Het is nu zo dec 16, 2018 8:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Als hekserij geen religie is
Geplaatst: wo okt 22, 2014 8:23 pm 

In Nederland kennen we een scheiding van kerk en staat. Dat houdt in dat de staat in principe godsdienst neutraal behoort te zijn (al is het koningshuis Nederlands Hervormd en heeft die kerk een flinke lepel in de pap). Het houdt in dat een religieuze handeling zoals een doop, huwelijk of uitvaart geen enkele juridische waarde heeft en altijd gecombineerd dient te worden met een extra wettelijke handeling. Priesters, predikers, imams, raijnen en heksen zijn voor de wet geen speciale personen, en ontlenen aan hun ambt geen enkel voordeel, en kerkgenootschappen hebben altijd een juridische vorm nodig om wettelijk te kunnen bestaan. De meeste kerkgenootschappen zijn een stichting. Maar hoe dat met grote spelers als de katholieke kerk zit weet ik eigenlijk niet. Misschien zijn ze wel een BV?

Geplaatst: do okt 23, 2014 1:48 pm 

Er is zelfs geen officiele religie status in NL. Iedereen mag een religie oprichten, of dat nou een religie is zoals de maatschappij die erkent of niet. Wat lastig is, omdat er wel bepaalde rechten toegekend wordt aan volgers van een religie. Op zich ook weer heel eerlijk, dat iedereen religieuze traditie mag claimen, maar daar komt natuurlijk ook weer een opening voor misbruik mee.

Religies organiseren zich soms ook in verenigingen, die zijn gratis op te richten ;) Op zich misschien een leuk idee voor covens die zich publiek opstellen.

Geplaatst: do okt 23, 2014 11:06 pm 

Nih schreef:
Religies organiseren zich soms ook in verenigingen, die zijn gratis op te richten ;)
Of in religieuze genootschappen en dergelijke sektes ;)

Als hekserij geen religie is? Dan is het altijd wel iets spiritueels. Uit spiritualiteit komt naar mijn idee religie en geloof voort. Religie hoeft niet altijd geloof te omvatten of andersom. In die laatste twee dingen voel ikzelf duidelijke een verschil. Ik denk wel dat een heks religieus en/ of gelovig kan zijn, dat is puur een eigen keuze of een eigen gevoel. Maar dan kies je een religie buiten of in betrekking tot het hekszijnde om, eentje die dus waarschijnlijk tot betrekking heeft op de levensweg van de heks zelf?
Hee, dan zie ik hekserij dus inderdaad als een levensweg!

Geplaatst: ma jan 05, 2015 2:12 pm 

Thjazi schreef:
Zou het voor de Nederlandse rechtbank een godsdienst zijn? En voor andere rechtbanken?

Ik neem aan van wel. Ik heb geleerd op het MBO (niet als onderdeel van mijn opleiding, maar gewoon als algemeen geldende regel) dat als je een hoofddeksel draagt vanuit relgieus/godsdienstig oogpunt, dan mag dat. Terwijl als je een hoofddeksel op hebt gewoon omdat het stoer is of omdat je het lekker vindt zitten, dan mag het niet. En dat is dus heel algemeen. Dus als ik een hoed opzet in de klas en ik zeg dat het van mijn geloof moet, dan mag ik hem ophouden. Zo werkt dat kennelijk. Dus als dat op school/college zo geldt, dan zie ik niet waarom dat ineens anders zou zijn voor de Nederlandse rechtbank. Jij doet/draagt iets vanuit godsdienstig oogpunt en that's all they need to know.

Hoe dat in andere rechtbanken zit weet ik niet. Het hangt denk ik af van de geldende (grond)wet. In hoeverre zijn godsdienst en staat in dat specifieke land gescheiden?

Geplaatst: di jan 06, 2015 1:00 pm 

Als hekserij geen religie is onder welk kopje moet het dan staan?

Voor mij is hekserij een levensbeschouwing, dus de manier waarop iemand over het leven denkt; wat hij belangrijk vindt. Een levensbeschouwing kan ook een minder rationele basis hebben en dan lijkt het op ergens in geloven.
Voor mij is dat de natuurreligie. Wat ik geloof is dat alle elementen zijn energie heeft. En dat alles bestaat uit een lichte kant en een donkere kant. Dat we met onze eigen innerlijke kracht en energie dingen kunnen doen (surfen op energie, geluid -en licht, golven) die we moeilijk met ons verstand kunnen bevatten. Dat we hiermee kunnen communiceren met alle levende en voor de meesten met het blote oog onzichtbare wezens. Het geneeskrachtige (kruiden) uit de natuur wekt mijn interesse. Maar als het nodig is raadpleeg ik een arts.

In veel berichten hier lees ik dat mensen hekserij als een levenswijze zien, dat heb ik niet. Want ik handel niet bij alles met een soort ceremonie wat ik geloof en laat het ook niet aan de buitenwereld zien.

Mensen die hetzelfde geloven hebben allerlei theorieën en regels bedacht om zich gericht bezig te kunnen houden met het geloof.
Dat is dan de religie. Gerald Gardner (1884-1964) wordt beschouwd als de grondlegger van de Wicca; de natuurreligie en heksenvaardigheden gegoten in een religie.

Dat was het voor zover. Groetjes, Esme.

Laatst bijgewerkt door Esme op di jan 06, 2015 4:01 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Geplaatst: di jan 06, 2015 3:51 pm 

Ik denk dat je hier een interessant punt aanhaalt, Esme...

Voor mij staat vast dat wicca een religie is.

Maar is hekserij ook een religie?

Sowieso mist hekserij zoiets als een "grondbeginsel", een vastlegging van waarin geloofd wordt. Hekserij is een enorm breed begrip. Het lijkt mij haast eerder nog een kunstvorm dan een religie... in de kunsten wordt gecreëerd, bijvoorbeeld schilderijen of een dans... dat gebeurt met hekserij feitelijk ook, je creëert iets in de werkelijkheid, je werkt niet met verf maar met energieën...

Geplaatst: di jan 06, 2015 4:10 pm 

Esme schreef:
...ergens in geloven. Voor mij is dat de natuurreligie.
Zoals het genoemd wordt lijkt het alsof het een religie is, alleen zoals jij zegt, zonder vastlegging waarin geloofd wordt.

Dat wat ik geloof gaat ver terug naar mijn voorouders in het aloude Indië. Toen ze nog één waren met de natuur en de kunde doorgegeven werd van generatie op generatie.

Geplaatst: zo mei 01, 2016 6:04 pm 

Cecilia schreef:

Sowieso mist hekserij zoiets als een "grondbeginsel", een vastlegging van waarin geloofd wordt. Hekserij is een enorm breed begrip. Het lijkt mij haast eerder nog een kunstvorm dan een religie... in de kunsten wordt gecreëerd, bijvoorbeeld schilderijen of een dans... dat gebeurt met hekserij feitelijk ook, je creëert iets in de werkelijkheid, je werkt niet met verf maar met energieën...

Als wicca een religie is, dan zal ik zeggen; wicca = heks (in het Portugees). Vertaal het maar! :mrgreen:

Zo zie je maar hoe verwarrend taal soms is. Laat taal ons geen barrière zijn!

In Arabische landen hadden christenen het moeilijk door (uiteraard weer) de 'vredelievende' islamieten, omdat zij verbieden dat christenen Allah aanbidden. Terwijl er daar geen ander woord voor God dan Allah bestaat/ bestond. Dat verbod bewijst weer hen doortraptheid :roll:

Wat is eigenlijk religie? Wanneer is religie, een religie? Sommige zijn "van mening" over een religie, of zij het als religie beschouwen of niet. Ik denk zelf dat religie niet een vaststaand iets is, maar meer een stroming onder de mensen van spiritueel belang. Ik denk dat een groep mensen die zich heks voelen, dit praktiseren en een bepaalde stroming in opwekken, tot een religie kunnen vormen. Zo is Wicca inderdaad een stroming, net zoals het christendom ook een stroming is en vele andere spirituele stromingen (van grote tot kleine religies).

Geplaatst: vr sep 22, 2017 10:18 am 

Cecilia schreef:

Mee eens. Hekserij is niet een religie an sich, maar de verschillende stromingen daar binnen, zoals Wicca, zijn dat m.i. wel. Natuurlijk kun je het wel veralgemeniseren in de volksmond: "ik ben heks" volstaat dan om je religie te omschrijven. Anderen doen dat ook. Ik bedoel: hoe vaak hoor je een christelijk persoon zeggen "ik ben protestant"? Meestal is het "ik ben christen" (protestant komt dan hooguit daarna, als gevraagd wordt welke stroming). Terwijl het christendom ook erg breed is. Dus voor hekserijk kan dat ook gewoon in de volksmond. Maar in formele kringen zou ik inderdaad me toeleggen op de specifieke stroming, zoals Wicca of Druïdisme of welke andere stroming dan ook.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur