Die bedoel ik inderdaad.
Heel kort gezegd, eerst het besef dat ik (en mijn lief ook) onderdeel uitmaakte van die negatieve "howl back", daarna het gezamenlijk losbreken daarvan en hierdoor het ervaren van de menstruatie van mijn lief als zegen ipv vloek, als een ontzettend sterke en creatieve kracht. De enige vorm van bloedmagie die goed is, wat ons betreft. Ze heeft nu ook vrijwel geen klachten meer tijdens de menstruatie en voelt deze in de dagen ervoor heel sterk aankomen en kijkt er dan zelfs naar uit. Geen pijn en chagrijn meer, maar een krachtige, creatieve, seksuele vrouw.
Ik zie nu ook die "howl back" om me heen, hoe zelfs vrouwen elkaar onderdrukken en bang zijn voor hun innerlijke maan-kracht (hoogstandje van psychologische oorlogsvoering van de kerk). Hoe zelfs vrouwengroepen nog de matriarchale angst blijven herhalen. Hoe zelfs binnen de hekserij, die over het algemeen toch vrouw-gericht en vrouw-positief is, die onderdrukking gewoon doorgaat.
Mijn lief zit nog midden in het avontuur (en daarmee ik ook), en groeit nog met elke menstruatie. Hiervoor moest ik haar steunen en ontzien met elke menstruatie, nu help ik haar alleen nog bij het proces (coaching, zeg maan) en ook dat wordt steeds minder, want hoe meer ze groeit hoe meer haar creatieve kracht bovenkomt en dus het proces verder zelf vorm kan geven.
Mijn leven is dus letterlijk veranderd, doordat ik niet meer een aantal dagen per maand op mijn tenen hoef te lopen, maar mag genieten van haar kracht en creativiteit en van wilde bloederige seks

We zijn nu ook verder aan het kijken, hoe we andere hiermee misschien ook verder kunnen helpen en hun menstruatie van ongesteldheid naar maanstonde kunnen omvormen.
En ja, dit is het korte antwoord. Misschien had ik een waarschuwing erbij moeten zetten