Het is nu wo aug 15, 2018 11:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: griekse/keltische mythologie leren
Geplaatst: ma jun 17, 2013 7:55 pm 

De Arthur saga voordat ze verhuisden naar Frankrijk dan. De hele ronde tafel is een Franse uitvinding om Arthur hoofse kwaliteiten te geven. Er zit altijd wel een ouder verhaal onder, maar die moet je wel zoeken.

Geplaatst: do jun 20, 2013 10:36 am 

Thjazi schreef:
Muireann schreef:
Griekse en Keltische mythologie liggen zo ver van elkaar als de landen van elkaar liggen...

Van de Keltische mythologie ga je, denk ik, het meeste vinden over de Ierse verhalen. Daar is best al wat over te vinden.

Ben je vergeten dat de Kelten zelfs in het binnenland van huidig Turkije geleefd hebben?

En wat is je punt?

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: za jul 06, 2013 1:59 pm 

Voor de Schotse variant van de Keltische mythologie adviseer ik het boek genaamd "Skye: The Island and Its Legends" van Otta Swire. Hier staan vooral volksverhalen en legendes in van the Isle of Skye, maar ook verhalen uit de Keltische mythologie.. Het is erg geschikt om meer over fairies, kelpies en de tarbh uisge (waterstieren) te leren, en er worden ook wel enkele goden, godinnen en helden in genoemd :)

Voor de Griekse mythologie adviseer ik het standaardwerk, de Illias. Stug leesmateriaal, maar je komt er wel doorheen :) Gaat niet zozeer specifiek over de goden en godinnen natuurlijk, maar het is erg handig om meer te leren over de mythologie. Verder kun je boeken uitpluizen over de oude beschavingen zelf. Staat ook veel andere informatie in, maar met enige moeite valt er ook veel kennis over de verscheidene religies en mythologieën uit te destilleren.

Geplaatst: di sep 03, 2013 10:49 pm 

Muireann schreef:
Thjazi schreef:
Muireann schreef:
Griekse en Keltische mythologie liggen zo ver van elkaar als de landen van elkaar liggen...

Van de Keltische mythologie ga je, denk ik, het meeste vinden over de Ierse verhalen. Daar is best al wat over te vinden.

Ben je vergeten dat de Kelten zelfs in het binnenland van huidig Turkije geleefd hebben?

En wat is je punt?

Dat hoe ver landen ook uit elkaar liggen, toch overeenkomsten te vinden kunnen zijn. De Vikingen kwamen ook van ver en lande ook in Groot Britannie.

Groetjes Spider

Geplaatst: do sep 05, 2013 1:29 pm 

Standaardwerk voor Griekse mythologie is The Greek Myths, van Robert Graves. Dat is een paar jaar geleden nog in het Nederlands heruitgegeven. Het is een encyclopedie van werkelijk alle mythen die er traditioneel zijn, ingedeeld op naam of thema. Een flinke pil, complex ook omdat er van vele mythen meerdere zeer verschillende versies blijken te zijn. Maar als naslagwerk onmisbaar.

Geplaatst: zo sep 08, 2013 8:54 pm 
Site Admin

Als 't je om goden en godinnen gaat, en je wilt een brede blik (want er zijn inderdaad best veel overeenkomsten tussen bepaalde goden en godinnen uit verschillende culturen, al was 't maar omdat er bepaalde menselijke aspecten zijn die nou eenmaal veel aandacht behoeven, zoals vruchtbaarheid, oorlog, dood, liefde enzovoorts), kan ik je 'Encyclopedie van Westerse Goden en Godinnen' van Joke en Ko Lankaster aanbevelen. Sommige teksten hierin zijn langer dan andere, en sommige wat moeilijker te vatten dan andere, maar het geeft m.i. een mooi startpunt. Daarbij krijg je een fijn stukje ontstaansgeschiedenis en (ook niet onbelangrijk, vind ik) leer je meer over wie of wat op onze eigen bodem vooral aanbeden werd.

Linkje naar bol: klik hier

Je zou ook kunnen kijken of je in tweedehands boekenwinkels (bijvoorbeeld De Slegte is in veel grote steden wel te vinden, en check anders antiquairs) dit boek of andere boeken kunt vinden voor een paar euro, meestal zijn er wel wat juweeltjes te vinden en zeker in de kleinere boekenwinkeltjes kunnen medewerkers je vaak goed adviseren.

Liefs en veel plezier!

Kyra

Geplaatst: ma sep 09, 2013 9:36 am 

Lankester is altijd een aanrader :heks:

Ik vind The Goddesses and Gods of Old Europe, van archeologe Marija Gimbutas mooi. Veel mooi foto's, al zal dat bij de Lankestertjes ook het geval zijn.
Ik weet niet of het in het NL verkrijgbaar is.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: ma sep 09, 2013 10:30 am 

Waarbij wel even aan te tekenen is dat Gimbutas postuum al haar academische titles verloren heeft nadat bleek dat ze op grote schaal artefacten had achtergehouden en zelfs vernietigd die niet overeen kwamen met haar hypothese over een matriarchale samenleving in oud Turkije. Nieuwe opgravingen hebben het beeld aanzienlijk gecorrigeerd. Haar boeken gelden nu als zeer onbetrouwbaar en uiterst verouderd. Wel heeft ze door haar invloed een onuitwisbare stempel nagelaten op de Goddess Movement, maar zelfs in Turkije zelf heeft men in de musea en bij de opgravingen haar theorien gecorrigeerd.
Omdat sommige studies nog steeds aanhangers kennen (de Lankasters gaan niet mee in wat ik boven beschreef, mede ook omdat ze dan hun eigen oudere werken zouden moeten corrigeren) en bepaalde boeken ongecorrigeerd in omloop blijven, is het wel even goed hier een aantekening bij te plaatsen.

Geplaatst: ma sep 09, 2013 10:41 am 

Goed dat je het even zegt, Phaedrus! Ik had het boek toch meer voor de plaatjes, hihi.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: ma maart 02, 2015 9:50 pm 

Hey kan iemand mij helpen, meer info te verzamelen over het Griekse Goden Pantheon??
Ik zelf heb al heel wat gezocht, maar ik vind het zo geweldig interessant dat ik er geen genoeg van krijg.
Ik wil er over blijven lezen mij er nog meer in verdiepen;

Als je info vind gelieve door te geven;

Blessed Be

Pandora

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur