Het is nu wo aug 22, 2018 12:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: pessimisme
Geplaatst: vr jul 24, 2009 11:33 am 

Ikzelf zit ook weer een de duistere fase van mijn leven. Het weer en de berichten in de media spelen daar ook een rol in. Als gevoelsmens raak ik toch een beetje het optimisme in de wereld kwijt en als iedereen in je omgeving maar ruzie met elkaar blijft zoeken, kom je toch in een neerwaartse spiraal. Voor mij is het tijd om me weer tussen de kinderen te gaan begeven, want je kan van ze zeggen wat je wilt.....die kleine mensjes zien de wereld toch positiever dan de meeste volwassenen.

Geplaatst: za jul 25, 2009 2:24 pm 

In mijn omgeving zijn ook veel mensen pessimistisch. Ik zelf denk dat de wereld op dit moment (en misschien al langer) uit balans is. In mijn ogen is het allemaal erg extreem: de mexicaanse griep die de wereld lijkt te teisteren, de recessie. De media berichten hier volop over en het is weinig positief. Dat zal veel mensen ook raken.
Ik ben het ermee eens dat je bij jezelf moet beginnen met positieve veranderingen maar ik denk dat veel mensen niet weten hoe.

Geplaatst: za jul 25, 2009 3:36 pm 

Pessimisme, best een interessant onderwerp. Ik kan zelf soms ook pessimistisch zijn door van het slechtste uit te gaan en dan is het resultaat nooit erg. Hiermee moet je wel oppassen dat je niet alles door die bril gaat bekijken want wat is er dan nog zo mooi aan het leven. Ik kan verder over het onderwerp nog wel nadenken en dan denk ik dat de maatschappij het misschien wel uitlokt. Er wordt van mensen veel verwacht en vooral dat je verantwoordelijk bent voor je eigen gedrag. Hier moest ik even aan denken: J. Rigter (palet van de psychologie) geeft ook een stukje aan over depressie en huidige maatschappij. Ik vond dat hij een interessante kijk er op had. Het ging over waarom er heden ten dage veel mensen depressieve klachten hebben. Hij kaarte aan dat tegenwoordig veel terug wordt geleid naar dat iemand compleet verantwoordelijk is voor zijn eigen zaken en prestaties. Als er iets fout gaat is het (vaak) te danken aan jezelf. Er ligt een hoge druk op mensen. Vroeger werden er vaak andere voor aan gekeken of waren het de God(en) die ergens voor gezorgd hadden. Dat hebben wij tegenwoordig niet meer en dat legt veel bij ons zelf als mens. Waarschijnlijk een stukje bewustwording (ontwikkeling). Door het topic moest hier even aan denken en ben ik wellicht een beetje offtopic geraakt.

Bast

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur