Het is nu wo aug 15, 2018 11:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn visie op de goden en godinnen
Geplaatst: di mei 14, 2013 4:02 pm 

Goedendag!

Het leek mij interessant om mijn zienswijze op het fenomeen "Goden en Godinnen" eens te verkondigen.. ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Allereerst geloof ik dat ieder zijn of haar eigen God(in) is, de heerser(es) van zijn/haar eigen koninkrijkje. Mede door dat feit vind ik, in tegenstelling tot sommige anderen die mijn religie delen en die zich boven iedereen verheven voelen, dat iedereen gelijk is en elkaar ook met respect moet behandelen, tenzij iemand bewijst dat respect onwaardig te zijn.

Nu, mijn visie op de wezens die tot goden en godinnen worden betiteld. Ten eerste is het dan wel van belang om te melden dat ik een groot aanhanger ben van de evolutietheorie en de gedachte van reïncarnatie (heb zelf wel dingen meegemaakt die duiden op vroegere levens).

Het zit zo: ik geloof dat het overgrote deel van deze wezens, deze natuurkrachten, die overal om ons heen aanwezig zijn.. in feite niets méér zijn dan zielen van mensen die verder geëvolueerd zijn nadat zij vele wijsheden verzameld hebben in meerdere levens.. Zij hebben zich vervolgens gemanifesteerd bij bepaalde volkeren.. en zijn zo tot goden en godinnen verheven.

Natuurlijk zijn er ook wel onzichtbare krachten die er misschien al vanaf het begin van de aarde zijn (naar mijn idee), of nog langer.. maar die krachten zijn onverschillig en neutraal, vermoed ik. Die manifesteren zich niet.. die zijn misschien enkel een reservoir van neutrale energie om uit te putten.

Nog een theorie die ik heb is dat de menselijke zielen onsterfelijk zijn en er altijd al zijn geweest.. en dat er maar een bepaalde voorraad van is (een aantal miljarden).. vandaar de reden dat er steeds meer "zielloze mensen" geboren worden (mensen die zonder wroeging alles wat leeft kunnen martelen en ombrengen.. die in hun jeugd al met genoegen een puppy de nek omdraaien en dergelijke) Dat is echter niet het belangrijkste..

Zou het zo kunnen zijn dat deze oneindige, onsterfelijke zielen de Big Bang en de evolutie in gang hebben gezet.. om uiteindelijk een middel te creëren om hun kennis te vergroten? ... ONZE lichamen? Zijn WIJ dan misschien onze eigen makers? Denk daar maar eens over na, haha.

All right, genoeg gefilosofeer nu, ik ga aan de koffie! Cheers!

Berichttitel: Re: Mijn visie op de goden en godinnen
Geplaatst: di mei 14, 2013 6:53 pm 

Emielio500 schreef:
Allereerst geloof ik dat ieder zijn of haar eigen God(in) is, de heerser(es) van zijn/haar eigen koninkrijkje.

Ik snap dit niet helemaal.. :?: Dit doet me een beetje denken aan Simcity, leuk spel trouwens..

Emielio500 schreef:
ik geloof dat het overgrote deel van deze wezens, deze natuurkrachten, die overal om ons heen aanwezig zijn.. in feite niets méér zijn dan zielen van mensen die verder geëvolueerd zijn nadat zij vele wijsheden verzameld hebben in meerdere levens..

Eh, correct me if I'm wrong: :geek:

Aan het begrip 'evolutie' is ook het begrip 'tijd' verbonden, want om te evolueren heb je tijd nodig. Als je dan zegt dat zielen evolueren, dan zeg je in feite dat er voor zielen ook zoiets als tijd bestaat. Maar aan alles wat in tijd wordt uitgedrukt, zit een begin en een eind. Anders zou het tijdloos zijn, toch? Maar hoe zit het dan met reïncarnatie, als een ziel maar een bepaalde tijd 'leeft'?

En als ik je tekst goed begrijp staat de mens ergens in de 'evolutieketen' en de natuurkrachten daarna volgen, maar wat volgt daarna? Wat komt voor de mens?

En hoe interpreteer je 'vele' wijsheden en 'meerdere' levens?

Emielio500 schreef:
Nog een theorie die ik heb is dat de menselijke zielen onsterfelijk zijn en er altijd al zijn geweest.

Volgens mijn berekeningen spreek je jezelf een beetje tegen hier.. :| Maar goed, ik ben nooit goed geweest in rekenen.

Emielio500 schreef:
Zij hebben zich vervolgens gemanifesteerd bij bepaalde volkeren.. en zijn zo tot goden en godinnen verheven.

Discriminatie :bozeheks:

Waarom zou een natuurkracht zich manifesteren bij een bepaald volk, een voorkeur hebben voor een bepaald volk? Waarom zijn er dan meerdere goden voor hetzelfde in verschillende volkeren? Zijn er dan verschillende 'soorten' natuurkrachten en zijn van die 'soorten' ook weer meerdere?

Emielio500 schreef:
bepaalde voorraad van is (een aantal miljarden).. vandaar de reden dat er steeds meer "zielloze mensen" geboren worden (mensen die zonder wroeging alles wat leeft kunnen martelen en ombrengen.

'zielloze mensen' hmm..

Zou het niet zo kunnen zijn dat bomen, planten alles wat leeft en 'ademt' ook een ziel hebben. Zoals we weten komen er steeds meer mensen op aard, maar het aantal planten en bomen neemt gruwelijk af, voor zover ik dat kan zien. Dus dat die zielloze mensen ook wel een ziel hebben, maar gewoon ziek in hun hoofd zijn. Dat soort mensen zie ik namelijk ook vaker verschijnen..

Emielio500 schreef:
Zou het zo kunnen zijn dat deze oneindige, onsterfelijke zielen de Big Bang en de evolutie in gang hebben gezet.. om uiteindelijk een middel te creëren om hun kennis te vergroten?

En wat zou dan de bedoeling zijn van de hele big bang, waarom zou een ziel de kennis willen vergroten?

Ik vraag hier niet om concrete antwoorden, het zijn/is alleen de/het vragen/commentaar die/dat in me opkwam(en) bij het lezen van je tekst.

:mrgreen:

Geplaatst: do jun 06, 2013 9:44 am 

Komt mij eerlijk gezegt een beetje over al gezeur om op elke tekst commentaar te geven.
Als hij zich goed voelt om te delen waarin hij gelooft dan moet hij dat lekker doen :)

Geplaatst: do jun 06, 2013 6:12 pm 

Ach hij zegt zelf benieuwd te zijn naar wat anderen denken dus dan kan je dat wel verwachten.

Geplaatst: di apr 14, 2015 10:53 am 

Dit topic is inmiddels oud, maar ik had toch zin om hierop te reageren =)

Emielio, ik ben ook erg benieuwd of jouw ideeën inmiddels veranderd zijn. Hier mijn reactie op een paar zaken.

Emielio500 schreef:
Het zit zo: ik geloof dat het overgrote deel van deze wezens, deze natuurkrachten, die overal om ons heen aanwezig zijn.. in feite niets méér zijn dan zielen van mensen die verder geëvolueerd zijn nadat zij vele wijsheden verzameld hebben in meerdere levens.. Zij hebben zich vervolgens gemanifesteerd bij bepaalde volkeren.. en zijn zo tot goden en godinnen verheven.

Ik vind dit een vreemde gedachte, want het roept veel vragen op: hoe verklaar je dat er monotheïsme gekomen is? Zijn er voor de christelijke volkeren minder zielen die tot goden geëvolueerd zijn? Of zie je daar dan de heiligen als goden? Maar dat kan dan ook alleen maar bij de katholieken...

Kijk je naar verschillende pantheons, dan zie je dat die beantwoorden aan een bepaalde behoefte van het volk (denk ik)... iedere god of godin heeft een eigen functie, bijv. god van de liefde, van de oorlog, van het graan enzovoorts enzovoorts.. er zijn overkoepelende thema's, maar ook cultuurafhankelijke dingen. Zou een wijze ziel geëvolueerd over meerdere levens zich als god manifesteren voor één specifiek "thema"? De mens is veel veelzijdiger dan de goddelijke archetypes. Dus als je als ontwikkelde ziel een god wordt, dan doe je eigenlijk een "stapje terug" in die zin dat je een versimpeling wordt van jezelf. Ben ik nog te volgen? :p

Zelf geloof ik dat de goden en godinnen simpelweg ontworpen zijn door de mens. Misschien zijn ze wel tot de mens gekomen via visioenen of iets dergelijks, maar ik vraag me sterk af of de mythenschrijvers van de oudheid daadwerkelijk goddelijk geïnspireerd waren of dat ze gewoonweg hun brood wilden verdienen... hoe dan ook, doordat ze zijn ontworpen, zijn ze ook ontstaan, zijn ze daadwerkelijk aanwezig geworden.

Dat wil niet zeggen dat de mens het goddelijke heeft uitgevonden. Ik denk alleen dat de mens manieren heeft uitgevonden om met dat goddelijke in contact te komen. Door er begrijpelijke vorm aan te geven en functies aan toe te kennen.

Emielio500 schreef:
Nog een theorie die ik heb is dat de menselijke zielen onsterfelijk zijn en er altijd al zijn geweest.. en dat er maar een bepaalde voorraad van is (een aantal miljarden).. vandaar de reden dat er steeds meer "zielloze mensen" geboren worden (mensen die zonder wroeging alles wat leeft kunnen martelen en ombrengen.. die in hun jeugd al met genoegen een puppy de nek omdraaien en dergelijke) Dat is echter niet het belangrijkste..

Zelf geloof ik dat er in de volledige geschiedenis van de mensheid types bestaan hebben die jij hier "zielloze mensen" noemt... ik geloof niet dat ze daadwerkelijk zielloos zijn. Wel dat hun ziel behoorlijk verknipt is, en dat ze hulp nodig hebben. Ik denk dat zielen zijn als lichamen. Ze ontstaan, ze zijn, ze vergaan. Niet op eenzelfde manier als een kind dat gemaakt wordt door de ouders. Maar wel met eenzelfde ritme. Een langere levensduur, wellicht via meerdere lichamelijke levens, maar uiteindelijk toch vergelijkbaar.

Ik ben benieuwd naar theorieën en ideeën van anderen.

Geplaatst: ma mei 18, 2015 9:27 pm 

In de proza Edda staat wel iets van dat Odin en de andere goden de voorouders van dat volk zijn, volgens mij. Ik weet niet meer precies wat er staat omdat ik de poezie Edda mooier vind maar dat zou wel aan kunnen sluiten bij het idee, dat goden verder geevolueerde mensenzielen zijn. Ik denk dat het best mogelijk zou kunnen zijn dat Odin ooit een persoon was die waar mensen verhalen over zijn blijven vertellen en die in de loop der tijd steeds meer een verheven persoon werd, tot ze hem tenslotte als god gingen zien. Maar ik weet niet... Ik was er (helaas) niet bij...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur