Het is nu di jun 19, 2018 5:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Saffraan als geneeskrachtige kruid
Geplaatst: di sep 25, 2012 8:15 am 

Saffraan, (Latijnse naam: Crocus sativus L.)

Het woord 'saffraan' is afgeleid van het Arabische za'faran, dat geel betekend. Niet verwonderlijk als je het mooi oplossen van die kleurstof in water waarneemt.

Saffraan als geneeskruid
Vroeger dacht men dat saffraanthee een opwekkende werking had en de mens optimistisch maakte. In het zestiende eeuwse Engeland zei men van een vrolijk, opgewekt persoon, dat hij „in een zak met saffraan geslapen had". Saffraanthee werd in het drinkwater van kanaries gedaan (voor de kleur) en Ierse vrouwen verfden hun lakens met saffraan om hun ledematen sterker te maken.
300 jaar geleden stond saffraan hoog aangeschreven als geneesmiddel; men beschouwde het als opwekkend en krampstillend, het werd gebruikt als menstruatiebevorderend medicijn, en als middel ter behandeling van dysenterie, mazelen en geelzucht.

Het jaar 1670 was het hoogtepunt van het saffraangebruik als geneesmiddel. In dat jaar publiceerde Hertodt in Jena Duitsland een dik boekwerk, getiteld Crocologia, waarin hij de lof zong over de doeltreffende werking van dit panacee. Volgens Hertodt kon saffraan alle ziekten, van eenvoudige kiespijn tot en met de pest, uitbannen. Van de 16de tot de 19de eeuw werd saffraan ook verwerkt in de pijnstillende Laudanum samen met opium, kaneel en kruidnagel.

Wetenschappelijk onderzoek
In onze tijd wordt saffraan in de westerse wereld in de geneeskunde nauwelijks meer gebruikt; toch is er wel wetenschappelijk onderzoek dat sommige oude medicinale toepassingen van saffraan bevestigen. Zo adviseert de officiële Duitse Commission E saffraan als sedativum bij slapeloosheid en als spasmolyticum bij maag- en darmproblemen. Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt vooral de werking op de bloedvaten: cholesterolverlagend, verbetering van de bloedcirculatie en zuurstofvoorziening, vooral in de kleine bloedvaten van de ogen.

Merkwaardig is ook de invloed van saffraanextract op leer en geheugenprocessen bij dierproeven.
En dan vergeet ik nog bijna de anti-kanker, anti-inflammatoire en anti-oxydantwerking. Veel positieve anti-werkingen dus. Zou er dan toch iets waar zijn van de wonderbaarlijke werkingen die Hertodt in zijn ‘Crocologia’ bezong?

Saffraan is dankzij crosine zowel een antidrepressant en een aphrodisiac als een antioxidant. Saffraan zou ook een geneeskrachtige (pijnstillende) werking hebben.

In India wordt saffraan ceremonieel gebruikt. Men geeft saffraan om koorts, kramp en een vergrote lever af te laten nemen. Verder kan je het gebruiken als een zenuw kalmerend middel en wordt het uitwendig aangebracht tegen kneuzingen, reumatiek en zenuwpijn.

Saffraan thee wordt ook gedronken voor het verlichten van een opgeblazen gevoel, wekt transpiratie op en helpt de menstruatie op gang te komen. Ook staat de saffraan thee bekent om zijn verwarmend en troostend effect. Een glas/beker hete melk met een paar draadjes saffraan werkt kalmerend en ontsmettend en is dus een goede remedie tegen slapeloosheid.

Let op: te veel kan bedwelmend zijn.

Tegenwoordig gebruiken we haast geen saffraan meer als een geneesmiddel. Nu gebruiken we het vooral als een kruid in gerechten voor zijn mooie gele kleur (paella) of voor zijn warme aardse smaak in gerechten.

Als de draadjes van de saffraan mooi donkerrood zijn, dan is de kwaliteit van de saffraan heel goed. Dus hoe donker de draadjes hoe beter ;)

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, want in min persoonlijke beleving wordt de saffraan een beetje ondergewaardeerd als een geneeskrachtige kruid. Dit komt misschien omdat de saffraan nogal prijzig is.

Groetjes, Spider

Bron(nen):

- http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/gesch ... rocus.html

Berichttitel: Re: Saffraan als geneeskrachtige kruid
Geplaatst: di sep 25, 2012 1:38 pm 

Klinkt goed, ik ga eens wat recepten zoeken!

Geplaatst: di sep 25, 2012 4:35 pm 

hahaha, ik zal van de week mijn recept voor mijn saffraan cupcake plaatsen. Maar dan moet mijn vriend mij even helpen gezien het zijn idee was om saffraan te gebruiken ;) maar er zijn genoeg recepten te vinden op internet waar saffraan in zit.

Groetjes, Spider

Geplaatst: di sep 25, 2012 7:41 pm 

Ooh die cupcakes waren lekker, zeker in combi met de saus!!!

Geplaatst: di sep 25, 2012 9:42 pm 

Hmmm snoekbaars met saffraansaus, ik moet geloof ik weer op vakantie.

Geplaatst: wo sep 26, 2012 5:58 am 

Haagje.webweefster schreef:
Hmmm snoekbaars met saffraansaus, ik moet geloof ik weer op vakantie.

Hahaha, je kan ook je vakantie naar je huisje halen :P

Nemo schreef:
Ooh die cupcakes waren lekker, zeker in combi met de saus!!!

:oops: Thanks Hopelijk kan ik vandaag het recept met jullie delen vandaag.

Groetjes, Spider

Geplaatst: za okt 27, 2012 6:21 pm 

SpiderGoddess schreef:
:oops: Thanks Hopelijk kan ik vandaag het recept met jullie delen vandaag.

Groetjes, Spider

Heb je dat recept nog ergens liggen? Ik wil die cupcakes ook wel eens uitproberen, ze waren echt zo ontzettend lekker! :D

Groetjes Hibou

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur