Het is nu ma jun 18, 2018 12:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Keeping Brigidh's Flame (en nog wat andere dingen)
Geplaatst: vr dec 20, 2013 12:10 am 

Over de jaren dat ik dit pad bewandeld heb, ben ik al zoekende bij verschillende pantheons terecht gekomen, waar zoals wel iedereen dat heeft, denk ik, ik door de ene god of godin al meer werd aangetrokken dan de andere. Een van de eerste pantheons dat mijn aandacht trok en het min of meer vast heeft weten te houden, is het Griekse. Het was het pantheon waar ik mijn reis mee begon, en als dusdanig heeft het nog steeds een speciale plek in mijn leven, al vereer ik het niet meer actief. Enkele goden zijn me echter bijgebleven op mijn pad, en tot deze dag voel ik hun aanwezigheid nog even sterk als toen.

Na het Griekse, kwam het Keltische pantheon. Het trok mijn aandacht op ongeveer dezelfde manier, door de mythologie en de beschaving die deze goden vereerde, maar de aantrekkingskracht was minder sterk. Twee godheden hadden echter een heel grote invloed op me, namelijk de Morrigan en Brigidh.

En na het Keltische kwam het Noordse op mijn deur kloppen. Ik opende die deur voor Thor, niet echt met de bedoeling de rest van het pantheon ook te gaan vereren, maar zoals iemand op Tumblr het treffend verwoordde: "Je laat een enkele god van dit pantheon binnen, en voor je het goed en wel beseft duwt het hele pantheon je uit de deur, gooien ze je over hun schouder en lopen ze met jou de wildernis in." En zo voelt het ook. Het voelt als thuiskomen, alsof ik eindelijk de plek heb gevonden waar ik naar zocht.

Maar Brigidh blijft me bij, sterker dan welke andere godheid dan ook. Ze lijkt overal te zijn, in de roep van de vogels, de stralen van de zon die hun best doen toch een beetje warmte te geven, de vlammen van de haard. Zij is mijn Godin.

Vorige maand kwam iemand op Tumblr met het idee om een maandelijkse dag voor Brigidh vast te zetten, op de 19de. Deze dag is Flamekeeping, het houden van een vlam of vuur dat aan Brigidh gewijd is. Fantastisch idee, vond ik, en dus heb ik de gewoonte ook op me genomen.
Vandaag was mijn tweede Flamekeeping. Ik had echter geen kaarsen tot mijn beschikking (en dus ook geen vuur), maar ik heb wat drakenbloedwierook aangestoken en een halsketting gemaakt ter ere van haar. Ik zal er eens een foto van uploaden als mijn camera beslist om weer te werken. :)

Ik ben echt heel blij dat ik deze gewoonte heb opgenomen. Het voelt fantastisch om een godheid die zo veel invloed op me heeft te eren, en dat wou ik even delen met jullie. :)
Zijn er anderen die iets soortgelijks doen? Voor andere godheden, of naamloze natuurkrachten? Wat zijn jullie gedachten?

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Berichttitel: Re: Keeping Brigidh's Flame (en nog wat andere dingen)
Geplaatst: vr dec 20, 2013 8:07 am 

Klinkt echt heel erg leuk! Misschien ga ik ook maar eens zoiets doen :) Ik heb nog geen flauw idee hoe of wanneer, maar bij mij zal het waarschijnlijk Loki worden, hij is echt degene die (tot nu toe) de meeste aantrekkingskracht op me heeft. :)
Hmm... Bedankt voor het idee Ide! Hier ga ik echt een keer serieus over nadenken :)

Geplaatst: vr jul 25, 2014 2:28 am 

Wat een gaaf idee!

Ik heb dit heel erg met Freya, zij heeft Noorse boskatten bij haar dus dit trok mij al aan. Toen mijn katten (ook Noren ;) ) vermist waren heb ik me tot haar gericht en gebeden. Twee dagen later waren mijn katten weer veilig thuis.

Dit soort ervaringen zijn fijn om mee te maken en te delen :)

Geplaatst: za jul 26, 2014 10:09 pm 

Wauw wat een geweldig idee! Ik zal daar ook over nadenken, zelf ben ik nu bezig met de odinani pantheon maar omdat dat voor het grootste gedeelte verloren info is meng ik het met de yoruba pantheon. Ik weet niet wat het is maar ik zie en voel Yemanja overal, en dan is Lugh er ook nog van het keltisch pantheon, die ik overal in herken. Ik wil daarna met de germaanse pantheon aan de slag ivm met respect voor de goden op wiens grond ik leef.

Geplaatst: zo jul 27, 2014 11:45 am 

Op het moment hou ik me niet echt bezig met de verschillende pantheons, ik vereer de godheid meer in de vorm van een alomvattende energie... of zoiets vaags.

Desalniettemin staat er bij mij een beeldje van Dionysos, de god die vat op mij kreeg nadat mijn docent klassieke talen op een middag in Griekenland in het theater gewijd aan Dionysos drie uur lang in de brandende zon heeft staan vertellen over deze god... misschien zou ik maandelijks een glas wijn op hem moeten drinken :)

Geplaatst: zo jul 27, 2014 2:41 pm 

Goden zijn door mensen bedacht om bepaalde idealen die ze in hun leven wilde roepen te verkrijgen.
Bij het aanroepen van een bepaald personage tap ik dus in op de energiestroom van een bepaalde uitwerking van een doel. Eigenlijk zie ik alle goden als kwaliteiten die een mens graag zou willen bezitten. De god godin of personage waar men zich bij thuis voelt komen is voor mijn mening een herkenning van het zelf en de innerlijke wens.
Er word vaak een offer gedaan om er iets voor terug te krijgen.
Eigenlijk is dat precies hoe het universum werkt: Zend uit, en je zal ontvangen.
Als iemand het prettig of handig vind om daar symbolische goden voor te kiezen.. Bless.

Ik zelf heb geen goden nodig.
Ik zie alles als een samenvattend geheel.

Geplaatst: vr aug 01, 2014 10:31 am 

Nou et ligt er puur aan of je goden als representaties ziet of als echte wezens. Ik ben pantheistisch, monotheistisch en polytheistisch. Dus ik zie ze als echte wezens, die allemaal een gedeelte zijn van een grote kracht die zich graag verdeeld in een god en godin.

Ik denk dat ze net zo echt zijn als mensen, maar dan gewoon anders.

Geplaatst: vr aug 01, 2014 12:41 pm 

Mijn idee van de god/godin is polair. Ze bevatten beide iets van elkaar (denk aan yin-yang). Het aanroepen van goden uit een bepaald pantheon is voor mij een manier om aspecten aan te roepen van diezelfde god en godin.

Ik heb zelf wel wat met het keltische pantheon, maar ik roep de godin en god eigenlijk alleen maar aan als de drievoudige godin, en de eiken koning, of de gehoornde god. En de god en godin van de zon en maan.

Persoonlijk vind ik het lastig dat er bij een pantheon ook een zekere vermenselijking van de goden hoort, en dat is niet hoe ik ze zie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur