Het is nu zo dec 16, 2018 6:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Halloween? dat bestaat hier niet!
Geplaatst: zo nov 01, 2015 2:00 pm 

Vind ik ook, Ferda, dat de volwassenen-Halloween in Nederland altijd overdreven eng of anders zijn en de andere zijde Halloween feestje weer specifiek voor kinderen, dat vind ik ook nep. Het lijkt me wel leuk om het in Amerika mee te maken, daar is Halloween een leuke volkstraditie.

Ergens vind ik het toch wel fijn dat ze het hier niet vieren. Ik heb vaker feesten meegemaakt in Nederland en wij kunnen het beter gewoon op koningdag en sinterklaas houden :mrgreen: Je zou maar Samhain ergens willen vieren, lekker rustig op spirituele wijze, krijg je ineens een dijk van herrie aan bezopen feestgangers in horroroutfits :lol:

Geplaatst: zo nov 01, 2015 2:21 pm 

Wickie schreef:
Wel kan ik mij herinneren dat de vrije school zoiets vierde. Die zat tegenover mijn school. Ik zat op de protestantse school.

Ik weet niet hoe dat op die Vrijeschool zat, maar wat wij op de Vrijeschool A'foort deden bij de kleuters en in de 1e t/m 3e klas (groep 3 t/m 5) was een soort mengeling tussen Sint-Maarten en Halloween. Het werd gevierd op 11 november, maar alle kinderen gingen wel pompoenen uithollen. (Althans, bij de kleuters werd het door de ouders gedaan, en bij de eersteklassers door de zesdeklassers.) Vervolgens was er een viering in het park. Daar waren dan bijv. appelvrouwtjes die appels poetsten en notenmannetjes die goudgeverfde walnoten uitdeelden (die waren toevallig altijd rot). Allemaal oogstsymbolen natuurlijk.
En een heleboel gezang.
De pompoenen waren nooit Jack O'Lanterns met grijnzende gezichten, maar zonnetjes en maantjes en een enkele ambitieuze leerling sneed er wel eens een ridder met paard en mantel en bedelaar in ( :mrgreen: )
Volgens mij is dit de oudere versie van Sint-Maarten, die dichter bij Samhain staat dan de plastic lantaarntjes van tegenwoordig. Waarmee kinderen natuurlijk wel weer trick-or-treaten.

Geplaatst: di nov 03, 2015 11:41 pm 

Het nevelrijk en op de boot van mijn maat.
Thuis brandde ik een kaars ter gedachtenis, die ik de komende 2 dagen had af laten branden.
Ik kwam tot het spirituele en deed een gebed, het nevelrijk naderde over het front aan het westen.
De momenten van stilte waren prachtig en de volgende dag ging ik te water met een maat.
Een mooie dag van zonneschijn, vol pret en plezier en een frisse duik in het Noordzeekanaal.
Later de tijd naderde opnieuw het nevelrijk, wij zagen het aankomen en werden omringt.
Geen kompas aan boord, geen licht, geen zicht, slechts een rood licht, ver en schraal door de mist.
Dat was een spannend moment! We bereikte eindelijk de brug met rood licht van onze veilige haven.
Aan de kant stond een groot schip een krachtige stroming te spuien, wij moesten daar doorheen.
Met volle gas vooruit, het roer bijna verloren, werden wij alle kanten opgeduwd en heen getrokken.
Mijn maat zei; daarover ga ik vanavond nog dromen! En uiteindelijk bereikten wij ons plek in zicht.

Of Halloween wel of niet bestaat, doet er niet toe, is niet van belang, het is maar een naam.
Wij bestaan, en het dodenrijk nadert, maar bezoekt ons levenden, elk jaar een hele nacht lang

Geplaatst: wo nov 04, 2015 4:38 pm 

Wicky ik zie het helemaal voor me van die spirituele viering waar dan dronken feestgangers doorheen komen banjeren! :lol:
Jouw viering op het water met de mist klinkt prachtig!
Ik heb zelf op de 31e zelf niks gedaan maar wel een droom gehad over 1 overledene waar ik nog heel vaak aan denk en die ik ook bezocht heb een paar dagen vante voren. Dat gaf me wel een goed gevoel.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur