Het is nu ma jul 23, 2018 12:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Godsbeeld
Geplaatst: wo jun 21, 2017 1:04 pm 

Merry Meet,

Graag zou ik jullie willen vragen welk beeld jullie hebben van God(en) en Godin(nen).
Ik zie hen verenigd als een soort kracht, een bron, een basis van goedheid en liefde. Van waaruit alles en iedereen is gemaakt. En wie je in alles en iedereen kunt terug vinden.

Be Blessed

Berichttitel: Re: Godsbeeld
Geplaatst: wo jun 21, 2017 9:47 pm 

Persoonlijk heb ik alleen een beeldje van Seth, niet voor ritueel gebruik maar om me eraan te herinneren dat wanorde ook een plek in de wereld heeft.

groetjes,
Thjazi

:bozeheks: :P

Geplaatst: do jun 22, 2017 11:17 am 

Wat mooi dat het op deze manier zo tastbaar wordt @ Thjazi.

Be Blessed

Geplaatst: vr jun 23, 2017 8:01 am 

Ik zie de goden als mythologische figuren die bepaalde aspecten van het leven vertegenwoordigen. Ze zijn bedacht door mensen om houvast te hebben.
Verder geloof ik in een onverschillige energie/kracht die in alles aanwezig is. Met onverschillig bedoel ik dat het niet om de mensen geeft en geen emoties kent. Het is gewoon. Het is de kracht die het leven heeft doen ontstaan en bomen omhoog laat groeien en de wil om te leven geeft en, vooral, de krachtige neiging naar balans in de natuur is.
Je kan die kracht wel beïnvloeden. Natuurlijk door echte acties, maar misschien ook wel via magie/gebeden, daar ben ik nog niet uit. Ik denk dat magie en gebeden, net als de steun van goden, ook grotendeels placebo-effecten zijn. Niet dat het dan niet werkt, gewoon op een andere manier.

Geplaatst: vr jun 23, 2017 11:47 am 

Goden symboliseren aspekten van het ALL.
Als delen van mythologie vormen ze een analoog beeld, die een voorstelling schept. Op die manier is Kosmos beter begrijpend over te brengen, dan door woordelijke beschrijvingen.

Om Goden te begrijpen, wat ze representeren, is het belangrijk de taal van de symboliek te kennen, die deels universeel zijn, maar soms ook cultureel bepaald zijn.

Wat echter de klassifikatie van God krijgt is echter afhankelijk van de kultuur.
Bijvoorbeeld in de Christelijke Traditie kunnen de engelen en Heiligen eigenlijk als vorm van Goden aanzien worden.

Atlantis

Geplaatst: vr jun 23, 2017 7:36 pm 

Cran schreef:
(...) Verder geloof ik in een onverschillige energie/kracht die in alles aanwezig is. Met onverschillig bedoel ik dat het niet om de mensen geeft en geen emoties kent. (...)

Bedankt voor het delen van deze visie. En deze stof tot nadenken.
Deze manier van kijken is voor mij helemaal nieuw.
Ik heb altijd de neiging om menselijke eigenschappen, en dus tekorten toe te schrijven aan Goden.
En daarmee worden dingen om me heen, zoals leed en verdriet, vaak onverklaarbaar. Ik denk dan "hoe kan God dit toelaten?".
Terwijl in jouw visie God er eenvoudigweg is. Zonder te oordelen. Of te 'willen' ingrijpen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur