Konrad schreef:
In princiepe betekent deze stelling, dat men niet weet hoe magie werkt en dus niet weet wat de uitwerking van een bepaalde magische handeling zal zijn.
Met andere woorden, iemand die met magie werkt, weet niet wat ie doet !!!?
Elke handeling is magie, of je het nu bewust of onbewust doet.
Tja,
hoewel deze stelling inderdaad betekent dat men niet weet hoe magie precies werkt, daar zaken waarvan men dit wel weet al snel worden opgeëist door één of andere tak van wetenschap, en men dus niet weet wat de uitwerking van een bepaalde magische handeling zal zijn,
betekent dit niet dat iemand die met magie werkt niet weet wat hij doet.
Zoveel zaken buiten de magische handeling zijn van belang en een goede magiër zal beter van die zaken op de hoogte zijn en zo een hogere 'success rate' kunnen behalen. Om dan vervolgens de success rate toe te schrijven aan de magische handeling zelf, dat is als zeggen dat iedereen magie kan doen, dat is als zeggen dat een kaarsje aansteken kanker geneest, of water waar Jomanda haar handen op heeft gelegd bijvoorbeeld. Dat is kortom, de vloek van esoterie, mensen die ingewijd claimen te zijn maar alleen op de oppervlakkigste manier met magie bezig zijn.
Ga maar na waarom kruidenleer en astronomie tot magie behoorden, dit waren de praktische skills waarmee resultaten werden behaald en waarmee respect werd gekweekt bij een gemeenschap. Het was kennis over de manier waarop de fysieke, niet de mystieke, wereld werkt die grote beoefenaars van magie zo succesvol maakten en die kennis werd aan het mystieke toegeschreven maar lang niet altijd door de beoefenaars zelf.
De stelling elke handeling is magie spreekt dan ook enerzijds tot me, holistisch ingesteld als ik ben, anderzijds vind ik het net te ver gaan. Als alles magie is kunnen we dit forum wel sluiten, dan ga ik nu even zitten poepen, heb ik m'n magie voor de dag weer gehad.
Misschien kun je voorbeelden geven van onbewuste magie om het me wat duidelijker te maken, en hoe dat voorbeeld verschilt van de handeling 'poepen', zo mogelijk de minst mystieke handeling ooit, tenzij je Freud moet geloven.