Het is nu di nov 13, 2018 5:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Relatie wiccan en christen
Geplaatst: zo jul 08, 2012 9:20 pm 

Hallo allemaal!

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van heksen/wicca die een (liefdes)relatie hebben met een christen of iemand van een andere religie. Waar botsen jullie mee? Hoe delen jullie ervaringen met geloof? Etc...

Mijn vriend, waarmee ik nu een tijd een relatie heb, christen is. Hij is erg streng protestants opgevoed, maar is (gelukkig voor mij) helemaal niet zo streng als zijn ouders, wel is hij erg gelovig.

We delen zoveel mogelijk over onze religies met elkaar. Natuurlijk ontstaan er wel discussie, er staan redelijk wat dingen in de bijbel waar ik het niet mee kan vinden, maar we weten dingen aan elkaar uit te leggen en hebben respect voor het geloof van elkaar.

Er zijn natuurlijk ook problemen. Zo voel ik me er niet gerust bij om zijn ouders te vertellen dat ik wicca ben, omdat ik er bang voor ben dat zij me dan niet meer zouden willen zien. Zijn ouders vinden het al niet erg prettig dat ik geen christen ben (zoveel weten ze wel) en ik wil wel proberen ook een relatie met zijn ouders op te bouwen. Verder wordt er ook in zijn kerk gepreekt dat mensen die geen christen zijn naar de hel gaan. Dat is natuurlijk niet prettig voor mijn vriend om te horen en met dat idee worstelt hij dan ook.

Al met al kijk ik positief naar de toekomst van deze relatie. Ik denk dat er genoeg wederzijds respect en genoeg liefde is om de problemen te overwinnen!

Graag hoor ik van jullie of jullie hier misschien ervaring mee hebben! Het lijkt me een mooi idee om hierover ervaringen uit te wisselen en elkaar misschien hulp of raad te kunnen bieden.

Blessed be

Berichttitel: Re: Relatie wiccan en christen
Geplaatst: zo jul 08, 2012 9:32 pm 

Hoe staan jullie er zelf in? Dat is het belangrijkste.

Daarnaast er bestaan ook christelijke heksen. Daarnaast zijn er ook christelijke stromingen die dicht tegen paganisme aankrijpen, zoals Celtic Christianity.

De hel is een uitvinding uit de late middeleeuwen door de katholieke kerk. In hindu geloof is de hel onderdeel van je louteringsproces (net zoals in de beginjaren van de RK kerk)

Nog een vraag: gelooft je vriend in een vergevende god of een straffende god? En in welke god(in) geloof jij?

Geplaatst: zo jul 08, 2012 9:54 pm 

Mijn man geloofd zelf in God (Christen) maar accepteert mijn visie. Hij is het er niet (altijd) mee eens en dat zorgt soms wel voor leuke discussies. We zijn het er over eens dat een geloof een geloof is omdat het niet bewezen is en ieder voor zichzelf beslist wat te geloven (kom je eruit?). Het is ook niet zo dat we onze kinderen perse als christen op willen voeden of perse een natuur religie willen 'geven'. Dat mogen ze als ze oud genoeg zijn dan ook zelf beslissen. Wel leuk dat mijn man dan bv wel geloofd in de kracht van een ankh of pentagram.

Geplaatst: zo jul 08, 2012 10:21 pm 

Bart: Naar mijn idee staan we er allebei positief in. We zijn open en respectvol tegenover elkaars geloof.
Dat is een goede vraag. Als ik kijk naar hoe hij persoonlijk denkt over dingen, denk ik meer een vergevende god. Maar als hij andere dingen uitlegt (soms het standpunt van zijn kerk) bijvoorbeeld over dat niet-christenen naar de hel gaan, denk ik meer een straffende god. Zelf geloof ik in een vergevende god en godin. Ik geloof dat zij niet zozeer naar je religie kijken, maar meer of je een goed mens bent geweest.

Elyria: Ja, hoor ik kom er uit! Ik vind het erg mooi dat jullie je kinderen vrij laten in welk pad zij kiezen in religie. Zo zou ik het later ook willen aanpakken. Maar vanuit de kerk van mijn vriend zit er veel druk achter dat kinderen christelijk opgevoed worden door doop, zondagsschool etc.

Geplaatst: zo jul 08, 2012 11:37 pm 

Kan je het er niet met je vriend over hebben en dan gewoon jullie standpunten delen en er dan een soort van middenweg in vinden als jullie het ergens niet over eens.

Verder kan ik je hierbij niet helpen ik heb daar geen ervaringen mee. Maar gewoon alles open en bloot op tafel leggen helpt soms

Days turn to years, the clock ticks on...

Geplaatst: ma jul 09, 2012 10:22 am 

Ik heb een relatie met een christen.
Zijn ouders zijn enorm protestants, hij niet.
We komen zelfs enorm goed overeen en hij vindt mijn wiccanreligie enorm interessant, hij begint meer en meer naar deze overtuiging te gaan..

We zijn al samen naar het bos geweest om tranquility uit te voeren en dit vond hij enorm positief^^
Ik probeer, samen met hem, het innerlijke en goede van elke mens te zien (ook al is dit niet altyd simpel)
We respecteren elkaar zoals we zijn en ik zou hem nooit dwingen of opleggen iets te geloven, doen wat hij niet wil en andersom ook niet.

Zijn ouders staan niet open voor mijn wiccan religie en beoordelen me nog voor ze me gezien hebben..
Ik betwijfel of ze de relatie goedkeuren maar zoals gezegd laat mijn vriend ze gewoon zeggen en doen.
Hij is tot slot diegene met ik mijn leven deel, en niet zijn ouders...

[~NAHMEN ATUM ATUM ELEKA NAHMEN
ELEKA NAHMEN NAHMEN ATUM ATUM ELEKA NAHMEN
ELEKA NAHMEN NAHMEN ATUM ATUM ELEKA NAHMEN
ELEKA NAHMEN NAHMEN ATUM ATUM ELEKA... ELEKA~]

Geplaatst: ma jul 09, 2012 8:24 pm 

Ik had een relatie met een christelijke jongen.. en toen ik al geïnteresseerd was in wicca en hem wel eens vroeg of hij het uit zou maken als ik een "heks" zou zijn, waarop hij altijd met "ja" antwoordde. Uiteindelijk begon hij zelf reiki etc te doen en heb toen gewoon m'n kans gepakt, haha.

Als iemand je ervan weerhoud te geloven wat jij gelooft, kies dan voor jezelf. ^^

Geplaatst: ma jul 09, 2012 9:20 pm 

hallo,

ik denk ook dat vaak het probleem is dat de mensen niet echt weten wat wicca/hekserij inhoud. Daardoor zijn ze er misschien bang voor of plaatsen ze het in een hokje. Ik ben zelf ook christen en een heks. Ik heb mijn omgeving heel rustig uitgelegd wat ik doe als heks en dan zie je vaak dat de meningen worden bijgesteld en dat het allemaal niet eens zo eng is als ze dachten. misschien kun je eens proberen om een goed gesprek aan te gaan met je schoonouders over hekserij en uitleggen dat het een vredelievend geloof is en dat er veel overeenkomsten zijn met het christelijke geloof.

groetjes,
capricorn

Geplaatst: di jul 10, 2012 10:57 am 

Het is geen stricte ja of nee. Het draait er, zoals Bart ook zegt, om hoe je er in staat. In hoeverre kunnen jullie elkaar in waarde laten, accepteren dat je partner anders gelooft? Wat is voor jou belangrijk en waar ligt voor jou een grens?

Geplaatst: za jul 14, 2012 5:04 pm 

Ik sluit me aan bij Bart en Sigrdrifa en wil er nog aan toevoegen dat er best wel gemeenschappelijkheden te vinden zijn in het christelijke geloof en hekserij. Ik combineer ze ook een beetje, zeg maar, aangezien ik de Bijbel lees, bid en tegelijk ook met godinnen werk. Zoek de gemeenschappelijkheden en probeer voor de verschillen waar je tegenaan loopt een compromis te vinden. Doopsel bij kinderen is bv. niet zo eng, volgens mij. Waarom zou ik mijn kinderen niet laten dopen als daarmee mijn vriend blij is? Misschien kan je er zelfs een welkomstceremonie van maken, sommige kerkgemeenschappen laten je vrij in het invullen van het ritueel. (om maar een voorbeeld te noemen)

Zijn ouders hoeven trouwens niets van jouw geloof te weten als jij bang bent dat ze jou daarvoor veroordelen. Je geloof is iets tussen jou en de goden, niet een zaak van anderen. Probeer hier weer minder 'namen' te gebruiken, maar vertel wat je gelooft. Praat over waarden en normen, moraliteit. Ik denk dat jullie beiden vb. geloven in het zorgen voor zwakkeren en respect voor alle leven gecreëerd door god. Je zal snel merken dat je eigenlijk christelijker bent dan je zelf denkt ;)

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur