Het is nu do mei 24, 2018 4:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: mijn eerste ceremonie
Geplaatst: do apr 07, 2016 12:14 am 

MM,

ik ben Falfar en net begonnen met mijn wicca pad.

IK ben bezig om mijn eerste ritueel uit te gaan voeren, maar ben daar nog een beetje onzeker over hoe een en ander aan te pakken. Mischien dat ik hier wat hulp kan krijgen.

Ik wil in dit eerst ritueel mezelf gaan bekend maken bij de God en Godin. Daarnaast wil ik ook mijn wapens reinigen en wijden. Ik heb op internet al een voorbeeld gezien waar ik me op wil gaan baseren.

Maar zijn er bijvoorbeeld al andere spreuken die gebruikt kunnen worden om mezelf als wiccan bij de God en Godin kenbaar te maken en zijn er spreuken om mijn wapens (athame, chalice, pentagram) te reinigen en wijden. Ik zou die dan kunnen gebruiken om mijn eigen ritueel daarvan te maken.

Heeft iemand suggesties?

BB
Falfar

Berichttitel: Re: mijn eerste ceremonie
Geplaatst: do apr 07, 2016 5:50 am 

het ligt eraan.... wil je iets ceremonieels, traditioneel of geïmproviseerd doen? Ga je het buiten of binnen doen? Wil je met de maan of zon werken? Houd je van de geur van wierook? Wil je een cirkel trekken en wachters roepen? Wat heb je beschikbaar? Lijkt het je leuk om veel te praten? Heb je al een relatie met jouw God en Godin, zo ja, is deze vererend of meer vriendschappelijk? Er zijn zo veel optisch, als je deze vragen kan beantwoorden beperk je de keuze een beetje en wordt het wat makkelijker en overzichtelijker.

Geplaatst: do apr 07, 2016 12:57 pm 

Heb je een voorkeur voor een bepaalde God en Godin? Of zijn ze voor jou gewoon God en Godin?
Als je een voorkeur hebt voor bijvoorbeeld Egyptische Goden en Godinnen, dan kun je daar gemakkelijker kleuren, geuren enzo bij zoeken die bij hen passen.
Maar je kan het ook heel basis houden met bijvoorbeeld een wierookgeur die jij erg lekker vindt.

Je tools reinigen en wijden doe je meestal met vuur (kaars), aarde (aarde, zand, pentakel), lucht (wierook) en water (gewoon water, of speciaal gewijd water).

Als je ergens buiten een ritueel wilt doen, zoek dan een plekje waar niet gestoord wordt. Anders kan binnen ook heel goed. Ik heb mijn eerste ritueel ook gewoon binnen gedaan.

Geplaatst: do apr 07, 2016 8:59 pm 

MM Zorana,

dank voor je reactie.

je stelt al veel vragen waar ik niet meteen een antwoord op weet; maar dat betekent wel dat ik daar over na kan denken.

Ik zie de God en Godin als een algemene God die het mannelijke en het vrouwelijke in de natuur vertegenwoordigen. Is groen of zilver echter niet de kleur van de Godin in het algemeen en goud van de God (af klopt dat niet).

Ik hou van wierrook en kan dat gebruiken. Mijn pentagram natuurlijk ook. Maar heb jebij reinigen en wijden van tools speciale spreuken, of kan je dat ook zelf bedenken.

Op zich zou ik graag mijn rituelen buiten doen. Ik ben naar mijn familie ook nog niet openlijk uit de bezemkast dus binnen is niet echt een optie voor mij. Moet een ritueel noch speciaal 's avonds of kan het ook overdag.
En als ik het inderdaad buiten doe, zijn er uit jouw ervaringen nog dingen waar ik, afgezien van niet gestoord worden, nog aan moet denken?

BB, Falfar

Geplaatst: do apr 07, 2016 9:08 pm 

MM Mele,

dank voor je antwoord.

Op zich is he volgen van de traditie wel en goede houvast, zeker voor de eerste keer. Echter een eigen accent aan het ritueel geven vind ik wel leuk.
Op zich wil ik mijn ritueel buiten doen. Ik weet dat de Maan bij de Godin hoort, hoort de Zon dan bij de God. Aangezien ik zelf een man ben is misschien de Zon wel beter. Verder wil ik zeker een cirkel trekken en de wachter van O, Z, W en N aanroepen om mijn ceremonie bij te wonen.

Wat betreft het praten heb ik nog geen goed beeld. Ik weet niet of ik veel spreuken wil zeggen of meer rituelen en gebaren uit te voeren. Kan je daar misschien wat meer over zeggen; wat doe jij en waarom doe jij wat jij doet?

De relatie met de God en Godin zie ik vooral dienend. Bij mijn eerste ceremonie wil ik zeker de God en Godin aanroepen om mij als dienaar te aanvaarden. Heb jij nog ideeen hoe je de God en Godin kan aanroepen?

Ik heb een pentagram, athame, en chalice. Verder natuurlijk kaarsen, wierrook en water en zout. Is er een vaste relatie tussen tool en ritueel of kan je daarin varieren?

Verder had ik nog een specifieke vraag over reinigen en wijden van de tools; doe je dat voordat je de God en Godin aanroept of erna. En als ik voor de eerste keer de cirkel trek zijn de tools nog niet gewijd. Is dat erg?

Weer veel vragen, en misschien ook weer een paar antwoorden of tegenvragen

BB, Falfar

Geplaatst: vr apr 08, 2016 1:52 pm 

Er staat niks vast tenzij je een traditie volgt of specifiek iemands ideeen. Er is niet echt zoiets als 1 goede weg, er zijn heel veel opties. In het begin zal niet alles meteen lukken, je moet experimenteren, dingen ervaren, onderzoeken (over lezen, en je resultaten vergelijken) en goed nadenken om een manier te vinden die voor jouw werkt. Daar heb ik nog steeds problemen en ik ben al een paar jaar een heks, ik verander en mijn magie en spreukenwerk verandert mee.

Er zijn geen vaste kleuren voor de God en Godin, die jij benoemd zijn best standaard. Maar elke kleur heeft meerdere mening, zo kan rood voor de Godin zijn, als de kleur van menstruatiebloed, en de kleur van de baarmoeder etc. maar het kan ook een kleur voor de God zijn, en kleur voor kracht, gevechten (met bloed), mars, de zon (want de zon is een rood achtige ster) fysieke kracht etc. Sommigen mensen houden ervan om de kleuren met de seizoenen mee te veranderen, daar zou ik op de website about.com voor kijken. Zelfde geldt voor de zon en de maan, hier in Europa is het traditioneel om de zon met het mannelijke te associeren en de maan met het vrouwelijke, maar in Azie is het vaak andersom.

Ik zelf praat niet zoveel tijdens rituelen. Ik ben meer een gebaren en doen mens, mijn rituelen zijn dan ook vaak erg praktisch met erg veel spullen, ik vind dat een fijnere manier om te concentreren en aan het werk te gaan. Soms zijn mijn rituelen wel erg simpel trouwens. Ik chant wel, en spreek wel namen uit, of als ik de wachters oproep, de God of Godin aanspreek of iemand anders. Ik heb gemerkt dat lange teksten mij vooral afleiden en me het moment niet goed laten ervaren. Soms doe ik dat trouwens wel, maar dat is zelden. Als ik gewoon praat zijn het meestal korte zinnen die ik goed ken en een paar keer kan herhalen.

Zolang je niet weet wat voor soort traditie je wilt volgen, of eclectisch wil blijven raad ik aan om gewoon te experimenteren. Misschien een paar voorbeelden online of in de bieb vinden. Ikzelf spreek ze gewoon aan en nodig ze uit. Want ik zie de God en Godin als iets wat overal is, wanneer ik ze aanpreek creeer ik een compacter en meer geconcentreerd beeld voor mezelf. Zodat ze een soort rol hebben in plaats van een abstract concept.

Je kan varieren in wat je met een tool doet, hoewel ik het zelf fijner vind als alles een eigen rol heeft, maar dat heeft niet iedereen. Rituelen hebben vaak een vaste volgorde en opbouw, dat heeft een reden. Het maakt het makkelijker om meteen in contact te staan met de energie om je heen. Des te vaker je een bepaalde volgorde herhaalt, des te sneller je resultaat krijgt.

Ik zou nadat je de God en Godin hebt aangeroepen je tools weiden, tenzij je hun hulp niet wilt en de tools later aan ze wil presenteren. Ik zou de cirkel eerst zonder tools trekken, want dat kan ook. Dan gebruik je alleen de elementen en je vinger bijvoorbeeld. En dan in de cirkel de tools weiden en bij de volgende keer gebruiken. Ik zie het nut niet van het weiden van tools als ze ongewijd hetzelfde doen.

Spreuken voor het reinigen van tools enzo kan je zelf bedenken.

Als je buiten een ritueel gaat doen, zou ik het weerbericht bekijken, van te voren een plekje uitzoeken en even ervaren hoe de energie daar is, voelt het goed, is het schoon (of moet je het nog schoonmaken?) zijn er veel dieren in de buurt, voelt het als een gezonde plek (of zijn er allemaal dode bomen en planten) als je met de zon of maan wil werken, zal je deze dan ook zien, is het veilig, verstoor je de natuur daar niet te veel, is er genoeg ruimte, zijn er leuke extra's (zoals stromend water zoals een rivier of beekje, dan kan je dat gebruiken voor je ritueel, of aarde om in een kommetje doen) etc.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Geplaatst: vr apr 08, 2016 4:31 pm 

Inderdaad gewoon uitproberen.
Het hoeft niet in één keer goed te zijn, dat is natuurlijk wel een cliché, maar bij mij was het ook niet meteen goed. Na enkele rituelen kwam ik erachter dat ik eigenlijk helemaal geen rituelenmens ben ;)
Dat had ik van tevoren nooit kunnen bedenken met alle boeken en websites die ik las. Boeken en het internet kunnen je wel helpen, maar ga geen dingen doen omdat het 'zo moet' volgens de ene of de andere persoon :P

Geplaatst: vr apr 08, 2016 7:03 pm 

@Mele: heel erg bedankt voor je antwoord. Ik kan hier zeker wat mee. Ik ben nog steeds druk aan het lezen en ik zal dus inderdaad moeten gaan uitvinden wat gaat werken voor mij. Ik vind het spannend en misschien dat ik me daar te druk over maak. Je opmerking wanneer de tools te wijden vind ik een hele zinnige. Dank je. En ook bedankt voor de tips als ik buiten mijn ritueel ga doen.

@Cran: Ik ga sowieso mijn eigen vorm zoeken. Je opmerking dat het niet allemaal meteen goed hoeft te gaan helpt wel. Ik ben daar misschien toch iets te perfect in gegaan en ik zal me daar wat gaan aanpassen.

Veel dank voor het meedenken en de antwoorden op mijn vragen. Ik hoop dat ik binnenkort mijn eerste ritueel kan doen.

Geplaatst: do mei 05, 2016 10:13 am 

Waarschijnlijk bedoel je met pentagram een pentakel. Een pentagram is een vijfpuntige ster, een pentakel een ritueel voorwerp gerelateerd aan het elelemtn aarde dat meestal rond is en de afbeelding van een pentagram bevat.
Dat pentakel is belangrijk, want daarop worden alle tools gewijd. Het pentakel vertegenwoordig jouw eigen aarding, jouw roots, zeg maar de basis van jezelf. Het is het eerste object dat je dient te vervaardigen of verkrijgen omdat je anders niet verder kan. Dat werpt dan de vraag op hoe je het pentakel zelf dan moet wijden. Dat doe je op een gewijd pentakel als je in een groep werkt, zo wordt de energie doorgegeven. Als je alleen bent kan je een plek met sterke grondingsenergie zoeken. Ik ken mensen die hun pentakel begraven hebben voor bepaalde tijd, zelfs iemand die het heeft opgeladen op het altaar van een kapel in de bossen.
Ach, weet je, als je zelf je eigen variant creert maakt het ook allemaal niet zoveel uit. Zie het als tips vanuit de wat meer gestructureerde hoek. Succes.

Geplaatst: za mei 07, 2016 8:30 am 

Als ik jou was - maar hé, ik ben jou niet, dus lekker zelf weten - dan zou ik het splitsen. Dat wil zeggen: jezelf voorstellen aan de God en Godin hoeft niet tegelijk te gaan met het inwijden van je tools.

Ik zou niet beginnen met een grootse ingewikkelde ceremonie waarbij je stappen voor jezelf uitzet die je moet zien te onthouden. Het gaat frustreren als dat niet lukt en dat is zonde, want dat kan een mooie ervaring in de weg zitten.

Mijn advies:

Kies een rustig moment. Steek een kaars aan, of meerdere. Wat wierook als je wilt. Laat het stil worden in jezelf. Praat met de God en de Godin. Vertel hen wie je bent, wat je komt doen, wat je zoekt. Je kunt dit ook opschrijven in een soort brief aan ze, als dat je makkelijker afgaat. Maar hou het simpel. Laat je tools nog even voor wat ze zijn. Je kunt dat bidden noemen of meditatie, het gaat erom dat je op een eenvoudige manier een start maakt met je spirituele praktijk. Dat lijkt mij een prettigere eerste stap dan direct al je tools te gaan gebruiken.

Dan, daarna, kun je eens gaan uitvogelen wat je met al die tools aan moet. Breng tijd met ze door. Leg ze op je altaar, of leg er misschien maar één tegelijk neer om extra te kunnen focussen op die ene tool. Mediteer. Denk na. Schrijf gedachten op. Raak vertrouwd met de voorwerpen. Je kunt ze allemaal inwijden in één ceremonie/ritueel, maar je kunt ook meerdere momenten nemen en voor iedere tool apart de tijd nemen en een ritueel houden.

En denk ook na over de volgorde waarin je de tools wilt leren kennen en/of inwijden. Phaedrus geeft daarvoor een mooie suggestie (eerst het pentakel).

Laat je ons weten welke keuzes je uiteindelijk gemaakt hebt? Ik ben wel benieuwd.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur