Het is nu vr jun 22, 2018 12:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: griekse/keltische mythologie leren
Geplaatst: wo jun 12, 2013 9:00 am 

hoi hoi,

Ik weet niet zo goed waar te plaatsen, maar hier leek mij het de meest juiste plek.

Ik wil heel graag de keltische/griekse mythologie leren, de goden en godinnen.
Nu heb ik heel internet afgezocht maar weet niet goed waar te zoeken.
Ik zoek een groepje mensen dat eens in de zoveel tijd bij elkaar komen om hier over te praten en te leren.
Weet iemand van jullie iets en/of waar ik kan zoeken?

Liefs
Mania

Berichttitel: Re: griekse/keltische mythologie leren
Geplaatst: wo jun 12, 2013 1:31 pm 

Wat ik zelf een fijne manier vond om de Griekse/Romeinse mythologie te leren, is via Metamorfosen van Ovidius. Het kan overkomen als een vrij zwaar boek (in verschillende vertalingen), maar het past wel alle bekende en minder bekende verhalen in elkaar. Met dit als basis is het alweer veel makkelijker om verder de diepte in te gaan met specifieke verhalen en Goden/Godinnen.

Voor de Keltische mythologie zit ik zelf met het probleem dat het voor mij los zand blijft, en ik alleen per God/Godinnen de mythologie ontdek.

Geplaatst: wo jun 12, 2013 5:43 pm 

Mania schreef:

Had je al eens overwogen om in de bibliotheek te zoeken?

In twee minuten gevonden (sorry, meer tijd heb ik nu even niet).

* Geïllustreerde Griekse mythologie encyclopedie : de Griekse goden- en heldenwereld in woord en beeld
* De Kelten : mythologie en cultuur

Als je aan de inlichtingenbalie vraagt, weten ze daar vast nog wel meer boeken....

En als je toch per sé internet wilt, lijkt me dit ook een leuke link.

Elenna

(Ooit biebheks)

Laatst bijgewerkt door Elenna op do jun 13, 2013 8:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Geplaatst: wo jun 12, 2013 7:01 pm 

De Griekse mythologie is goed beschikbaar. Internet en bibliotheken vol.

De Keltische mythologie is moeilijk. Welke wil je: de Ierse, Welsh, Schots enz. Er is zeer weinig bekend (veel komt uit 600-700 AD) en wijkt af per regio. Er zijn ongeveer 300 plus goden beschreven. Er zijn een paar figuren die centraal zijn, maar ook veel locale helden.

Waarom wil je Grieks met Keltisch mengen? Misschien helpt dat met het zoeken.

Geplaatst: wo jun 12, 2013 7:27 pm 

Het boek: Griekse mythen zou ik eens opzoeken van de schrijver Imme Dros, die schrijft het zo beeldend en prettig leesbaar. Keltisch weet ik niet.

Geplaatst: wo jun 12, 2013 8:24 pm 

Elenna schreef:
Mania schreef:

Had je al eens overwogen om in de bibliotheek te zoeken?

In twee minuten gevonden (sorry, meer tijd heb ik nu even niet).

* Geïllustreerde Griekse mythologie encyclopedie : de Griekse goden- en heldenwereld in woord en beeld
* De Kelten : mythologie en cultuur

Als je aan de inlichtingenbalie vraagt, weten ze daar vast nog wel meer boeken....

En als je toch per sé internet wilt, lijkt me dit ook een leuke link.

Elenna

(Ooit biebheks)

Hoi Elenna,

Heel erg bedankt voor het opzoeken van de boeken in de bieb.
Maar helaas ben ik niet lid van de bieb. Wel altijd geweest, naar vond het uiteindelijk duur worden.
Maar ik ben het wel weer aan het overwegen om lid te worden.

Bedankt voor je link. ziet er goed uit!

Liefs
Mania

Geplaatst: wo jun 12, 2013 8:31 pm 

Bart schreef:
De Griekse mythologie is goed beschikbaar. Internet en bibliotheken vol.

De Keltische mythologie is moeilijk. Welke wil je: de Ierse, Welsh, Schots enz. Er is zeer weinig bekend (veel komt uit 600-700 AD) en wijkt af per regio. Er zijn ongeveer 300 plus goden beschreven. Er zijn een paar figuren die centraal zijn, maar ook veel locale helden.

Waarom wil je Grieks met Keltisch mengen? Misschien helpt dat met het zoeken.

Hoi Bart.

Ik merk dat ik echt een groentje ben.
Om even heel blond te zijn. Ik wist niet dat bij de Keltische mythologie zoveel verschillende zijn.
Daarbij dacht ik dat de Griekse godinnen met de Keltische godinnen sterke overeenkomsten had.
Maar lees hier dat dat toch nog wel een verschilletje is ;) En dat was ook de reden waarom ik het wilde mengen.

Maar zo werkt het niet echt dus....
Ik ga eerst maar eens beginnen met de Griekse. Heb gemerkt dat dat al lastig genoeg is.

Thanks voor het mee denken

Liefs
Mania

Geplaatst: wo jun 12, 2013 8:31 pm 

Solvej schreef:
Het boek: Griekse mythen zou ik eens opzoeken van de schrijver Imme Dros, die schrijft het zo beeldend en prettig leesbaar. Keltisch weet ik niet.

Thanks,
Ik ga eens opzoek naar het boek.

Geplaatst: do jun 13, 2013 6:25 pm 

Griekse en Keltische mythologie liggen zo ver van elkaar als de landen van elkaar liggen...

Van de Keltische mythologie ga je, denk ik, het meeste vinden over de Ierse verhalen. Daar is best al wat over te vinden.

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: ma jun 17, 2013 7:21 pm 

Muireann schreef:
Griekse en Keltische mythologie liggen zo ver van elkaar als de landen van elkaar liggen...

Van de Keltische mythologie ga je, denk ik, het meeste vinden over de Ierse verhalen. Daar is best al wat over te vinden.

Ben je vergeten dat de Kelten zelfs in het binnenland van huidig Turkije geleefd hebben?

Om over Keltische mythologie te leren is het nuttig te kijken naar de lokale folklore van streken die langer 'keltisch' gebleven zijn, zoals inderdaad Ierland, en Wales misschien.
Belangrijke mythen uit deze gebieden vind je bijvoorbeeld terug in het Mabinogion of het bredere 'Matière de Bretagne'.
Bij Keltische mythologie is het echter wel weer zo dat de godsdienst redelijk 'open voor interpretatie' is overgebracht, omdat verhalen niet in de eerste plaats dienden voor het overdragen van godsdienstige traditie.

Min of meer hetzelfde gaat op wanneer je de Metamorfoses van Ovidius leest of Imme Dros' werken over klassieke mythen van Romeinen en Grieken. Ze geven een beperkt beeld en meestal net zoals het dat specifieke verhaal uitkomt. (De goden staan in dienst van het verhaal, niet andersom.)

Mijn tip is toch: lees zoveel mogelijk van die verhalen, je moet roeien met de riemen die je hebt.

Voor Griekse/Romeinse mythologie: Imme Dros is wat Grieken en Romeinen betreft een heel heel heel goed begin, beter kan haast niet durf ik wel te zeggen.

Voor Keltische mythologie: ik ken geen auteurs als Imme Dros op dit gebied, maar de verhalen die je zoekt vindt je waarschijnlijk in de Arthur-romans, de mythologische cycli van Ierland, en het Mabinogion?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur