Het is nu ma mei 28, 2018 12:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Relatie wiccan en christen
Geplaatst: wo jul 18, 2012 11:27 am 

@Ariadne: Wat fijn dat jij en je vriend zoveel mogelijk over jullie religie delen. Dat lijkt me voor hem zeker niet makkelijk door alle druk van de kerk en zijn ouders. Maar ik heb echt respect voor het feit dat hij er zo open voor staat en jou religie accepteert. In mijn omgeving is dat helaas nog wel eens niet het geval: Ik loop soms nog wel eens tegen christenen en joden aan die mij proberen te bekeren. Ook ken ik iemand die gewoon de pest aan mij heeft, omdat ik wicca ben. Gelukkig heb ik ook een paar eclectische christenen in mijn kennissenkring: Ik kan met hen echt hele leuke gesprekken voeren over religie enzo en we hebben echt veel overeenkomsten.

Geplaatst: di aug 14, 2012 3:26 pm 

Iedereen bedankt voor de mooie en wijze reacties (ik heb een tijd niet gereageerd omdat ik op vakantie was en niet over internet beschikte). Het geeft hoop en kracht om te lezen dat er mensen met eenzelfde soort situatie zijn bij wie het allemaal goed gaat of goed is gekomen.

Met zijn ouders praten over mijn geloof wacht ik mee tot de tijd daarvoor rijp is. De opmerking dat 'je zelf misschien christelijker bent dan je dacht' vind ik erg mooi. Daar had ik zelf ook al eens over nagedacht en het klopt inderdaad dat ik een heel aantal christelijke waarden deel.

Geplaatst: zo mei 19, 2013 4:17 pm 

Pfoe.. over een relatie kan ik niet spreken.. mijn ex was atheïst en haar ouders ook... en ik ben ook geen wiccan/paganist natuurlijk.. maar wat vriendschappen betreft kan ik wel iets zeggen.

Er waren een páár mensen (niet veel) in mijn vriendenkring die zwaar gelovig zijn. Nu vind ik dat geen probleem, tót het moment dat ze mij (als modern satanist zijnde) willen gaan bekeren. Als ze dat één keer proberen: nog steeds geen probleem.. als ze er echter iédere keer weer op terug blijven komen is het een ander verhaal. Dan is het voor mij over en uit :) Ik laat hen in hun waarde.. wanneer ze dat bij mij niet doen kunnen ze opsodemieteren.

Bij mijn opa's en oma's is het een ander verhaal.. die zeggen telkens (als religie toevallig ter sprake komt): je groeit er wel overheen, je vind het "licht" wel... Met zulke "belerende" woorden kun je mij aan het koken krijgen, maar omdat ze familie zijn slik ik het wel en dan begin ik gewoon over een ander onderwerp :)

Geplaatst: zo mei 19, 2013 7:30 pm 

Een van mijn beste vriendinnen is overtuigd christene. Niet katholiek of protestants of iets dergelijks, maar ze leeft vooral naar de boodschap van Jezus. Ik heb wel eerder problemen gehad met christenen, meestal katholieken (vooral met mijn leerkracht godsdienst... dat is een katholiek priester, en die kan me niet zo goed hebben), maar zij is tot nog toe de enige die een gecivilseerd gesprek met mij kan aangaan over godsdienst en het waarom ervan. Het fijne aan haar is dat je er gewoon mee kunt discussiëren zonder dat ze me probeert te overtuigen om af te stappen van mijn paganisme, en het ook van mijn kant bekijkt en ook begrijpt waarom ik geloof wat ik geloof. In tegenstelling tot de meeste andere christenen waar ik vaak mee in contact kom, kan zij tenminste echt uitleggen waarom ze christene is, en welke waarde dat in haar leven heeft.

Mijn leerkracht godsdienst daarentegen... Ik zit op een van de vele katholieke scholen in Vlaanderen, en dus zit de katholieke godsdienst in mijn standaard lessenpakket. De meeste mensen krijgen dat van een gewone leerkracht, wij krijgen les van een priester, die trouwens nog steeds naar aloude gewoonte op school woont... en daar heb ik vrij vaak een verhitte discussie mee gehad, waarbij ik meermaals ernstig beledigd ben geweest. Een duidelijk voorbeeld van hoe het dus niet moet...

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: di mei 21, 2013 3:08 pm 

In het huidige klimaat rond godsdienstonderwijs vind ik dat een katholieke priester niet echt in staat is om het vak op afdoende wijze te geven, dus jouw discussies met hem en alles er rond lijken mij logisch!

Ik heb ooit een non als mentor gehad (lerarenopleiding) en toen ik godsdienstlessen moest geven waren die nooit goed, omdat ik geen bid-cultuur had zei ze, terwijl ik toendertijd zwaar bezig was met meditatie, stilte en heel veel met verschillende religies. Dat heeft mij ook tegen de borst gestoten.

Ik heb echter nooit problemen gehad verder met christenen, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik enkel gematigde christenen ken. En uit jullie verhalen maak ik op dat het vaak wel te maken heeft met mensen die eerder fundamentalistisch zijn...

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: di mei 21, 2013 4:25 pm 

Een vriendin heeft het contact verbroken omdat ik voor hekserij gekozen heb en sinds kort een vriendin. Die zogenaamde vriendin is ook christen en reageerde per mail dat ik op de verkeerde weg ben etc. Ben ik eindelijk mezelf..... Tja.

Geplaatst: di mei 21, 2013 6:14 pm 

Heftig he als mensen je verlaten ineens omdat je paganistisch bent geworden.
Zij voelen zich blijkbaar niet sterk genoeg in hun geloof om met jou om te blijven kunnen gaan dan.
Ze zijn echt bang dat de duivel over hen komt als ze met je om blijven gaan (althans dat geloven sommigen).
Daarbij dacht ik juist dat Jezus' leer was dat je iedereen moest liefhebben als jezelf, ook diegene die dingen doet waar je het niet mee eens bent.

Geplaatst: di mei 21, 2013 6:29 pm 

Ja, hekserij én een relatie hebben met een vrouw- dubbel fout blalala :mrgreen:

Geplaatst: di mei 21, 2013 7:06 pm 

:D Heerlijk, geniet er van, laat ze maar kletsen. Jij weet wel zelf wat goed voor je is :roosje:

Geplaatst: wo mei 22, 2013 4:53 pm 

inderdaad.
zolang jij gelukkig bent is het goed.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur