Cecilia schreef:
Ik denk dat je hier een interessant punt aanhaalt, Esme...
Voor mij staat vast dat wicca een religie is.
Maar is hekserij ook een religie?
Sowieso mist hekserij zoiets als een "grondbeginsel", een vastlegging van waarin geloofd wordt. Hekserij is een enorm breed begrip. Het lijkt mij haast eerder nog een kunstvorm dan een religie... in de kunsten wordt gecreëerd, bijvoorbeeld schilderijen of een dans... dat gebeurt met hekserij feitelijk ook, je creëert iets in de werkelijkheid, je werkt niet met verf maar met energieën...
Als wicca een religie is, dan zal ik zeggen; wicca = heks (in het Portugees). Vertaal het maar!

Zo zie je maar hoe verwarrend taal soms is. Laat taal ons geen barrière zijn!
In Arabische landen hadden christenen het moeilijk door (uiteraard weer) de 'vredelievende' islamieten, omdat zij verbieden dat christenen Allah aanbidden. Terwijl er daar geen ander woord voor God dan Allah bestaat/ bestond. Dat verbod bewijst weer hen doortraptheid

Wat is eigenlijk religie? Wanneer is religie, een religie? Sommige zijn "van mening" over een religie, of zij het als religie beschouwen of niet. Ik denk zelf dat religie niet een vaststaand iets is, maar meer een stroming onder de mensen van spiritueel belang. Ik denk dat een groep mensen die zich heks voelen, dit praktiseren en een bepaalde stroming in opwekken, tot een religie kunnen vormen. Zo is Wicca inderdaad een stroming, net zoals het christendom ook een stroming is en vele andere spirituele stromingen (van grote tot kleine religies).