Het is nu zo okt 21, 2018 3:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Na de dood
Geplaatst: zo aug 19, 2012 8:05 pm 

waarom bang om dood te gaan? we gaan toch allemaal uiteindelijk. En ja ik heb(zeker toen ik wat jonger was heel veel over nagedacht over dood gaan, maar goe das weer een ander verhaal) maar weet je ik geniet nu van het leven 8-) en ben er dus helemaal nie mee bezig omdat het geen prioriteit heeft, is nie relevant.

Geplaatst: zo aug 19, 2012 8:13 pm 

Ik weet ook niet precies waar dat vandaan kwam. Ik denk gewoon het idee dood, weg, en dan? Een hele lange slaap waar je niet meer uit wakker word, 1 groot zwart gat, tussen het deel voordat je geboren word en dood gaat. Want wie zegt waar je daarvoor was, of dus na je dood. Ik had er hele verre gedachten in :P

Ja zo kan je er ook naar kijken. Je bent er nu en waarom je zorgen maken over iets dat sowieso ooit komt.

Days turn to years, the clock ticks on...

Geplaatst: di aug 21, 2012 8:59 pm 

Ja, klopt wel wat jullie zeggen; we zullen het nooit zeker weten en we leven in het nu.
Maar, iedereen denkt er heus wel eens over na, ik niet uitgezonderd.

Ik denk wel dat er 'iets' is. Ik heb nog nooit overledenen gezien als 'geest' ofzo. Maar soms heb ik wel het gevoel dat ze er zijn en dat ze met me meeleven. Ik heb hier geen bewijs voor, dus helemaal 100% zeker ben ik niet.
De gedachten van reïncarnatie ligt mij ook wel.
Ik denk sowieso dat we op een bepaalde manier blijven/terugkomen om anderen te helpen. Als er bijvoorbeeld bepaalde lessen niet geleerd zijn, dat je nog terugkomt in een nieuw leven waarin je die les misschien wel leert.
Of dat je als overledene, je familie kan bijstaan en net even een duwtje in de rug kan geven.

Zoals ik al zei, 100% zeker weet ik niet, maar het lijkt mij een mooie gedachten.

"Wat als je nou een keuze hebt gemaakt waar je niet blij mee bent?" - "Dan moet je proberen die keus te herstellen." - "Maar wat als je het niet meer kunt herstellen?" - "Dan zul je er mee moeten leren leven."

Geplaatst: di aug 21, 2012 10:10 pm 

Tja, het blijft toch een lastige...
Maar ik blijf toch bij mijn eerste gedachte

Geplaatst: wo aug 22, 2012 9:13 am 

Ik geloof dat na je dood, je ziel en "geest" het stoffelijk lichaam verlaat. De geest is een afdruk van wie jij was in je leven. In de meeste gevallen zal die verder groeien en door blijven gaan, wetende dat je bent overleden. Sommige van deze geesten blijven hangen rond een plek die belangrijk voor ze was, of de plek waar ze zijn gestorven. Je ziel gaat verder en verblijft bij iets wat ik de bron noem, de plek waar iedere ziel terecht komt tussen twee levens in. Deze plek bestaat tussen alle dimensies en werelden in. Wanneer je ziel klaar is om door te gaan naar het volgende leven, zal die reïncarneren in een nieuw lichaam. In veel gevallen zal dit menselijk zijn.

Geplaatst: vr aug 24, 2012 11:06 am 

Ik geloof niet in een scheiding van lichaam en geest. Ik geloof dat wij enkel onze geest zijn en ons lichaam de fysieke manifestatie is van onze geest. Ons lichaam is dus onze geest.
M.a.w. mijn geest lost dus op als ik sterf. Met elk deel van mijn lichaam dat verdwijnt, verdwijnt ook een stukje van mijn geest en gaat terug op in het grotere geheel door weer in iets anders te worden opgenomen. Een beetje natuurkunde e.d. dus.

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: vr aug 24, 2012 9:05 pm 

En dan kom je bij de vraag: wat is het ´ik´? Wat verdwijnt, lost op met de dood, en wat gaat verder, neem je mee? Ik herken wel wat van mijn visie in hoe Muireann het hierboven beschrijft, al mis ik in het verhaal nog de ziel.

Geplaatst: za aug 25, 2012 8:23 am 

'Ik' is volgens mij een concept dat we hebben ontwikkeld rond de ijstijd fzo. Freud en Jung hebben hier heel interessante dingen over geschreven.

Zelf geloof ik dat 'ik' enkel in mijn hoofd bestaat. En mijn hersenen zijn mijn bewustzijn. Zijn mijn hersenen er niet meer dan denk ik niet dat ik lichamelijk nog in staat ben om dingen te voelen, ook geen emoties! Mijn lichaam is gewoon een manifestatie van mijn ziel. Sommige mensen zeggen dat er niets is naast het lichaam, ik ben van mening dat er gewoon niets is naast je ziel. Je ziel is je lichaam. Als je dus sterft gaat een deel van de energie die je ziel vormt op in de 'lucht'. Dat is wat mensen soms bedoelen als ze zeggen: die persoon ziet er niet meer hetzelfde uit. Dat is je levensenergie die terug opgenomen is in het geheel. Dan wordt je bijvoorbeeld begraven. Je lichaam zal 'rotten'. Dat zijn eigenlijk combinaties van de krachten van de natuur en bacteriën. Dus dat deel van je energie dat lichamelijk gemanifesteerd is, wordt opgenomen door die bacteriën. Stel, er groeit een plant boven jou, dan zal jouw energie ook overgaan in die plant, omdat die zich voedt op jou. En zo krijgen ook de wormen en de rest een deel van je.

Even terug naar die plant: die neemt energie van je op, omdat ze zich op jou voedt (en ook op duizenden andere organismen in de grond). Je 'reïncarneert' dus een stuk in een plant. Die plant wordt dan gegeten door een rups die op een dag een vlinder wordt. De vlinder wordt gegeten door een vogel, die weer gegeten wordt door een kat. En zo gaat jouw energie op in 'het grotere geheel'.

Pfff, wat is dit verdomd moeilijk om uit te leggen XD Maar het komt een beetje neer op 'the circle of life' eigenlijk. Je mist dus eigenlijk niet de ziel in mijn verhaal, daar de ziel gewoon het lichaam is...

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: za aug 25, 2012 6:33 pm 

Dus jij denkt eigenlijk dat er niks is, behalve de kringloop van het leven. Wat er du voor zorgt dat er niks van jou overblijft.

Maar als je het zo zegt, dan heb je ook geen scheiding tussen de ziel en het lichaam. Dus dan heb je alleen maar je lichaam.

Ik zelf geloof dat je lichaam hier blijft en dat je die dan terug geeft aan de aarde, ik heb alleen niet echt een scheiding tussen de ziel en de geest. Op de een of andere manier zien die er voor mij hetzelfde uit (er zijn waarschijnlijk wel verschillen, maar daar heb ik me nooit zo in verdiept).

Het 'ik' zit volgens mij dus in de ziel en dat gaat dan verder naar een reïncarnatie, tot dat die genoeg heeft geleerd zal maar zeggen. En dan mag je ziel dus ergens rusten. Zo'n idee heb ik erover

Geplaatst: za aug 25, 2012 10:22 pm 

Het onderscheid dat ik tussen ziel en geest maak is als volgt: De geest is de levenskracht, de energie die na mijn lichamelijke dood terugkeert naar een enorme bron. Echt de Heilige Geest dus, sterven wordt niet voor niet ´de geest geven´ genoemd. De ziel is het onstoffelijke ik, de kern van mij, het stukje dat straks geboren gaat worden in een nieuw lichaam. Ik merk dat deze verdeling tussen de verschillende begrippen ook veel in literatuur gebruikt wordt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur