Het is nu do jun 21, 2018 6:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Godin en God in de Cirkel uitnodigen
Geplaatst: za dec 14, 2013 3:27 pm 

Hallo allemaal!

Ik vroeg me af of en hoe jullie Godin, God, of godinnen en goden uitnodigen wanneer jullie een magische cirkel maken.

Als ik een cirkel maak, ervaar ik de krachten van de elementen wanneer ik deze uitnodig in mijn cirkel en wanneer ze er zijn terwijl ik in de cirkel ben, altijd als heel krachtig.
Ik vind dit een prachtig aspect van de cirkel en vind het leuk om elke keer op een andere manier de krachten uit het noorden, oosten, zuiden en westen uit te nodigen en hun energie te voelen.
Wat ik veel moeilijker vind, is Godin en God uitnodigen.
Ik zou het wel willen; ik denk dat het een cirkel nog krachtiger kan maken, zeker wanneer je bepaalde godinnen en/ of goden uitnodigt die passen bij wat je wil gaan doen in je cirkel.
Maar ik weet nog niet zo goed hoe ik dat moet doen en wat ik kan zeggen.
Hoe zien en doen jullie dit?

Berichttitel: Re: Godin en God in de Cirkel uitnodigen
Geplaatst: za dec 14, 2013 4:00 pm 

Dat kan heel simpel, of heel uitgebreid, hangt er vanaf wat je zelf wilt eigenlijk.
Bij mij varieert het. Als ik een ritueel doe dat niet aan een specifieke god of godin is gewijd, dan zeg ik iets in de aard van "Grote God, Moeder Aarde, ik nodig u uit en vraag u mijn ritueel te overzien. Ik heet u welkom in deze cirkel en wens u alle heil." Dit is niet per se gericht naar goden, maar eerder naar de krachten van de natuur.
Doe ik echter een ritueel dat wel gewijd is aan een specifieke godheid, dan maak ik het veel persoonlijker en verwerk ik er heel veel beeldspraak in. Het aanroepen wordt dan een klein ritueel op zichzelf, en ik formuleer wat ik zeg dan ook veel nederiger. Ik heb het sowieso al niet voor de dwingende aanroepingen die je overal vindt tegenwoordig, en al zeker niet tegenover een specifieke godheid.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :)

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: za dec 14, 2013 10:53 pm 

Ik geloof persoonlijk in één grote energie, die nog mannelijke, nog vrouwelijk is, maar beiden tegelijkertijd. Ik roep dus geen individuele goden aan, maar één algemene energie, die ik de Grote Geest noem.

Bij mij is het aanroepen van deze grote energie begonnen bij het schrijven van een soort 'geloofsovertuiging'. Hierin staat hoe ik het goddelijke zie en hoe ik dit ervaar in mijn leven. Dit is gekomen na vele gebeden gericht aan de Grote Geest (die ik toen nog aansprak als God en Godin trouwens). Uit deze geloofsovertuiging heb ik dan de krachtigste termen gebruikt om te verwerken in mijn ritueel om de Grote Geest aan te roepen. Afhankelijk van welk ritueel ik doe, is deze aanroeping ook wat uitgebreider.

Op mijn altaar staan drie kaarsen die het goddelijke uitbeelden. Eén hele grote en twee kleinere links en rechts van deze grote. Tijdens mijn aanroeping staan de twee kleine voor het mannelijke en vrouwelijke aspect van de Grote Geest, terwijl de grote kaars het 'hele pakket' van energie voorstelt. Deze kaarsen steek ik aan tijdens mijn aanroeping. Voor mij zijn zij een focuspunt om me daarna op te concentreren tijdens een korte meditatie/gronding om de aanwezigheid van het goddelijke te ervaren binnen mijn cirkel.

Ik weet niet of dit duidelijk is, het komt wat ongestructureerd naar voren in mijn hoofd :)
Ik vind persoonlijk dat je veel moet uitproberen en datgene moet gebruiken dat voor jou goed aanvoelt, en waarbij jij de aanwezigheid van het goddelijke echt voelt. Gebruik gepubliceerde aanroepingen, verzin zelf eens wat ter plekke, etc en kijk wat voor jou het beste werkt. Het kan zeker geen kwaad om wat te proberen en jouw goddelijkheid te vragen om hulp bij hun aanroeping ;)

Geplaatst: ma dec 16, 2013 7:33 pm 

Bedankt voor jullie reacties, ik kan hier zeker iets mee!
Ik vind het mooi om te zien dat jullie verschillende benaderingen hebben, en dat ik me toch in allebei kan vinden :)
Wat ik zelf heb ervaren, is dat je alles kunt zien als één grote geest of een grote energie, maar dat je die energie ook kunt bekijken en ervaren in afzonderlijke delen.
Als ik mediteer, tracht ik me met het Al te verbinden, wat ik om een of andere reden toch als 'daarboven' blijf zien, en ook om verbonden te blijven met Moeder Aarde.
Vaak ervaar ik het, als ik dit doe, dus alsof ik verbonden ben met twee afzonderlijke krachten, maar het is ook als een geheel te zien, zoals Celf schreef.
Beide kanten vormen samen Grote Geest die in alles verblijft in mijn ogen.
De geest, de energie of de kracht die in alles is en waardoor alles verbonden wordt.

En wanneer je je in een ritueel op een bepaalde God of Godin richt, dan denk ik dat je je richt op een bepaald stukje van het grote geheel, de Grote Geest, het stukje dat juist dan, voor dat ritueel, belangrijk is voor jou.
Zelf zou ik dit ook altijd nederig doen, net als dat ik de elementen, waar ik me zeer vertrouwd bij voel (daarom haal ik ze telkens aan), altijd uitnodig en vráág te helpen, in plaats van ze dwingend op te roepen.
Dat laatste krijg ik een naar gevoel van respectloosheid bij als ik er over lees; ik zou echt nooit dwingend hogere machten laten komen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur