Ook ik heb mij toen ik 18 werd zonder twijfel opgegeven als donor.
Ook door de reclamecampagnes, waar je mee om je oren geslagen wordt, het lijkt bijna of je een crimineel bent, als je geen donor wordt.
Ook bij mij heeft de twijfel toegeslagen. Door een aantal factoren.
ik vind het in eerste instantie geweldig, dat het mogelijk is. Ook al is het zo, zoals zilver zei, dat er mensen zijn, die over willen gaan, er zijn er ook genoeg die nog niet klaar zijn, en juist de kans krijgen om hun aardse leven af te maken, doordat ze een donororgaan krijgen.
Nadelig vind ik, dat je de rest van je leven vastzit aan allerlei medicatie, omdat het donororgaan anders afgestoten wordt. En wat ik griezelig vind, zijn verhalen van mensen die een donororgaan gekregen hebben. Dat hun smaak veranderde, lustten ze voor die tijd geen chocolade, ineens konden ze er niet vanaf blijven. Blijkt de donor een chocola-hollic geweest te zijn...
Wat mij laat zien, dat het niet alleen om een stuk lichaam gaat, maar dat je ziel wel degelijk in je lichaam besloten ligt.
Maar ja, als je dan verder gaat kijken: er zijn ook duizenden bloed-donoren. Dat is toch ook lichaamsvloeistof, waar je ziel in besloten ligt, tenminste, dat lijkt mij wel.
Aan de ene kant zou ik iemand willen redden, als mijn tijd gekomen is. Ik zou het iemand echt wel gunnen, zijn leven af te kunnen maken. Aan de andere kant zou ik het doodeng vinden, net of ik nog niet helemaal overleden ben. Alsof je vast blijft zitten, voor een deel, terwijl de rest al verder is.
En ook dat ik denk: wie krijgt mijn organen dan? Het feit dat je daar helemaal niets in te zeggen hebt, vind ik niet okee.
en wat ik een nog griezeliger idee vind: stel je voor, dat de doktoren besluiten, om mij te laten gaan, terwijl ze me zouden kunnen redden, omdat een 1 of andere rijke idioot met mijn organen matcht, en er heel veel geld voor overheeft. Niemand kan mij de garantie geven, dat dat niet gebeurt.
en weet je waar ik dan ook aan denk: Stel nou, dat IK degene ben, die een orgaan nodig heeft, wat dan? Heb je als donor zijnde meer recht op een orgaan, als niet donor?
lastige vragen allemaal, waar bijna geen antwoord op te vinden is.
Waar ik van baal, is dat in al die reclamecampanges geen aandacht wordt besteed aan dit soort aspecten. en dat je nergens informatie kunt vinden over het onderwerp. Tenminste, niet bij reguliere instanties, die vertellen je alleen maar, dat je het vooral wel moet doen.
Ik weet het dus nog steeds niet, ik vind het moeilijk moeilijk moeilijk.
Liefs en blessings, Lieke
|