Het is nu wo nov 14, 2018 3:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: machtsstructuren van geweld en onderdrukking in heidendo
Geplaatst: ma apr 23, 2012 10:53 pm 
Site Admin

Mijn beste Whitecrane, vergeef me, ik heb je bijbelteksten niet gelezen. 't Is een oud boek. Onze voorouders hier (uit grofweg dezelfde tijden) waren ook geen lieverdjes, er zijn door de eeuwen heen verschillende aanwijzingen voor mensenoffers, het ombrengen van krijgsgevangen, het laten sterven of ombrengen van ongewenste (want ziek, buitenechtelijk, verkeerde geslacht, whatever) (pasgeboren) kinderen.

Ja, ook in het paganisme komen machtsstructuren voor. Ook in de ongeorganiseerde (dus buiten Wicca, Druidisme, en what have you) vorm. Maar machtsstructuren zijn niet per definitie slecht. Vaak gaat het zelfs vanzelf, vooral in groepen. Leuk experiment: zet een groep onbekenden bij elkaar, en er gaat er vanzelf 1 zich als de leider gedragen. Zelfs als je ze geen doel geeft, alleen maar tijd met elkaar.

Liefs,

Kyra

Geplaatst: wo apr 25, 2012 2:30 am 

"machtsstructuren van geweld en onderdrukking zijn overal"
----------
"Leuk experiment: zet een groep onbekenden bij elkaar, en er gaat er vanzelf 1 zich als de leider gedragen. Zelfs als je ze geen doel geeft, alleen maar tijd met elkaar."
----------
"Structuren zijn grenzen gemaakt door mensen."
----------

De laatste tijd studeer ik sociologie, en ik heb nog nooit zo veel gevechten gehad met een leraar zoals nu.

Nee, ik geloof niet dat de mens sociaal is (bij natuur. Volgens mij dat hebben wij aangeleerd).
Ik denk dat we Individuen zijn. Alleen, "machtsstructuren" (voor mij) zijn sociale stereotypen.
Er zal toch altijd een leider, clown, zwaak, en vele volgelingen zijn want het is wat wordt verwacht.
Mensen zijn navolgers bij onbewust keuze. Zelfs van social patronen. Dus ook in paganism.

Geplaatst: di jun 12, 2012 2:23 am 

Ik sluit me aan bij Hebinoonanoko, en durf zelfs te stellen dat er geen discussie mogelijk is over de aanwezigheid van machtsstructuren in welk sociaal mechanisme dan ook (incl. alle religie).

(Anarchie, de beweging waarvan je zou kunnen verwachten dat deze zich tegen machtsstructuren keert is zelfs onderhevig aan machtsstructuren. In een klimaat waar sprake is van een macht, zou namelijk logischerwijs de macht dominant zijn over de afwezigheid van macht (anarchie), anarchie zou dus niet zo zeer een actieve beweging tegen de macht in zijn (dat zou macht vereisen)? -rant-rant-)

De teksten die ik het recentst heb gelezen gaan enerzijds over de symbolische orde - die in brede zin zou kunnen worden gezien als het discours waarin we terechtkomen bij onze eerste gewaarwording van de wereld om ons heen - en over Foucault's idee van macht/kennis (power/knowledge). Volgens deze route zou het onontkoombaar zijn dat wij meegaan in dit discours, en dus gaan denken in 'machten'.
Ook is er het idee dat we betekenis geven aan de wereld door tegenstellingen te creëren in onze labeling van de werkelijkheid (zwart/wit, donker/licht, dag/nacht, warm/koud), en Derrida voegt hier zelfs aan toe dat deze tegenstellingen nooit neutraal zijn en dat altijd één deel van de binaire oppositie dominant is (macht heeft).

Hier van uit gaande ( - op het moment wordt ik dood gegooid met deze stof), zit het begrip macht zo ingebed in onze collectieve geschiedenis als mens dat het onmogelijk wordt in andere termen te denken of te werk te gaan.
De eerste tekst die ik (3 jaar geleden) schreef voor mijn BOS gaat hier zelfs over, over de hiërarchie die voor de mens zo belangrijk lijkt telkens weer.

Om terug te komen op het punt van dit topic, tenslotte is macht geen garantie voor machtsmisbruik, denk ik dat het misbruik van macht als relatief kan worden gezien.
Verschrikkelijke wandaden zijn in de loop van de geschiedenis verheerlijkt, Menelaos was echt niet beter dan Hitler en laten we het erop houden dat er pauzen geweest zijn die er ook wat van konden.
De stelling van dit topic lijkt me dan toch nog redelijk voor de hand liggend, daar de wortels van het paganisme zich voor een deel op germaanse/keltische/vikingsafkomst beroepen en deze volken allemaal al bekend staan als barbaren sinds ik weet niet hoe lang.

Verder geloof ik dat moderne religie geen ander doel kan hebben dan het in stand houden of opnieuw vormen van archaïsche machtsstructuren die leiden tot verbeteringen voor de machthebbers en inleveren door onderdanen. Of dat nu is in de vorm van toelatingssom van honderden euro's of in de vorm van gewillige slachtoffers voor manipulatie.
Dit hier is misschien ook wel het belangrijkste argument dat ik voer om solitair wicca te bedrijven.

Er zit natuurlijk de keerzijde aan dat geen mens zich volledig kan afsluiten van invloeden van buitenaf (al wordt het geprobeerd). En dat dit voordelen kan hebben, het gaat tenslotte niet voor niets over een wetenschappelijke dialoog. En tenslotte komt de dominante partij altijd goed voor de dag, als Hitler had gewonnen hadden we nu allemaal Duits gepraat en in de geschiedenisboeken gelezen over de verschrikkelijke amerikanen die een atoombom op duizenden onschuldigen dropten in Japan.

Geplaatst: di jun 12, 2012 9:16 am 

Thjazi schreef:
daar de wortels van het paganisme zich voor een deel op germaanse/keltische/vikingsafkomst beroepen en deze volken allemaal al bekend staan als barbaren sinds ik weet niet hoe lang.

Deze pik ik er even uit. Dat deze volkeren bekend staan/gezien worden als barbaars, zegt nul komma nul over modern paganisme. Deze culturen waren niet 100% barbaars en modern paganisme is er geen 1 op 1 kopie van. Dat mensen zich tegenwoordig laten inspireren door de spirituele wijsheid en culturele rijkdom van deze volkeren, betekent niet dat ze het onderdrukken van anderen goedkeuren. Natuurlijk lopen er eigen-volk-eerst-pagans rond, maar het is niet een natuurlijk en automatisch gevolg van onze pagan bronnen.

Geplaatst: di jun 12, 2012 12:26 pm 

Sigrdrifa schreef:
Thjazi schreef:
daar de wortels van het paganisme zich voor een deel op germaanse/keltische/vikingsafkomst beroepen en deze volken allemaal al bekend staan als barbaren sinds ik weet niet hoe lang.

Deze pik ik er even uit. Dat deze volkeren bekend staan/gezien worden als barbaars, zegt nul komma nul over modern paganisme. Deze culturen waren niet 100% barbaars en modern paganisme is er geen 1 op 1 kopie van. Dat mensen zich tegenwoordig laten inspireren door de spirituele wijsheid en culturele rijkdom van deze volkeren, betekent niet dat ze het onderdrukken van anderen goedkeuren. Natuurlijk lopen er eigen-volk-eerst-pagans rond, maar het is niet een natuurlijk en automatisch gevolg van onze pagan bronnen.

Helemaal mee eens,
maar zoals we kijken naar het verleden van de kerk in de vorm van kruistochten en daar verbaasd over zijn, zouden we toch aangeleerd moeten zijn hier niet over verbaasd te zijn wanneer het over paganisme gaat.
Zegmaar, het idee dat ze barbaren zijn is ons in de geschiedenis zo lang ingewreven, we zouden er niet van op moeten kijken dat zij verschrikkelijke of nog veel erger dingen dan de kerk doen/hebben gedaan.
Dat merkte ik op omdat ik een ondertoon van verbazing las in de opening van dit topic (misschien onterecht). Terwijl juist het 'misbruik' van macht door de stereotypisch woeste en 'andere' pagan minder onverwacht zou moeten zijn dan eenzelfde misbruik door de 'gevestigde' instellingen zoals de kerk.

Ook denk ik wel dat dit eigen-volk-eerst-paganisme een gevolg is van de bron, maar inderdaad niet in de zin dat die bron voor iedereen dezelfde gevolgen heeft. Waar mensen zich door middel van literatuur een identiteit eigen maken volgen natuurlijk 'extremisten'.

Geplaatst: di jun 12, 2012 6:44 pm 

Thjazi schreef:
Ook denk ik wel dat dit eigen-volk-eerst-paganisme een gevolg is van de bron, maar inderdaad niet in de zin dat die bron voor iedereen dezelfde gevolgen heeft. Waar mensen zich door middel van literatuur een identiteit eigen maken volgen natuurlijk 'extremisten'.

Om maar een voorbeeld te noemen: er bestaan extreem xenofobische asatruar die hun gedrag rationaliseren door selectief te citeren uit de Havamal.

Geplaatst: wo jun 13, 2012 7:00 pm 

Mag ik jullie erop wijzen dat de term barbaren, niets anders zei dan: niet romeins. En diegene die die cultuur willen doen herleven, kunnen dit niet. Doodsimpel omdat alles interpretatie is en niets waarheid. Misschien dat oorsterse bewegingen, die ook volgens oude tradities bewegen, nog enigzins oud zijn. Alle paganisten zijn aan het laag-fruit-pakken.

Geplaatst: wo jun 13, 2012 7:18 pm 

Neo-Paganisme is vaak een geromantiseerde revisionisme van de Gouden Eeuw der Heidenen, eigenlijk een veredelde vorm van Re-enactment. Voor levende tradities moet je inderdaad in de derde wereld zijn. Krampachtig vasthouden of teruggrijpen op vermeende Oude Religies is romanticisme.

Geplaatst: wo jun 13, 2012 9:29 pm 

whitecrane schreef:
Neo-Paganisme is vaak een geromantiseerde revisionisme van de Gouden Eeuw der Heidenen, eigenlijk een veredelde vorm van Re-enactment.

Bij mensen die geloof en handelen historisch proberen te onderbouwen doorgaans wel ja. Maar ik mag hopen dat elke moderne pagan zich ervan bewust is dat zijn geloof een dergelijke (validerende?) onderbouwing niet nodig heeft, als dit geloof diep genoeg in hemzelf zit.

Geplaatst: wo jun 13, 2012 10:12 pm 

Sigrdrifa schreef:
Bij mensen die geloof en handelen historisch proberen te onderbouwen doorgaans wel ja. Maar ik mag hopen dat elke moderne pagan zich ervan bewust is dat zijn geloof een dergelijke (validerende?) onderbouwing niet nodig heeft, als dit geloof diep genoeg in hemzelf zit.

Neee, als je gelooft is dat juist het mooie!
In mijn eigen opvatting is het dan wel weer zo dat alles wat je doet in zekere mate een onderbouwing nodig heeft. Maar dat kan dat sterke gevoel of geloof ook zijn toch?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur