Het is nu di okt 16, 2018 9:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: Ode aan de brandnetel
Geplaatst: vr apr 15, 2011 5:14 pm 

De brandnetel, wie kent hem niet?
Brandnetel

De brandnetel, wie kent hem niet. Eigenlijk zijn het een beetje sociale planten, niet omdat ze er zo uitnodigend uitzien of omdat ze zo leuk op de vaas staan, maar omdat ze altijd met zovelen zijn. Grote stukken zijn soms helemaal bedolven onder de brandnetels. En net zo als in het gewone leven zijn er kleintjes en grote, stevige en slappe, dikke en dunne. Eén ding hebben ze echter gemeen: ze kunnen behoorlijk agressief uit de hoek komen.
Lastig, dat wel maar voor mensen die gewrichtsklachten hebben bestaat er geen effectiever "smeer" middel dan een aai over de spreekwoordelijke brandnetel "bol". Waar het normaal alleen maar jeukt, werkt het mierenzuur bij reumatische klachten juist verlichtend.

En ook inhoudelijk heeft de brandnetel wel karakter. Het is een plant die veel mineralen (o.a. kalium, calcium en ijzer) bevat en alsof het niet genoeg is zitten er ook nog grote hoeveelheden vitaminen A, B en C in.

De brandnetel en vlinders
Veel insecten voeden zich met brandnetel zoals vlinders en bijen. De brandnetel is een voortreffelijke voedselplant voor veel vlinders . Ook wordt de brandnetel gebruikt om de eitjes af te zetten.
Brandnetels met groot warkruid (Cuscuta europaea) erdoor is helemaal een kadootje voor de vlinders.
Nog een leuk gezicht ook met de rozige bolletjesbloemen. Deze combi is extra aanlokkelijk voor vlinder-ei-afzetting!

Er is een boekje dat heet: `Wie van vlinders houdt ... moet rupsen voor lief nemen`.
Heb je een grote tuin dan zijn voedselplanten voor de vlinder eigenlijk een must. Deze zijn nodig om de eitjes af te kunnen zetten. In het kiezen van deze planten zijn de vlinders kieskeurig, want dat groen van de voedselplant moet de rups wel smaken.
Hieronder een lijst met voedselplanten uit: Extra's in de tuin.

Atlanta brandnetel
Dagpauwoog brandnetel
Kleine vos brandnetel
Gehakkelde aurelia brandnetel
Landkaartje brandnetel
Aurelia brandnetel en hop
Distelvlinder brandnetel

Met brandnetels kom je een heel eind, vooral de grote kleurige zomervlinders zijn dan zoet.

Brandnetels als geneesmiddel
Als geneesmiddel wordt het kruid en de wortel gebruikt.
Werking en karakter.
Bloedzuiverend, bloedstelpend, zwak vochtafdrijver, anti-allergisch, voedzaam.

Indicaties.
- Huidaandoeningen, zoals eczeem
- Allergische aandoeningen, zoals hooikoorts en astma.
- In de menstruatie om zware bloedingen te verlichten.
- Bij een vergrote prostaat (gebruik hierbij de wortel).

Er zijn ook Capsules van brandnetel verkrijgbaar.
De werking in het lichaam.
Hoewel de brandnetel bekend staat om zijn prikkende werking, heeft hij dit effect niet als hij is blootgesteld aan warmte, door koken of bij bereiding tot thee. Ironisch genoeg wordt hij gebruikt bij huidaandoeningen, zoals eczeem en aanverwante allergieën. Brandnetel heeft ook samentrekkende en bloedstelpende eigenschappen en kan daarom toegepast worden bij bloedingen van wonden of bij de menstruatie. De aanwezigheid van vitamine C en ijzer maken het kruid zeer geschikt als tonicum bij anemie en bij een ijzertekort. De wortel wordt wel gebruikt om een vergrote prostaat te behandelen. Brandnetelsap en thee zijn nuttige dranken wanneer je zwanger bent of borstvoeding geeft. Het sap en de thee zijn heilzaam bij jicht en gewrichtsontstekingen.

Uitwendig gebruik.
- Wrijf bij stijve gewrichten de pijnlijke plaats in met verse brandnetelbladeren.
- Snuif bij een bloedneus vers brandnetelsap op.
- Maak een kompres tegen verbrandingen.
- Het olie-extract is heilzaam bij ontstoken psoriasis.
- Gebruik de thee of tinctuur als spoeling bij haaruitval en een droge hoofdhuid.

Ander gebruik
De kleine brandnetel (urtica urens) wordt in de homeopathie gebruikt bij netelroos. De jonge bovenste bladeren kunnen het hele jaar gekookt worden gegeten als spinazie of als soep. Gekookte brandnetels steken niet. Zie ook bij culinair.

Chemische eigenschappen
In de plant aanwezige stoffen.
Bitterstof (cnicine), looistoffen, slijmstoffen, etherische olie (weinig), chlorofyl, indolen (bijvoorbeeld: histamine en serotonine), acetylcholine, vitamine C, betacaroteen, ijzer, kalium, calcium, zwavel, mangaan, silicium en voedingsvezels.

Voorzichtig
Bij sommige mensen kan irritatie optreden. Als dit bij jou het geval is, stop dan met het gebruik.
Eet rijpe planten niet rauw, dit is slecht voor de lever.
Wees voorzichtig bij het plukken. De netelharen steken. Een goede remedie tegen de irritatie veroorzaakt door de brandnetel is hondsdraf. Pluk wat blaadjes van de hondsdraf (die er bijna altijd in de buurt groeit) en wrijf dit op de jeukende plek. Mocht je tot thuis moeten wachten: gebruik wat azijn of citroensap op de jeukende plek.
Gebruik brandnetel niet niet bij acute ontstekingen, dan altijd eerst Calendula, daarna pas Brandnetel. Verder niet bij koorts, want het is een aanjager. Ook oppassen bij bloedverdunnende medicijnen, omdat Brandnetel ook vitamine K bevat zou het kruid de werking van deze medicijnen kunnen verminderen. Ook als er al plaspillen gebruikt worden, kan Brandnetel de werking verhevigen.

Recepten
Thee bij artritis
Drie tl Brandnetelblad op een kopje kokend water
Na vijf minuten zeven en gezoet met wat honing drinken
Drie kopjes per dag
Brandnetelzalf
Verzadig au-bain-marie gesmolten vaseline met jonge toppen van Brandnetel
minstens 24 uur laten trekken, afzeven en in een glazen pot doen
Goede trekzalf, en bij reuma.
Aftreksel voor gezond haar, bij alle haarproblemen
200 gr Brandnetelwortel vijf minuten koken in een halve liter azijn
het geheel laten afkoelen en filtreren
's Avonds voor het slapen gaan de hoofdhuid ermee inmasseren
's ochtends het haar weer uitwassen
Dit verschillende weken achter elkaar, drie of vier keer per week.
Aftreksel bij onzuiver bloed
50 gr Brandnetelblad en - twijgen koken in 1½ liter water
tot een liter laten inkoken, filtreren en in een fles bewaren
Twee of drie glaasjes per dag.
Brandnetelsiroop bij aambeien
3 kg mals Brandnetelblad plukken en schoonmaken
Een minuut in een pan op het gas verwarmen
dan de pan van het vuur nemen, de bladeren roeren en laten afkoelen
de bladeren uitpersen door een doek
het sap wegen en hetzelfde gewicht aan honing toevoegen, mengen,
deze siroop wordt bij kleine glaasjes gedronken, in totaal 75 ml per dag.
Brandnetelsap voor de behandeling van roos
100 gr vers, mals Brandnetelblad afwegen
wassen, drogen, en er in een doek het sap uitknijpen (handschoenen aan)
dit sap mengen met 40 gr Amandelolie
hiermee drie maal daags de hoofdhuid masseren.

Culinair
Brandnetelsoep Er zijn vele variaties voor brandnetelsoep, je kunt brandnetel goed verwerken in gewone groentesoep of met andere kruiden. Hier het recept van de klassieke brandnetelsoep.

Ingrediënten:
Voor 4 personen:

1 grote ui.(fijn gesneden)
1 teentje knoflook.(uitgeperst)
2 aardappelen. (in stukjes gesneden)
2 handen vol gesneden brandneteltoppen ( alleen de jonge scheuten, niet bloeiend!!)
1 liter groentebouillon.
1dl. room.
olijfolie.
peper en zout.

Bereiden:

Verwarm de olijfolie in een pot doe er de uien en look in en laat enkele minuten fruiten. Voeg de brandneteltoppen, aardappelstukjes en de bouillon toe en laat 20 min. koken tot de aardappelen gaar zijn. Mix de soep fijn, breng op smaak met peper en zout. Roer er de room door en serveer.

Berichttitel: Re: ->Bericht: Ode aan de brandnetel
Geplaatst: zo maart 01, 2015 4:15 pm 

Uit de ouwe doos van het forum. Wat een interessant onderwerp!

Zelf kreeg ik ooit een vreemd fobie of angst voor brandnetels. Dit komt omdat ik als klein kind op een krosfiets met alleen een korte broek aan, in de brandnetels ben gevallen :( :lol: Als kind heb ik veel dingen met brandnetels meegemaakt.

Ik weet ook nog mijn eerste ontmoeting met een brandnetel. Ik zag een blaadje van een brandnetel, raakte het aan en schrok! :shock: dat plantje kan gemeen doen..

Echter zit ik ook achter de bijzondere eigenschappen van brandnetels aan. Wanneer zij gaan groeien beginseizoen, ga ik topjes van de brandnetel plukken in het duin om daarvan thuis thee, reinigingselixers en dergelijke te maken. Het plukken is best spannend en in mijn fantasie spoken gedachtes. Dan bedenk ik dat ze mij willen pakken. Of dat er eentje langs het pad opeens opzij slaat, daar waar ik loop.
Het is zelfs zo vreemd dat ik er eentje in huis wil hebben in een pot. Maar ik weet niet of dat goed of fout afloopt, dat ik misschien wen eraan of juist nog banger wordt. Maar welke gek neemt nou een brandnetel in als kamerplant?? :mrgreen:

Vaak doet het mij ook goed als een specifiek iemand die ik vertrouw een brandnetel gewoon aanraakt, dan durf ik dat na te doen :)

Ben benieuwd of ik de enige ben die zoiets met brandnetels hebt...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur