijwel iedereen Halloween. Op straat en zelfs thuis is men verkleed, kinderen en volwassenen, dat feest is daar voor iedereen. Dat is in Nederland niet op die manier. Het lijkt hier dan juist meer gescheiden van kinderen en volwassenen, dat vind ik een beetje nep. Hier ga je dan als volwassenen meer naar een specifiek ‘thema’ 16/ 18+ feest, wat natuurlijk ook leuk kan zijn. En ik heb geen zin om mij te verkleden in een bekrompen stadje waarin men niks leuks snapt, doet en kent. Hier is het gewoon werken of rondhangen, en ik hang dus rond met mijn maten tot zonsondergang. Ook dat kan natuurlijk leuk zijn, zo geniet ik tezamen van de vrijheid, iets wat ik gelukkig niet mis :)

Laatst bijgewerkt door Wickie op za okt 31, 2015 8:55 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Geplaatst: za okt 31, 2015 8:52 pm 

Autumn schreef:
Erebus schreef:
Hier in Nederland, tja het komt langzaam op maar het is soms zo knullig of enkel gericht op kinderpartijtjes. ......

ja, dat dus ....naja! terwijl ik dit schrijf werd er aan de deur gebeld.."je snoep of je leven!" haha, dat was dan wel weer leuk. Blije kinderen zijn altijd leuk. :mrgreen:

Wow, dat is vet! :mrgreen:

Geplaatst: za okt 31, 2015 8:54 pm 

Wickie schreef:
Ik bedoel niet Samhain, nee. Die viering is inderdaad persoonlijker en ik ben ook blij dat er een Halloween is om de mensen te onderscheiden met de (al dan niet onwijs leuke) Amerikaanse feest tegenover de mensen die werkelijk Samhain vieren. Samhain zie ik dus als spiritueel. Een zeer mooie dodenviering waarin ik mij er ook best graag feestelijk voor opmaak als ik deze tezamen vier. Als ik deze alleen vier dan doe ik dit heel simpel met een gebed om deze nachtdag te eren en ook mijn geliefden en voorouders, maar vooral ook mijn pad in het bestaan.
Zoals Erebus beschrijft is Halloween hier inderdaad nogal knullig. Zoals ik van tv vernomen had viert in Amerika vrijwel iedereen Halloween. Op straat en zelfs thuis is men allen verkleed, kinderen en volwassenen, dat feest is daar voor iedereen. Dat is in Nederland niet op die manier. Het lijkt hier dan juist meer gescheiden van kinderen en volwassenen, dat vind ik een beetje nep. Hier ga je dan als volwassenen meer naar een specifiek ‘thema’ 16/ 18+ feest, wat natuurlijk ook leuk kan zijn. En ik heb geen zin om mij te verkleden in een bekrompen stadje waarin men niks leuks snapt, doet en kent. Hier is het gewoon werken of rondhangen, en ik hang dus rond met mijn maten tot zonsondergang. Ook dat kan natuurlijk leuk zijn, zo geniet ik tezamen van de vrijheid, iets wat ik gelukkig niet mis :)

met je eens :) Ik ben ook blij met het onderscheid, zie het ook zoals jij . En Halloween in Nl vs Amerika is idd groot verschil, mss komt het ooit nog goed :) desalniettemin fijne avond gewenst! :)

Geplaatst: za okt 31, 2015 8:59 pm 

Ha, dank je! :D
Van hetzelfde gewenst ;)

Geplaatst: zo nov 01, 2015 10:34 am 

Waar ik opgroeide vierden we Sint Maarten maar nu ik zelf moeder ben wonen we ergens waar ze Haloween vieren en eerlijk gezegd vind ik dat leuker. Ik bak lekkere dingen, versier het hele huis en schmink mijn kinderen en een toevallig langskomend buurjongetje als heksen en zombies. Ik ben gek op kinderfeestjes en heb genoten! Ik heb niet zoveel met de volwassenen manier van Haloween vieren; ik hou zelf helemaal niet van wat volwassenen "griezelig" vinden.
Ik weet niet zoveel van hoe je Samhain hoort te vieren maar voor mezelf is het een speciaal moment van contact met mijn dierbare overledenen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur