Het is nu za dec 15, 2018 4:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ik ga dood
Geplaatst: di apr 14, 2015 12:54 am 

Eerst was leegte. Geen tijd en ruimte, materie noch bestaan. Het absolute nulpunt.
Maar ergens vanuit het niets, kwam er toch iets. Vanuit het mysterie kwam er energie.
Plots was het begin der tijden. In een lichtflits kwam tijd en ruimte, en het oneindige
universum was heter dan het vuur van de brandende zon.
Het universum verkoelde en begon als een soep te klonteren, er ontstonden sterren en
planeten. En er kwam ruimte, wild en woest, maar uitermate volmaakt en onkwetsbaar.
Het was immens, oppermachtig, ontelbaar en het kleinste deel zo onbereikbaar groot.

De mysterie achter het universum, is het geheim dat zelfs de godenengelen niet kennen.
Ergens zeer dichtbij en ver tegelijk, staat een persoon, De Soeverein van het universum.
Deze persoon heeft nooit een begin gehad en is het mysterie, deze kent het grote geheim.
Slechts een verschil zit er tussen, dat wij begin hebben en beginloos ons onbereikbaar is.
Toch is er meer, want zoals wij uit deze persoon zijn ontwikkeld, zijn wij universum.
Zie moedernatuur; de regen als onze tranen, de storm als woede, verliefdheid is de lente,
de zomer onze vurige liefde, en in de winter, moment van… je lot is je enige zekerheid.

Waar wil ik naartoe.., het onderwerp der onderwerpen.., het ware lot ieders.., de dood.
Nee, leven is geen onderwerp, mensen praten er slechts over, tot het doodsmoment komt.
Dood, is het schoonste waarover je kunt nadenken, want wat valt erover na te denken?
Doodsonderwerpen, goede gesprekken voor jong en oud, praat je thuis ook over de dood?
Als je dood gaat dan rot je lichaam weg, tenzij die verbrand wordt tot as, jij bent, jij was.
Ja, je kunt hopen, willen of verlangen. Reïncarneren, opstanding, hiernamaals, dood?
Voorheen is slechts gissen, dood zul je gaan, het blijft een mysterie, einde verhaal.

Berichttitel: Re: Ik ga dood
Geplaatst: di apr 14, 2015 10:29 am 

Ik heb een keer een documentaire gezien over kinderen die zich vorige levens konden herinneren. Die kinderen vertelden daar dingen over, feiten die gecheckt konden worden, bijvoorbeeld over specifieke plaatsen in de wereld waar die kinderen eigenlijk niks over zouden kunnen weten (hun ouders wisten er niks van, enzovoorts)... dat heeft mij er toch wel van overtuigd dat reïncarnatie bestaat. Dus wat dat betreft zijn er toch aanwijzingen die het stukje mysterie minder mysterieus maken... maar goed, het wil niet zeggen dat dit is wat er met ons gebeurt als we doodgaan. Misschien gebeurt het sommigen wel en anderen niet, en zit er een systeem achter? Geen idee.

Ik geloof niet in een persoon, een "Soeverein" zoals jij het noemt, die weet heeft van het mysterie... alles is deel van het geheel, zelfs goden... Soms verander ik daarover wel van gedachten trouwens, dus pin me hier niet op vast... Maar zoals ik het nu zie is met het begin van het universum ook het begin van het goddelijke gekomen en was er daadwerkelijk NIETS daaraan voorafgaand.

Vroeger geloofde ik in de hemel. Het was mij zo verteld. Mijn opa was daar. Nu geloof ik dat niet meer op die manier, maar mijn geloof in reïncarnatie maakt niet dat ik denk dat mijn opa (en inmiddels nog andere mensen, maar laten we het bij opa houden) er niet meer is. Iemand is er pas volledig niet meer wanneer de herinneringen aan diegene er ook niet meer zijn. Interessante kwestie is een foto of film van iemand... daarmee kun je iemand laten zien aan iemand die die persoon niet gekend heeft. Als er dan niemand meer is met herinneringen aan die persoon, maar wel iemand die de beelden van diegene gezien heeft... in hoeverre bestaat zo iemand dan nog?

Ik dwaal geloof ik af, maar het zijn dan ook veel onderwerpen tegelijk hier, die ook met elkaar samenhangen. In ieder geval geloof ik niet meer in een hemel omdat ik niet geloof in stilstand. Alles verandert, dus hoe zou je na je dood ineens in een oneindigheid terecht kunnen komen? Het strookt niet met hoe we zien dat de wereld in elkaar zit. Nou kun je natuurlijk zeggen dat dat nou precies een geloofskwestie is, en dat dat helemaal niet hoeft te "kloppen" met de wereld, het is een mysterie, iets erbuiten, we kúnnen het ook niet bevatten. En toch doen we een poging en filosoferen we... en gelóven we.

Geplaatst: ma apr 20, 2015 11:20 pm 

Interessant zo`n documentaire, Cecilia, over reincarnatie. Ik vind het zelf ook heel bijzonder. En alhoewel ik daar niet mijn bezigheid in geloofsovertuiging heb, sla ik de gedachten over het reincarneren zeker niet af. Zelf ben ik wel behoorlijk sceptisch over de waarheid achter dergelijke documentaires, en vind ook dat onafhankelijke onderzoekers deze officieel wetenschappelijk moeten kunnen toetsen op grond van waarheid achter de bronnen van het verhaal. En of dat gedaan is?

Wat ik schreef over 't ene persoon die ik Soeverein des universum noem, is dit uiteraard naar alle kanten onwetenschappelijk (en dus ontoetstbaar "in feiten en theorieen" door de wetenschap). Hiermee druk ik dan de gevoel van (het) geloof uit dat voornamelijk in mij heerst en niet vastgebonden is aan dergelijke religie, daar deze geloofsgevoel juist gezien kan worden als een spirituele geaardheid wat in sommige mensen heerst. Dit is mijn enige link naar de dood. De dood is voor mij verder slechts de dood. Ik weet het niet, is mijn reinste antwoord.

Mocht een kind (of een volwassene) mij vragen over een verlies, dan antwoord ik liever zonder enige verwarring zoals hemel, opstanding of iets dergelijks. Mijn antwoord is dan gewoon simpel …dood…
Zo mogen bittere tranen leven en dromen door realiteit verbreken, laat er verdriet zijn. Of moge iemand, juist die het leven nog niet kent, een les mij geven des levens, want wie het leven nog niet kent is ook niet doordrongen van al de verwarringen des levens.

Een mooie tekst uit Prediker: Het is beter te zijn op een begrafenis dan op een feest, want bij een begrafenis eindigt het leven.

Geplaatst: di apr 21, 2015 9:48 am 

Oordeel zelf, Wickie: https://www.youtube.com/watch?v=QgOBfCrxS3U

Geplaatst: wo apr 22, 2015 2:45 am 

Bedankt voor het delen, Cecilia! :)
Ik wil dat filmpje wel bestuderen en aantekeningen maken, om zo tot een nadere conclussie te komen.
Buiten het onderwerp om spreekt de Schotse familie van dat jongetje ook wel met een aardig accent.
Wel vind ik het interresant dat dit bij meerdere (laat ik zeggen jonge kinderen) voorkomt. En ik ben
benieuwd wat hier precies achter steekt.
Wat mij verder is opgevallen, is dat het hier om verhalen betreft met een (vorige verleden) trauma,
zoals moord of ongeluk in een 'vorige' leven. Ook hier ben ik benieuwd naar de reden waarom.

De taal en in het accent moet ik hiervoor evenzo volledig uitpluizen. Ik ken wel de taal in het Engels
spreken en verstaan, maar niet volledig. Verder ben ik benieuwd of andere forumgenoten hierover
iets te melden hebben omtrent het filmpje en/ of de dood. Of houd het hierbij op? :mrgreen:

Geplaatst: di okt 20, 2015 3:50 pm 

Buiten dat het boeddhisme gelooft in reïncarnatie heb ik daar zelf ervaring mee.
Niet dat ik me veel van mijn vorige leven kan herinneren maar zijn wel,tijdens een reading, dingen uit naar voren gekomen die kloppen. Ondanks dat blijf ik erg sceptisch.

De rede waarom vooral trauma verleden herinnert wordt is dat de "reïncarnatietijd" dan vaak korter is. De ziel zou dan niet klaar zijn met zijn missie en die zo snel mogelijk willen afmaken.

Geplaatst: wo okt 28, 2015 7:18 pm 

Dat is wel interessant, Boeddha. Zoiets zou ik ook wel willen doen, immers sta ik open voor deze dingen.
Meestal is het beste te doen zelf te ervaren en ik zou graag van de dood willen houden. Het leven is mij
gegeven en de dood die zal mij nemen. Ik zou graag niet te oud willen worden en hoop gezond te sterven.
Het enige wat ik behoef te leven zijn mijn taken des levens in mijn avonturen die vervult moeten worden.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur