Het is nu ma sep 24, 2018 2:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: Avalonian Traditie
Geplaatst: vr jul 10, 2009 2:30 pm 

---Origineel geplaatst door: Vleermuis---
Ik vind de traditie die in het boek van Marion Bradley is beschreven erg mooi, maar wist niet dat het ook een echte traditie was. Dacht dat ze meerdere tradities had bestudeerd.

.

De traditie in het verhaal van Marion Bradley is pure fantasie.
Mooi en inspirerend maar helemaal in het brein van de schrijfster ontstaan.

Het verbaast mij wel een beetje dat er nu blijkbaar tradities zijn ontstaan gebaseerd op dat boek.

Ga jij de opleiding doen in de tempel in Hillegom Luana Maere, of ergens anders?

Geplaatst: vr jul 10, 2009 7:36 pm 

@ Zia nou nee zeker niet in Hillegom. Ik wil geen cursus waar alleen vrouwen in de groep mogen namelijk. En ik ken het verder niet persoonlijk maar ik voel me daar niet goed bij, bij die hele organisatie niet. Dus die optie viel mij al heel gauw af. Ik ga het in Leiden volgen. Bij iemand die wel echt Priesteres van Avalon is.

En trouwens, ik zou eerder zeggen dat de boeken gebaseerd zijn op de traditie zelf... Het is geen fictie, de traditie is een van de oudste vormen van 'hekserij' namelijk. Lees eens over de tijd van Avalon, de geschiedenis, de oorsprong van de 'Kelten'.

Los daarvan houd de traditie geen Book of Shadows bij, alles wordt mondeling overgedragen, dus er is weinig van bewaard gebleven op schrift. Dus het is niet zo gek dat er weinig van terug te vinden is. Tegenwoordig wordt er wel een soort Book of Shadows bijgehouden, maar nog steeds heeft de voorkeur mondelinge overdracht.

Geplaatst: za jul 11, 2009 10:22 am 

Het is natuurlijk geweldig om in een mythe van een geheimzinnige in het geheim doorgegeven traditie te geloven. Ontzettend veel magische ordes en ' geheime' genoorschappen claimen een dergelijke oorsprong. Dat geeft immers heel wat meer cachet aan je club, dan als je gewoon eerlijk zegt dat je zelf iets in elkaar geknutseld hebt. Rozenkruizers, vrijmetselarij, wicca ze hanteren allemaal dezelfde ' truc' van een geheimsinnige mythische oorsprong.
Maar diverse serieuze onderzoekers hebben nooit enig bewijs hier voor kunnen vinden. Lees bv The triumph of the Moon van Ronald Hutton maar eens.

In de boeken in de literatuurlijst van Bradley zal je dan ook geen enkele beschrijving van een priesteressen orde in Avalon tegenkomen.
Zij heeft gewoon heel knap allerlei thema's uit Keltische mythen en verhalen in elkaar geweven en daar is een prachtig boek uit voortgekomen.

Het hele idee dat de Arthurlegende in de buurt van Avalon heeft plaatsgevonden is fictie.Hoogstwaarschijnlijk is de figuur Arthur ook al een samenvoegsel van verschillende personages, een literair figuur dus en niet historisch. En dan zijn er nog tig andere theorien over wie Arthur was en waar in Engeland hij geleefd zou kunnen hebben.

Wat niet wegneemt dat Glastonbury een heel bijzondere plaats is, waar een speciale energie hangt. Als die er niet al van oudsher hing (omdat het wel een oude krachtplaats is), dan is die er in ieder geval in de loop der jaren door 'Avalon zoekers' opgebouwd.

Wat ik hier allemaal schrijf neemt ook niet weg dat de tradities die dergelijke mythes hanteren, heel waardevol kunnen zijn. Kijk eens naar wicca hoeveel mensen daar niet door geinspireerd worden en voor wie het een zeer waardevolle zingevende religie is.

Ik wil dan ook geen enkel waardeoordeel geven over de inhoud van de Avalonian traditie, daar weet ik niets van en ik ga er maar vanuit dat als het een groeiende traditie is, dat het mensen weet te bieden waar ze naar op zoek zijn.

Geplaatst: za jul 11, 2009 10:27 am 

---Origineel geplaatst door: Luana Meare---
@ Zia nou nee zeker niet in Hillegom. Ik wil geen cursus waar alleen vrouwen in de groep mogen namelijk. En ik ken het verder niet persoonlijk maar ik voel me daar niet goed bij, bij die hele organisatie niet. Dus die optie viel mij al heel gauw af. Ik ga het in Leiden volgen. Bij iemand die wel echt Priesteres van Avalon is.

Volgens mij werden er vroeger wel ook mannen toegelaten bij de tempel in Hillegom. Is dat nu veranderd?

Sandra Warmerdam, de oprichtster van de tempel, is ook in Glastonbury ingewijd tot priesteres van Avalon. Dat lijkt mij minstens net zo 'echt' als het priesterschap van degene waar jij nu je opleiding gaat doen.

Geplaatst: za jul 11, 2009 10:39 am 

Nog even dit voordat er een verkeerde indruk ontstaat:

Een aantal jaar geleden heb ik Sandra Warmerdam ontmoet en was onder de indruk van haar persoonlijkheid. Een bijzonder prettig mens, met aardig wat in haar mars.
De tempel in Hillegom heb ik ook als een heel bijzondere krachtplek ervaren, waar de aanwezigheid van De Godin bijna tastbaar is.

Geplaatst: za jul 11, 2009 3:13 pm 

Ik heb de info doorgelezen over de Avalon - Kathy site zeg maar (ben ff de naam kwijt). Ik kan me wel wat voorstellen dat het je aantrekt hoor. Maar ik vind het zo duur, mag ik eerlijk zeggen toch?
Ik vind 800 pond echt veel geld om als eerstegraads ingewijd te worden. Ik weet natuurlijk niet wat je er allemaal voor krijgt, maar ik moest wel ff slikken van de prijzen.

Maar kan me jou aan de andere kant ook wel voorstellen: je zult vast een verbondenheid met jouw groep krijgen.

Iedereen moet gewoon doen waar hij/zij zich goed bij voelt. En als jij je er goed bij voelt, dan past het gewoon heel goed bij je.

Geplaatst: wo jul 15, 2009 1:50 pm 

Zo jongens zeg! Het gaat er toch helemaal niet om of er ooit een Avalon was en of er honderden jaren geleden ook al mensen waren die tot zo'n traditie behoren? Het gaat om de schoonheid van het verhaal en wat je daar van kunt leren. Niet om het verhaal zelf. En is dat niet precies wat jullie beiden proberen te zeggen?

Geplaatst: vr aug 14, 2009 6:38 pm 

Oh dit is heel boeiend,ga me zeker verdiepen in deze materie,en zal de sites gaan bekijken!

Geplaatst: vr feb 11, 2011 3:11 pm 

Ohja ff ter info:

In Glastonbury ligt het graf van Koning Arthur. Hij zou ooit zijn verzorgt door Morgain toen hij gewond was geraakt in een veldslag. Mythe: De Heilige Graal is er verborgen (Rode Bron) en de doornstruik (op Wearyall Hill) die "ontsproot" uit de Pelgrimsstaf van Jozef van Arimatea staat er.

De streek "Somerset" waar Glastonbury in te vinden is enkele duizend jaren geleden overspoeld met water. Toen het water zich terug trok ontstond er een heuvelachtig gebied wat uit moerasland bestond. Toen Avalon genaamd. Bewoond door prehistorische volkeren. Tijdens de Romeinse overheersing werd Avalon (Appelen eiland) bewoond door Druïden, kinderen werden er naar toe gestuurd het Oude Geloof te leren en ingewijd te worden als DRUID/PRIESTERES. Met de komst van het Christendom vervaagde het Oude Geloof en "verdween" (in de Mist/Nevelen). Hekserij/Wicca gebruiken komen hier en daar overeen met het Oude Geloof.

Misschien klaart dit het een en ander op....

Liefs

[ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur